menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin

Ga naar meest recente reactie

luc54

Luc54

ik heb al2 tuincentrums afgebeld gehad en ze geven een andere uitleg
wat moet ik doen?
de tuin frezen of omploegen
wil gewoon terug bemesten, en wat grond bijvoegen
hoe doe ik dit het beste???
dinsdag 16 april 2013 - 12:32
Woutdr

Woutdr

gaat het hier over een moestuin?

zo ja?
is in principe freezen genoeg
dinsdag 16 april 2013 - 12:46
Boerke

Boerke

Luc, ik zie dat dit je eerste berichtje is,dus welkom bij de grote familie op deze site.
Vuur maar vragen af,ook ik doe dat nog, en je zult wel hier of daar van iemand een antwoord krijgen.
Wat uw vragen nu betreft. Mmm, kan zo niet duidelijk een antwoord geven en de anderen ook niet ,denk ik. Ik stel mij vragen en de anderen ook, zoals: Wat ben je van plan met je tuin te doen? Sierheesters ? Moestuin? Stuk vijver? bodembedekkers?...............
Ik weet al
dinsdag 16 april 2013 - 12:53
marcote

Marcote

Als het een beginnende siertuin is zou ik hem ligt omspitten dan meststof er overheen strooien en zacht inharken en lekker gaan aanplanten zo ben ik ook begonnen daarna elk jaar licht bemesten met eventueel koemest korrels!
dinsdag 16 april 2013 - 12:59
luc54

Luc54

oei, ga het beter uitleggen.

mijn tuin is 18 meter lang en 7 meter breed
er hebben altijd kinderen ingespeeld gehad (6 kids)

nu zijn ze bijna het huis uit, wil ik gewoon de tuin opfrissen.
de laatste 3 jaar heb ik er gewoon weinig nog aan gedaan gehad (door ziekte van mijn vrouw)

heb kale plekken vanwege de hond, en heb altijd op sommige plaatsen nooit gazon er op gekregen.

mijn plan was gewoon potgrond? bv 5 zakken van 70 liter aan te kopen en roze korrel? en dat er op te gooien zodat ik op nieuw kan zaaien en hopen dat dit dan beter gaat lukken, maar ze zeggen dat dit niet kan dat ik het oude gazon er eerst af moet halen
heb vrees ik niet echt groen vingers
dinsdag 16 april 2013 - 13:20
luc54

Luc54

heb vooral een kleigrond, ga proberen een foto te nemen
dinsdag 16 april 2013 - 13:22
luc54

Luc54

hier zijn een paar foto's, de bedoeling momenteel om terug een goede gazon
te verkrijgen , en volgende jaar die aan te leggen met planten en bloemen
dinsdag 16 april 2013 - 18:18
luc54

Luc54

ja het is gelukt

zie het 2 bericht hoop dat jullie een oplossing weten voor mijn tuin

wil gewoon gras momenteel en volgend jaar wil ik die aan leggen met bloemen en planten heb niet echt groene vingers, maar al doende leert men he
dinsdag 16 april 2013 - 18:33
marcote

Marcote

Je foto's zijn niet gelukt zie 2 kruisjes zijn ze toevallig te groot? ik weet niks over gazon hoor maar voor de mensen die dat misschien wel weten zijn die foto's misschien handig!
dinsdag 16 april 2013 - 21:37
luc54

Luc54

hoop dat het nu lukt

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 april 2013 - 22:09
Boerke

Boerke

Ik ga mijn mening geven en de anderen mogen me tegen spreken of verbeteren.
Mijn eerste vraag is of uw gazon nog mooi vlak ligt. Is dat zo dan zou ik(heb dat ook gedaan in het verleden) de kale plekken een beetje los harken en van onkruid en stenen ontdoen. Daarna inzaaien en toebollen.
Liggen er putten in, dan zou ik die bijvullen met grond , inzaaien en toerollen.
En in het slechtste geval. Volledig bewerken . Maar wat het beste is ? Zou ik niet zo kunnen zeggen. Omspitten? Gewoon fijn frezen? Stenen verwijderen , vlak leggen en inzaaien. Ik ben ook maar een 'groentje' en doe ook maar wat voor mij goed is , denk ik. Misschien op anderen hun mening wachten en zien wat voor uw tuin het beste is .
woensdag 17 april 2013 - 10:25
luc54

Luc54

hij ligt nog volledig vlak, maar er zijn vele kale plekken in.
had al gedacht om alleen het gras er af te halen, en dan terug wat grond bij te doen, graszaad er op dan (koemest) bemesten.
Er liggen gelukkig geen stenen in
bedankt al voor u raad, ik hoop nog wat reacties te krijgen en hoop dan met al die raad die ik krijg te kunnen starten

mvg luc
woensdag 17 april 2013 - 10:32
jdcoster

Jdcoster

Luister maar naar Boerke.
Een dun laagje bodemverbeteraar (compost) die men kan kopen in tuincentra en op containerparken, tussen het bestaande gras harken. Vooraf een beetje de erg kale plekken los krabben met hark of klein handgereedschap. Dan op de kale plekken wat graszaad strooien.
Ik zou dat NU doen. Binnen twee maanden als alles goed aan de groei is bemesten met een samengestelde meststof, net voor een flinke regenbui.
Dit is het minste werk, het goedkoopst en resultaat is reeds verzekerd in juli.
Geloof het of niet, op mijn grasmat liepen er vroeger schapen en een varken en ze werd eigenlijk nooit vervangen, alleen bulten afgestoken, putten gevuld, goed bemest en vaak gemaaid.
Het is geen 'green' geworden om op te golfen, maar het ziet er ook niet slecht uit.
Je moet maar eens kijken op de Digituinfoto's.
woensdag 17 april 2013 - 12:46
caroline1

Caroline1

hey luc

vertrouw op jd coster en boerke hun raad !!
ik kan er zefl veel van leren

jd coster chapen en een varken ooit in je tuin
woensdag 17 april 2013 - 22:05
jdcoster

Jdcoster

Ten bewijze:
ingescande dia's uit de oude doos van 34 jaar geleden.[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Op de achtergrond staat de BBQ die er nu nog steeds staat. Een varken kweek ik nog steeds ieder jaar, maar nu enkel nog in de stal, die er misschien ook al 60 of 70 jaar staat.
woensdag 17 april 2013 - 22:20
caroline1

Caroline1

jd coster

heb veel lol nu
lijkt mij wel een lief varken
woensdag 17 april 2013 - 22:30
Boerke

Boerke

Ik zie dat varken zo denken.Binnenkort lig ik op die barbecue.
woensdag 17 april 2013 - 22:56
Boerke

Boerke

Luc,ik heb nog een mooie foto gevonden van toen ik nog jong(?) was. In 1987 heb ik onze gazon gelijk gelegd.Er is toen meer dan 1 container opvulgrond ingegaan.
Je ziet dus hoe het toen was en nu is .

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 april 2013 - 12:24
luc54

Luc54

dit is een hele mooi tuin, ik ga je raad opvolgen en hopen dat ik op mijn kale plekken ook gras kan laten groeien. Volgende jaar hoop ik dan mijn tuin goed te kunnen aanleggen met wat struiken en bloemen

bedankt voor de reacties

Luc
donderdag 18 april 2013 - 13:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon