menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin

Ga naar meest recente reactie

pruts

Tekst aangepast

Pruts

Hoi

Ik heb 2 jaar geleden een huisje gekocht maar moeten nog de voortuin aan leggen onze voortuin is eigenlijk een vierkent met aan de ene kant onze oprit en aan de andere kant grenst hij een de guren hun buxusjes.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik er moet aan beginnen er komen zeker en vast planten en keitjes maar verder graak ik niet

Kan jullie me daar bij helpen aub


groetjes
donderdag 1 maart 2007 - 22:29
sylvain

Sylvain

Pruts meisje er zyn zo veel mogenlyk heden ten eerste geen hoge beplanting voor uw huisje zetten,
En moet het groen of met bloemen lavendel- viola-tuin geraniums hostas er is zoveel pruts en in vakken of in cirkels verdelen en per vak met de zelfde soorten blyven eerst eens uittekenen te goei op papierzetten en dan ben je vertrokken en dat gaat goed lukken groetjes en dag
vrijdag 2 maart 2007 - 18:18
annis

Tekst aangepast

Annis

Je moet ook even kijken hoe de ligging van je voortuin is: op het zuiden of noorden of een andere richting. Dit is om te bepalen welke planten je kunt zetten. Planten die graag in de zon (zuiden) staan groeien dus niet in de schaduw(noorden). Als je echt volop wilt genieten van planten die het goed doen moeten ze ook wel op de juiste plek staan. Maar wat Sylvain zegt in vakken geeft een altijd verzorgd uiterlijk van je tuin.
Pruts nog welkom op dit forum.
Annis
zaterdag 3 maart 2007 - 09:09
Bowie

Bowie

Wil je er veel werk aan besteden of niet, want dat is ook belangrijk. Evt. struiken/bomen, dan moet je wel af en toe snoeien.

Belangrijk ook, zoals Sylvain zegt, wil je bloemen in je tuin, welke kleuren of alleen maar groen met de verschillende bladsoorten/bladtekening.

Loopt er nog een pad naar je voordeur, kwestie dat de postman niet door de perkjes moet stappen, een pad langsheen je vensters?

Zoals Annis schrijft, opletten met de stand van de zon. Anders krijg je verpieterde/verbrande planten, of planten die helemaal niks doen.

Wil je vierkante vakken, rechthoekige of ronde of ovalen vakken of wat dan ook?

Maak eens voor jezelf een schets met de afmetingen, stand van de zon, wat je zelf al zeker wilt. En laat dan je plan nog eens zien.

Dan kan er uitgekeken worden naar welke soort planten dat je wil. Want nu is het moeilijk om een pasklaar antwoord te geven.

Ga ook eens in jullie buurt op zoek naar mooie voortuinen, dat helpt je vooral om te weten wat je zeker niet wilt.
zaterdag 3 maart 2007 - 12:59
Nigella

Nigella

ik zelf vind dat je bij de keuze van type voortuin nast eerder genoemde dingen ook moet kijken naar het type huis

ik kan mij niet voorstellen dat je een romantische tuin aanlegt voor een modern huis met rechte lijnen
Daar past eerder een ontwerp met vierkante en/of rechthoekige vakken bij . Wij hebben rechte archtectuur vanhet huis en er ook een tuinbeeld. Van het buxusvak waar dat ik staat , zijn we vertrokken en de rest van de vakken er aan aangepast.

Maar ik hou van bloemen (ook vooral vaste planten) en daarom zijn die vakken er mee opgevuld

Als je van romantische tuinen houdt, kun je eerder met gebogen lijnen , cirkels en veel bloemen werken

Ik vind dat je in een voortuin ook de hoogtes moet respecteren, als je het huis wil laten uitkomen, moet je geen te hoge struiken zetten vlak voor je huis; kies je beter voor lage heesters

Maar ben volledig akkkoord met iemand voor mij die je eerst en vooral richt naar de zonneligging van je voortuin
Het heeft geen zin om vb Hydranhea's (Hortensias) in volle zon te zetten, tenzij je voor de soort Annabel kiest.

Maar zeker ook naar je grondsoort kijken: niet elke plant die je graag ziet past op je grond. Ik moet hier niet zetten voor vochtige grond vb

hhet is ook een belangrijke vraag of je graag regelmatig bloei hebt. daar moet je dan ook voor de opvullen van je vakken en andere plaatsen rekening mee houden

Je hebt nog een beetje werk waarschijnlijk ; maar succes!!!!
woensdag 7 maart 2007 - 07:32
pruts

Pruts

Hallo Alvast iedereen bedankt om te reageren

Ik wil een vooruintje die gemakkelijk onderhoudbaar is want ik sta er alleen voor voor het onderhoud van de tuin .Mijn man heeft hooikoorts en heeft geen groene vingers eigenlijk is dat een beetje mijn hobby

Ik wil alzns bloemen in en buxus


voor het moment lig er alleen worteldoek en shors ik zal proberen een foto online te zetten



bedankt
woensdag 7 maart 2007 - 13:22
Nigella

Nigella

Hallo Alvast iedereen bedankt om te reageren

Ik wil een vooruintje die gemakkelijk onderhoudbaar is want ik sta er alleen voor voor het onderhoud van de tuin .Mijn man heeft hooikoorts en heeft geen groene vingers eigenlijk is dat een beetje mijn hobby

Ik wil alzns bloemen in en buxus


voor het moment lig er alleen worteldoek en shors ik zal proberen een foto online te zetten



bedankt


oei onderhoudsvriendelijk en buxus !!!! die moet je wel 2 x per jaar snoeien he
echt onderhoudsvriendelijk voor in voortuinen is het werken met bodembedkkende planten (na een paar jaar dicht)
woensdag 7 maart 2007 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon