menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon vernieuwen bijzaaien

Ga naar meest recente reactie

Panda

Panda

Hallo,

Onze gazon ligt er momenteel vrij zielig bij:

Op plaatsen waar veel gelopen wordt, bv. van ons terras tot aan het achterpoortje, is al het gras weggelopen. Ik denk dat ik op deze plekken best gewoon nieuw gras zaai.

Op een bepaalde plek in ons gazon groeit eigenlijk alleem maar mos i.p.v. gras.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met de ligging of wat de oorzaak kan zijn.
Kan ik hier het mos wegsteken en op de daardoor ontstane kale plek nieuw gras zaaien.

We hebben veel dorre plekken van urine van onze hond. Moet ik hier het dorre gras wegsteken en opnieuw gras zaaien?

Ook rent de hond veel op het gazon, waardoor dit algemeen wat uitgedund is.
Moet ik hier ook wat doorzaaien of herstelt dit zich terug als het weer betert?

En moet ik voordat ik ga zaaien bepaalde handelingen doen zoals mesten, verticuteren... Ik ken er eerlijk gezegd niets van.

Mag er na het zaaien nog over gelopen worden? Op bepaalde plekken kunnen we dit onmogelijk vermijden. We kunnen natuurlijk wel op een zo klein mogelijk stuk lopen en dit stuk achteraf terug bijzaaien als het wat kaler moest zijn dan de rest.

donderdag 7 maart 2013 - 17:24
Tuinman65

Tuinman65

Een heel belangrijke vraag : hoe is dit gazon aangelegd?
Vooral, welke grondbewerkingen heb je gedaan?
Alle lapmiddelen gaan niks helpen denk ik.

Leo
vrijdag 8 maart 2013 - 23:27
Panda

Panda

Dag Leo,

Ik heb hier zelf niets aan gedaan.
Wij huren een huis en zijn hier ongeveer 1,5 jaar geleden komen wonen. Het dazon was in een relatief goede staat, buiten dat er die zone met mos was en hier en daar wat kale plekken daardat er dingen hadden op gelegen.

Ik moet wel zeggen dat we volgens mij goede grond hebben. Alles groeit namelijk heel goed in onze tuin.
zaterdag 9 maart 2013 - 09:50
jdcoster

Jdcoster

Als u steeds datzelfde spoor door dat gras blijft bewandelen en er een hondentoilet van maakt, zullen alle inspanningen tevergeefs zijn vrees ik.
zaterdag 9 maart 2013 - 14:18
Feniks

Feniks

Op die plaatsen waar je steeds over wandelt zou ik toch een paadje of stapstenen overwegen, anders komt dat nooit goed...
zondag 10 maart 2013 - 17:38
Panda

Panda

Dat had ik inderdaad al gevreesd. Alleen heb ik momenteel geen tijd om een paadje aan te leggen. Misschien dat ik dat tegen volgend jaar doe. Maar als het enkel dat is, vind ik het voorlopig niet zo erg.

Maar op de plek waar al dat mos is, wordt niet veel gewandeld, dus dat zou ik terug mooi in orde kunnen maken. Wat doe ik hier best alvorens gras te zaaien? Mos uitsteken, verticuteren...?

Betreft de hondenurine, zou ik ergens iets willen voorzien waar we kunnen leren dat de hond daar moet gaan. Of dat gaat lukken, is natuurlijk een andere vraag. Maar wat doe ik best met de reeds aangetaste plakken? Dor gras wegsteken en opnieuw zaaien?
zondag 10 maart 2013 - 18:16
deHaan

DeHaan

Reeds aangetaste delen van de urine hoef je niets aan te doen.
zondag 10 maart 2013 - 21:26
jdcoster

Jdcoster

Ik heb deze voormiddag mijn gras bestrooid met een samengestelde meststof. Ik doe dat al 30 jaar en dat volstaat om een mooie dichte grasmat te bekomen. Het gras wint het in groei van het mos. Verticuteren heb ik zelfs nog nooit gedaan. De verbrande plaatsjes zullen ook wel dicht groeien. Op plaatsen waar er absoluut geen gras meer staat kunt u het mos weg harken en er wat graszaad in strooien.
Het is nu het goede moment om dat te doen, zodra het niet meer vriest en de temperaturen stijgen.
zondag 10 maart 2013 - 22:36
Panda

Panda

Ik heb vorig weekend onze gazon geverticuteerd. De plekken met gazon heb ik kaal geharkt. Er schiet niet meer veel van over. Ik heb de volledige gazon gezaaid met sport- en speelgazon. Dit zou tegen een stootje moeten kunnen. Ik heb de gazon nog niet gesproeid omdat het 's nachts nog kon vriezen, maar vanaf begin volgende week zal dit geen probleem zijn.
vrijdag 5 april 2013 - 15:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon