menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies inrichting borders

Michelle77

Michelle77

Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen winter een huis gekocht met bijbehorende tuin. Huis hebben we bijna helemaal gestript... Tuin gaat er nu aan geloven haha.

De informatie
5.2 x 11 meter.
We gaan alles tegelen met ouderwetse grindtegels, die draaien we om en gaan we met betonverf grijs verven. Schutting links wordt vervangen.
Links achterin staat nu een vervallen schuurtje, die gaat weg, daar komt een overkapping voor in de plaats.
Rechts achterin is een klein plateautje, lager dan de rest van de tuin, dat grenst aan het water.
Ik wil aan de linker en aan de rechterkant een border met planten, lengte hiervan is ongeveer 5 meter, breedte zal zo'n 70cm zijn.
Momenteel staat er een aantal planten in, sommige houden we, sommige gaan weg.


Langs de linkerborder staat een wit/roze clematis, ik heb van mijn balkon een wit roze clematis (Nelly Moser) meegenomen. Die komt erbij.
Dan staat er aan de schutting vast een soort klimstruik, met grote witte bloemen. Hiervoor staat een witte bloesemboom.

Aan de rechterkant, gelijk na het huis wil ik mijn 2 frambozenplantjes neerzetten (en hier 1 of 2 bijkopen)
Aan het begin van de rechterborder komt een hortensia (ben ik gek op, was mijn moeder ook en die geeft wat natuurlijke beschutting tegen de wind)
Aan de schutting staat een wit rose kamperfoelie en ernaast een hoge struik, waarschijnlijk met lila/witte bloemen.

De overkapping wil ik laten begroeien door een drietal wintergroene klimmers (Clematis Armandii, Clematis Winter Beauty en Toscaanse Jasmijn, alle drie op verschillende tijden bloeiend.

Zelf heb ik wat opgezocht wat ik leuk vind:
Helleborus januari februari
Lithodora Heavenly Blue juni september
Ooievaarsbek ben ik tegen gekomen Juni juli
Phlox paniculata 'Border Gem' juli augustus
Phlox paniculata 'Uspech' juni augustus

De beide borders wil ik aanvullen met evt bovenstaande planten in de kleuren blauwpaars, paars, paarsroze, wit.
Ook zullen er wintergroene planten tussen moeten, anders wordt het een hele saaie bedoening in de winter natuurlijk!

Ik heb zelf nog nooit echt getuinierd en zou ook niet goed weten hoe ik het aan moet pakken om de juiste plantjes te zoeken, en vooral op de juiste manier te planten. Dat er ook nog een balans is in de border. Balans in kleuren, in soorten en ook dat er in de winter nog genoeg groen te vinden is.
Dus wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar veel wintergroene vaste planten, maar die ook veel kleur geven. Of aangevuld met voorjaar/zomer/herfstbloeiers, dat er zo lang mogelijk kleur in de tuin te vinden is.

Hebben jullie tips hiervoor?





Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 10 april 2013 - 19:21
Bianca Garez

Bianca Garez

Beste mag een cornus boompje in een pot blijven?
Heb hem verpot in een grote pot
Zou deze op mijn balkonnetje zetten.
dinsdag 4 mei 2021 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon