menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grastuin

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Zou graag ook zoiets willen zoals op de foto, gewoon grassen met siergrassen/prairieplanten ertussen en dan die baantjes erdoor.
Maar hoe moet je dat onderhouden, zoals wanneer en hoe dikwijls alles maaien?
Want deze foto is in een tuin genomen en daar zei de eigenaar dat hij dat af en toe volledig maait.
En kan ik tussen dat gewoon hoog gekomen gras dan bloemzaad tussen zaaien?

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
Chantal
vrijdag 15 februari 2013 - 09:53
erice

Erice

Volgens mij maai je het lage gras zovaak als je wilt of wanneer het nodig is, vanaf een keer per week tot om de dag en het hoge gras met de bloemen erin maai je als de bloemen uitgebloeid zijn, zodat de zaadjes kunnen vallen en volgend weer mooie bloemen geeft.
vrijdag 15 februari 2013 - 10:23
erice

Erice

Als je al gras hebt staan wordt het iets moeilijker om bloemen ertussen te krijgen want het is al een vaste mat.
Je kungt traaggroeiend gras nemen of graszaad mengen met bloemenzaad of alleen bloemenzaad zaaien en hopen dat de grassen vanzelf komen wat meestal ook het geval is. En niet bijmesten.
vrijdag 15 februari 2013 - 10:25
minouke

Minouke

er is al gras, maar ik zou zo een resultaat willen als hierboven met ander eilandjes tussen van siergrassen en prairieplanten.
Ik begon daarover een topic omdat ik me afvroeg of dit op termijn geen onkruidveld ging worden.
vrijdag 15 februari 2013 - 11:30
jdcoster

Jdcoster

Daar gaan we weer. Wat is oonkruid?
We vinden de bloeiende alpenweiden zo mooi en toch is het allemaal onkruid.
Ik stel voor dat je in de lente een experiment doet met bijvoorbeeld 100 of 200 m2.
op willekeurige plaatsen steek je een paar spaden breed de graszoden af en leg je er en laagje compost of tuinaarde op. Daarin zaai en plant je dan wat er in de 'prairie' moet komen, te beginnen met de sterkste overlevers:
Papavers, blauwe korenbloemen, Phacelia(zaaien) wilde venkel (planten), Verbascums en theunisbloemen (planten), pijpestrootje (planten), eenjarige riddesporen (zaaien) enkele soorten rudbeckia.
Voor het onderhoud kunnen de schapen en de paardjes zelfs nog hun nut bewijzen denk.
vrijdag 15 februari 2013 - 13:35
minouke

Minouke

Voor het onderhoud kunnen de schapen en de paardjes zelf nog hun nut bewijzen denk.

Bedoel je ze laten grazen na de bloei ?
vrijdag 15 februari 2013 - 14:08
jdcoster

Jdcoster

Inderdaad, ,laten afgrazen en de rest maaien met de zeis en alles af voeren
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Op deze foto
vrijdag 15 februari 2013 - 21:24
RdB

RdB

Jacobskruiskruid is niet heilig verklaard (geen St. dus) en ook niet zo gevaarlijk of gevreesd: http://www.jakobskruiskruid.com/website/

Wel een prachtige plant voor in de tuin met wonderschone rupsen.

Ruud

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 februari 2013 - 22:03
jdcoster

Jdcoster

Je moet mij niet overtuigen van de schoonheid er van. Ze bloeien ook lang.
Het vlindertje is ook mooi.
Maar de paardenmannen hier in de buurt vernietigen ze stelselmatig in en rond hun weiden. Het heeft alleszins een slechte reputatie.
vrijdag 15 februari 2013 - 22:09
minouke

Minouke

amai dat zijn mooie foto's.
De grond is hier wel rijk maar ik ga het toch proberen, zullen wel planten zijn die dat verdragen, papavers, rudbeckia, echinacea, echinops, margrieten, siergras enz doen het hier wel goed.
En daar gemaaide grasbaantjes tussen
zaterdag 16 februari 2013 - 10:18
jdcoster

Jdcoster

Nog een beetje inspiratie opdoen? Laat nog wat gras over h
zondag 24 februari 2013 - 17:17
RdB

RdB

Er is een groot verschil tussen de gemaaide baantjes in kruidrijk gras of de zeer kunstmatige ingezaaide 'prairies' die navenant veel onderhoud vragen.

In mijn eigen tuin heb ik een flink deel van mijn 'gras'mat zo in beheer. De paden worden vanaf het voorjaar tot de herfst wekelijks gemaaid. Het hoog opgaande deel in drie fasen vanaf eind juli tot eind augustus. Exacte data kan ik je niet geven, ik maai nadat bepaalde planten zaad gezet hebben.

Hoe kom je aan leuke bloeiers in het gras?

1. als je er tenminste niet zo een bent die alles maar kapot spuit zal er al heel veel staan. Madeliefjes, Ereprijs, Boterbloem en Paardenbloem e.d. staan er altijd al wel. Deze zullen de geboden kans onmiddellijk aangrijpen.
2. Voor het vroege voorjaar kun je gewoon de knolletjes en bolletjes in de mat zetten. Krokus, Akoniet, Narcis, Sneeuwklokje, Kievitsbloem: wat je maar mooi vind. Dat geldt natuurlijk ook voor bolgewasjes later in het seizoen zoals Herfsttijloos.
3. Uitzaaien van weidemengsels is vrij zinloos: de gevestigde concurrentie maakt ze genadeloos af. Wat wel kan is her en der een m2 vrij maken en inzaaien. Dat oogt het eerste jaar kunstmatig maar dat duurt maar kort.
4. Leuke plantjes die je in je mat wil proberen kun je ook in potjes kopen/kweken. Dan in der mat zetten met kluit zodat ze er gelijk 'gevestigd' zijn.
5. Hoewel zo'n weidemengsel weinig effect heeft kunnen zaden van mooie planten die er thuis horen zich vaak wel vestigen. Let dus op wat er in je omgeving zaad zet en haal dat actief naar je mat. Natuurlijk kun je ze een voorsprong geven door ze voor te zaaien of een stukje open te krabben voor je zaait.
6. Bijzondere planten vestigen zich ook wel geheel spontaan. Zo heb ik inmiddels een aardige kolonie Keverorchis en Sleutelboemen.

Het maaien.
De paadjes zijn natuurlijk makkelijk zat. Het enige zware werk is het 1ste maal maaien van de hoge delen in juli/augustus. Mijn machine maaier op de hoogste stand ploetert er gelukkig langzaam (veel legen!) doorheen. Voor een zeis ben ik veel te onhandig. Daarna maai ik het iedere keer een cm (of 2) lager tot het weer 'netjes' is en de herfst in kan. Het gras is dan lekker laag zodat de voorjaarbloeiertjes er weer mooi bovenuit steken.

Bijgaande foto is genomen tijdens het maaien, het mooie is dan wel echt van het veldje af. Na de eerste maai ziet het er wat grof uit maar dat hersteld in een dag.

Ruud

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 februari 2013 - 20:13
RdB

RdB

Kan het niet laten ook wat mooiere foto's te plaatsen:

[url=http://postimage.org/][afbeelding verwijderd niet-https]

[url=http://postimage.org/][afbeelding verwijderd niet-https]


Ruud
zondag 24 februari 2013 - 20:37
jdcoster

Jdcoster

Heel mooi en natuurlijk.
Precies zo zag het boomgaardje van mijn grootmoeder er uit, met veel paardebloemen, zuring, klaversoorten en boterbloemen. Als mijn vader gehooid had moest ik het op de zonnige dagen keren en dan weer op hoopjes leggen. De lekkere geur van dat hooi blijft
zondag 24 februari 2013 - 21:51
erice

Erice

Dat is echt heel erg mooi
maandag 25 februari 2013 - 12:18
minouke

Minouke

Ruud, dat is prachtig! zo een bloemenweide.
't is waar dat het helemaal iets anders is dan de prairietuinen die je ziet in de boekskes.
Maar de grond is hier wel erg vruchtbaar zoals Joel zei, en zal misschien niet helemaal lukken maar ik ga het toch proberen met enkele m2

en puntje 1)... ik spuit niet of het gebeurt maar heel heel heel weinig
Verleden jaar maar 1m
maandag 25 februari 2013 - 13:27
RdB

RdB

Distels, maar ook Gewone Berenklauw knip ik af tussen bloei en het zaad zetten. Die verdwijnen dan in de groen-container, ben ik er van af. De distels zijn inmiddels wel verdwenen.

Ruud
maandag 25 februari 2013 - 15:13
minouke

Minouke

Bedankt Ruud, hier hebben we een beetje verder een veld van distels staan, een ware plaag dus in de tuin en vooral pijnlijk.

gr
Chantal
maandag 25 februari 2013 - 15:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon