menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte plekken tussen gras

Ga naar meest recente reactie

TinusBos

TinusBos

Hallo,

Ik heb vorig jaar de voortuin wat laten ophogen en op de teelaarde gras gezaaid. Dit gebeurde te laat (in de zomer) en het gras heeft niet goed kunnen struiken.
Op zich geen groot probleem en ik hoop dat het goed gaat struiken vanaf de eerste maaibeurt. Wat me wel wat zorgen baart is dat er zwarte olie-achtige plekken te zien zijn tussen het erg dunne gras.
Ik vertel er ook graag bij dat de grasmat (of wat dat ooit moet gaan voorstellen) erg nat en zompig is gedurende grote periodes van het jaar.

Zijn de zwarte plekken onrustwekkend of verdwijnen deze vanaf het moment dat het gras gaat struiken.

Bedankt voor de input!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 april 2013 - 19:51
Plantadvies

Plantadvies

Waarschijnlijk zat er wat in de teelaarde. Voor nu toch verticuteren en gaten prikken met een riek. Geef een gift van mest.

Plantadvies
zondag 21 april 2013 - 21:14
Rowie

Rowie

Het lijkt erop alsof er ook behoorlijk wat steentjes en steenslag te zien is....als dat zo is dan ook alle steentjes uitharken/verwijderen i.v.m schade aan de messen van de grasmaaier. Naast verticuteren en mesten lijkt mij bijzaaien ook nodig. Op zompige grond loont het zich om de gaatjes die met een riek of beluchter geprikt worden te vullen met scherp zand: na het gaatjes prikken scherp zand over het gazon verdelen en voorzichtig inborstelen met een harde bezem.
maandag 22 april 2013 - 01:24
Bombycilla

Bombycilla

Rowie, gras verticuteren en bemesten terwijl het er nog geen jaar ligt?
maandag 22 april 2013 - 08:34
Rowie

Rowie

Inderdaad is de kans groot gezien de leeftijd
maandag 22 april 2013 - 09:13
TinusBos

TinusBos

Het is ruwweg 4 are. Ik vrees echter dat er iets ergers ad hand is, nl dat de opgehoogde grond (bergkiezel) te vast is aangereden waardoor het water er niet meer door kan en dus zijn waterdoorlatendheid kwijt is. Iemand enige ervaring hiermee? Alles weer gaan afgraven met een bobcat is een serieus werk... Ik hoor graag jullie input.
maandag 22 april 2013 - 19:09
vloeiende

Vloeiende

Het is een spijtige zaak dat er met een bobcat grond aangevoerd wordt zonder te zorgen dat deze grond niet gecompacteerd wordt. zoals nu = geen bodemstructuur en uw hele leven problemen op deze grond. Laat uw grond terug omspitten met een minigraver door een ervaren hovenier of grondwerker die weet dat het je bedoeling is een tuin te hebben met een goede bodemstructuur waar je dan kan zaaien of planten naar uw wens. Hij moet wel spitten door alle harde lagen heen, en beter nog de oude teeltlaag terug naar boven halen, vermoedelijk zal je daarna te veel aan grond hebben want die gecompacterde grond wordt terug luchtig na de bewerking. Voer grondwerk uit in DROGE omstandigheden. Tijdelijk gras of groenbemester zaaien want grond gaat zich terug zetten. In eind aug. begin september definitief gras zaaien of als je nog kan wachten voorjaar 2014 omdat tijdens een winter een grond goed aanzakt.
succes
woensdag 24 april 2013 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon