menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost

Ga naar meest recente reactie

compostmeester

Compostmeester

Ik heb ondervonden,als lid van tuinadvies dat er steeds meer mensen zijn,die compost gaan gebruiken,maar vaak er geen oplossing voor vinden,vandaar dat ik dit deze topic on line gezet heb,jullie kunnen mij nu hier vragen over stellen. Ik,als compostmeester kan dit compostgebruik alleen maar toejuichen,compost is een natuurlijke grondstof
is en perfect zelf kan maken,zo verklein je de avalberg,en krijgen we een natuurlijke,evenwichtige bodemverbeteraar in de plaats. Ook kan je na mening deze compost ook gebruiken in zaaibakjes,bloempotten,ed.,dus is compost een universele grondstof.
Groetjes,

De compostmeester.

blogs:


www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2
http://blog.seniorennet.be/compostmeester (blog schoolbegeleidingen als compostmeester,compostmeesterwerking Gemeente Putte)
http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder
zondag 25 februari 2007 - 21:20
sugar

Sugar

De GFT bak is hier begin vorig jaar met de hogedrukreiniger uitgekuist en terug gebracht naar het containerpark. Alleen de geur van die GFT bak doet me nu nog walgen.
In tegenstelling tot dat stinkend vat op wieltjes staat er nu achter in mijn tuin een compostvat ...

zondag 25 februari 2007 - 22:37
Esem

Esem

sugar,
je kan geen gft contairen vergelijken met een compostvat.
Beide zijn totaal verschillende vaten.
En idd een gft container kan voor reukhinder zorgen ,wat je van een goed opgstart compost vat of hoop niet kan zeggen.
Maar als je je compostvat verkeerd behandeld kan dit ook leiden tot reukhinder.
Gr Esem,
zondag 25 februari 2007 - 23:39
sugar

Sugar

sugar,
je kan geen gft contairen vergelijken met een compostvat.
Beide zijn totaal verschillende vaten.


het zijn alternatieven, en dus perfect vergelijkbaar. Ofwel composteer je, ofwel voer je je grooenafval af met de GFT container
maandag 26 februari 2007 - 20:41
compostmeester

Compostmeester

Hallo Sugar,
Wat de stank in je gft container betrft,kan ik je melden dat dit voortkomt van bepaalde zaken die je er ingeworpen hebt,en die er niet in thuis horen,dit kan oa:gekookte resten van groenten,katte en hondepoep,kattebakvulling en zo verder,pas op hoor,ik zeg niet dat je die zaken in je container gooit,maar het kan,Deze zaken,composteren niet en zullen ontbinden met de nodige stankhinder als gevolg,laat staan dat je die bak nog eens in de zon zet,dan is de stank zeker niet meer te harden.Gekookte voetsel resten moeten in het kippenhok geworpen worden,of als je er geen hebt,moeten deze zaken en de kattebak,de katte en honde poep mee met de huisvuilophaling,dit geld overingens ook voor beenderen van kippen,konijnen,ed.

Zo, ik hoop dat je een degelijk antwoord gekregen hebt,
Maar ik lees ook dat je een compostvat staan hebt,voor meer inlichtingen over het composteren,bezoek mijn blog hierover,
groetjes,

www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2
dinsdag 27 februari 2007 - 02:08
Esem

Tekst aangepast

Esem

sugar ,
deze zijn ver van vergelijkbaar.
Zoals compostmeester hierboven al vermeld,
in een gft worden ook gekookte etensresten gedaan, en nog veel meer dat niet thuishoord op een composthoop,of in de gft container,zoals mosselschelpen visafval gekookte aardappelen, en noem maar op.
Gooi dit allemaal op je compost en je krijgt een rottende stikkende boel ,wat helemaal niets meer te maken zal hebben met de goed geurende compost.
Deze gft container word nogal eens gebruik als gewone afvalbak,ipv groente fruit en tuinafval daar staat de afkorting gft voor.
Zoals je aangeeft zou hij vergelijkbaar moeten kunnen zijn,maar dan moet hij ook efectief gebruikt worden als gft afvalcontainer.

Bij een goedwerkende composthoop geurt de compost naar grond, bosgrond.
Bij een gtt vat zal je nooit kunnen verhinderen dat deze een onaangename geur gaat verspreiden,
doordat daar zaken inkomen die in compost niet mogen.
Reken daarbij in de zomer nog eens de warmte van de zon!!!!
Gr Esem.
dinsdag 27 februari 2007 - 12:07
compostmeester

Compostmeester

Esem,

Het klopt wat je hier schrijft,Normaler wijze word de gft bak enkel en alleen maar gebruikt op zaken mee te geven,die ook in het compostvat mogen,daar deze bakken afgevoerd worden naar een grootschalige composteerinstallatie,om te worden verwerkt tot compost. Ik weet uit eigen ondervinding en ik heb dat ook reeds vastgesteld dat er bij manier van spreken,deze gft bak word gebruikt om zoals je reeds vermelde zaken te doen verwijderen,die normalerwijze in de huisvuilbak of zak thuis horen. Ik heb met bepaalde mensen hierover gesproken,die dit zeer regelmatig doen,en wat kreeg ik als antwoord,als wij er maar op een goedkope manier vanaf geraken zijn wij best tevreden,ik ken ook mensen die hun overleden kippen,konijnen,ed onderaan in die bak stoppen,(Echt gebeurt,en vastgesteld door de gemeentelijke milieudienst en de politie)Wij kregen het volgend antwoord: wij zijn ervan af,dat de andere hun plan ermee trekken. Ik als opgeleide compostmeester betreur deze gang van zake,ik vind dat het zeer hoge tijd word dat men beter de inhoud van de aangeboden bakken controleert en als men zaken vind die er niet in thuis horen,een briefje in de bus steken,met verzoek de verboden zaken te verwijderen,en deze terug aan te bieden,lukt dit dan nog niet ,gewoon laten staan en hem of haar beboeten,als je dit op regelmatige basis doet,ben ik ervan overtuigt dat de mensen tweemaal nadenken,voordat ze iets in de bakken gooien. Misschien een idee voor onze bevoegde minister. Ik wil je ook vermelden dat er in mijn buurt iemand woont met waarschijnlijk veel geld of een sponsor is van de huisvuilzakken,wat ik bedoel is het volgende,ze hebben een auto,het containerpark is in de buurt dus geen enkele rede om het grasmaaisel mee te geven met de wekelijkse huisvuilophaling,maar wat blijkt nu,ze rijden hun gras af,nemen twee huisvuilzakken,die men propendevol vult met grasmaaisel,die dan wekelijks opgehaald worden,door de huisvuilophaling,hetzelfde fillomeen ook in mijn buurt,hier heeft men een zee van plaats om een compostsysteem te plaatsen,men heeft kippen en twee auto’s,maar inplaats van het groente en fruitaval naar de kippen te geven,geven ze dit wekelijks mee met de huisvuilophaling,gelukkig voeren zij het grasmaaisel af naar het containerpark en dan maar zagen dat de benzine steeds meer opslaat,hier kunnen ze dit aval perfect aan de kippen voederen,deze verwerken dit aval ook,door hun voordurend scharlen. Spijtig dat ik avalvoorkoming moet promoten,ze luisteren erwel naar,maar het ergste van allemaal is dat ze de raadgevingen in de wind slaat,en zo de avalberg maar blijft groeien,met hoge verwerkingskosten tot gevolg.
Dit wouw ik maar even kwijt,het is geen aanval tot de schrijvers,maar ik vond het welbelangrijk dit even te vermelden,daar ik als compostmeester hiervoor ben opgeleid.,
Laten we samen werken aan een avalarme wereld,en bedenk wel:

"WIE AFVAL VERMIJT HOEFD DIT NIET KWIJT"
Groetjes,
dinsdag 27 februari 2007 - 14:14
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Hallo compostmeester, kun je van die fijne gezeefde compost gebruiken om in te zaaien,
of is dat 'te straf' Misschien teveel voeding of zo?

Wat is dan een goed alternatief?

Die zaai en stekgrond die ze verkopen is nogal duur en wat zit daarin?
Kun je dat zelf maken? Veel vragen he! maar dat zou ik willen weten.
groetjes.
dinsdag 27 februari 2007 - 14:31
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Zandbauwtje,

Je kan inderdaad gezeefde compost gebruiken voor in te zaaien en zelfs in te verspenen,gebruik compost echter nooit puur,deze compost is rijk aan voedingsstoffen en kunnen zo de plantjes verbranden .Deze compost is perfect bruikbaar door menining,van gewone tuingrond,meer is dit niet,hier is de formule:
-Neem 1 emmer (vb.10liter ) compost,
-Neem vervolgens 2 emmers tuingrond (zelfde hoeveelheid)
-Goed doormengen
-Klaar voor gebruik.
-Gebruik zeker GEEN Kalk,Zand,Turf ed,hierbij zit je terug met een duur uitgavenprobleem,en die dingen zijn echt voor niets nodig !!!

Wat er in de zaai-en stekgrond die ze verkopen weet ik niet precies,daar de verschillende producenten,verschillende samenstellingen hebben,meestal zitten er een hoop chemische of natuurlijke meststoffen in,en ook vaak wit veenmos,de samenstelling van deze gronden en het merk bepalen de prijs. Eigenlijk heb je deze zaai-of stekgrond,alsook potgrond niet nodig,als je het bovenste recept neemt kan je alle kanten op. Dit kost je alleen wat tijd en moeite,maar het loont,moest je nog vragen hebben stel mij dan deze gerust,dit kan hier of op mijn blogs bij de functie gmail,in de maate van het mogelijke zal ik je spoedig antwoorden.

Nog meer info?
Bezoek mijn blog hierover:

www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2
http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder

Hopelijk heb je genoeg aan dit antwoord,probeer het eens uit en laat me iets weten,maar ik ben er vrij gerust in dat je probleemloos kan zaaien.
Hieronder vind je nog een foto met de samenstelling van compost en eentje over de formule voor de hoeveelheid compost te berekenen bij eventuwele bestelling.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het laaste zijn de prijzen onder voorbehoud van weizigingen,meer info kan je verkreigen bij de gemeentelijke milieudienst of op de containerparken,deze prijzen gelden voor het werkingsgebied van de Mechelse intercomunale IVAREM.
dinsdag 27 februari 2007 - 14:45
Esem

Esem

idd.zandblauwtje,
pure compost verbrand de wortels van je pas opkomend jong geweld,wegens te veel aan voedingsstoffen in de compost.
Probeer anders zelf de proef op de som.
Zaai enkele zaden in pure compost en de andere in aangegeven mengeling.
Je zal zien dat na verloop van tijd er geen of bijna geen zaden zullen kiemen in het compost maar in de mengeling zullen toch bijna 80% van je zaden kiemen.
Dit alles natuurlijk naar de behoefte van het zaad zelf dat je wenst te zaaien.
Het een gaat al wat moeilijker dan het ander.
En ik wil nog wat toevoegen aan wat de compostmeester hiervoor al verteld heeft.
zoals hij schrijft turf e.d. worden ook gebruikt bij het maken van stekgrond omdat dat voor de makers van stekgrond voordeliger is de gewone tuingrond en veel lichter voor transport en prijs uiteraard.
Ik meng de fijngezeefde compost 1 op 3
een deel fijne compost
een deel fijngezeefde tuingrond
een deel scherp zand voor een goede waterdoorlaatende stekgrond te bekomen.
Al jaren kweek ik zo mijn eigen eenjarige en vaste planten op.
Ook doe ik aan stekken en wortel stek.
En andere toepassing van vermeerdere,
maar alles word opgepot in de hierboven beschreven stek en/of potgrond.

Hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen.
En zit je nog met een vraag we lezen het wel.
Niet voort vertellen hé zandblauwtje.(grapje)
Gr Esem,
Wie geeft wat hij heeft is w.....................
dinsdag 27 februari 2007 - 15:43
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Ja, zeker bedankt voor de antwoorden.
Nu ga ik dat als het droog is eens gaan uitproberen.
Het is allemaal duidelijk en ik zit er al jaren mee te sukkelen.
Dus bedankt.
Groetjes
woensdag 28 februari 2007 - 00:13
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Zandblauwtje,

Graag gedaan hoor ! Probeer het gerust eens uit,en laat me het rezultaat weten,ben benieuwd naar de reactie,als je nog vragen hebt,kanje me deze geust stellen.

Slaapwel,
woensdag 28 februari 2007 - 04:00
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
ik heb een probleem !!
: ik heb een emmer genomen om er een klein compostbakje van te maken
dus ja, ik doe er wat half verteerde mest (gras) in van op onze composthoop (van de composthoop kan ik geen compost nemen omdat mn papa ,als hij zijn gras maait, er altijd maar gras bijdoet en ik denk ook dat het niet zo goede compost is omdat het alleen maar grote hoeveelheden gras is dat er ligt )
en ik doe er dus dat gras in ,wat sinaasappelschellen, zaaddozen(zonder zaad) van de hibiscus en dan nog een koffiefilter .
mijn probleem is nu :
mijn compostbakje ruikt vreselijk ==> als het goed omgezet word door de wormen dan mag dat toch niet voorkomen???
is het omdat ik er vanonder gaten moet indoen??
of is het omdat het de juiste wormen niet zijn ?? (het zijn gewoon wormen uit de tuin die ik gevonden had)
groetjes !!!!
xxx
Nathalie
zaterdag 31 maart 2007 - 08:30
Esem

Esem

nathalie,
1) gewoone regenwormen uit de tuin zullen niet overleven in je compostbakje.
2)heeft je emmer onderaan openningen om het te veel aan vocht te kunnen afvoeren?
Want ook dit is essentieel voor een goede compostering.
3)het gazonmaaisel composteren is helemaal geen probleem,zolang je het maar mengd met droog materiaal, zoals hakselmateriaal en/of groffer afval.
4)Als het dienst moet doen voor een wormebak dan moet het eigenlijk meerdere bakjes bovenelkaar hebben staan zodat het verwerkt materiaal kan doorvallen naar het volgende bakje.
In jou geval zouden het dan verschillende emmers moeten zijn.
De onderste emmer moet dan wel weer een gesloten emmer zijn.
Gr Esem,
zaterdag 31 maart 2007 - 10:21
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
waar kan ik deze wormen dan krijgen ??
wat moet je dan doen met dat vocht ??
en moet je daar dan gewoon een bakje onder plaatsen ??
zijn dat dan bakjes die op mekaar staan met gaatjes in ???
maar als de onderste emmer gesloten moet zijn dan kan dat vocht toch niet weg ??
groetjes !!!!!
xxx
Nathalie
zaterdag 31 maart 2007 - 10:56
Esem

Esem

compostwormen worden verkocht, maar je kan ook compostwormen van een composthoop halen en die in je eigen compostemmer steken.
Leg eerst een laagje van hakselmareriaal of stro,leg daar je te composteren materiaal op en doe er een deel halfverterde compost van een werkende compost hoop of vat bij met wormen.
In de onderste bak of emmer zijn geen gaatjes,daar van je het vocht in op.
Dit vocht kan je regelmattig verwijderen.
Als je een knutselaar bent kan je er een kraantje op monteren dat je af en toe gebruikt om het vocht op te vangen in een fles.
Giet het in een bokaal of fles want dit is een perfect meststof voor aan je planten toe te dienen,en is bovendien reukloos.
Geef het niet puur maar meng het met water, 1 op 10 verdunnen.
Gr Esem,

zaterdag 31 maart 2007 - 16:50
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Hallo Nathalie
Hier moet ik toch even ingrijpen hoor!!
Wat jij zegt Esem is het feit dat compostwormen verkocht worden,is voor mij als compostmeester echt larie ,excuses voor dit woord gebruik,compostwormen worden niet verkocht,de wormen die wel verkocht worden om mee te vissen zijn geen compostwormen,deze wormen leven niet in afval,de wormen die jij nodig hebt zijn compostwormen,deze komen alleen voor in onze compostsystemen,en men kan ze ook vinden in de strooisellaag van het bos,vermits deze wormen net onder het grondoppervlak leven. Je kan ze enkel verkrijgen bij mensen die composteren,op demoplaatsen en bij een compostmeester.Nathalie,wat jij bedoeld
is het maken van een wormenbak,alle uitleg over het maken,onderhoud en gebruik van het vocht (perculaat of wormensap)vind je stap voor stap uitgelegd op mijn blog,bezoek deze even,je vind er beslist je antwoorden in.Wat het voederen van de wormen betreft kan ik je het volgende nog mee geven e wormen leven enkel en alleen op keukenaval,koffiefilters en theezakjes,de groenten en fruit dien je te verkleinen,dit bevorderd het composteerproces,geef zeker geen gras of tuinaval,dit verteren de wormen niet,met gevolg,de wormen sterven en er treed stankoverlast op,ik denk dat dit een van jouw grote problemen waren,alsook het gebruik van regenwormen,inplaats van compostwormen.
Hoopelijk heb ik je kunnen helpen,als je nog iets dient te weten,mag jij me deze gerust stellen,maar ik raad je zeker een bezoek aan mijn blogs aan,daar vind je bijna alles terug over het composteren.

www.bloggen.be/compostmeester

www.bloggen.be/compostmeester2

of waar je ook informatie over de wormenbak terug kan vinden is op een nog andere blog van mij,daar geef ik uitleg en start ik een wormenbak op,samen met de kinderen van het eerste leerjaar.hieronde vind je het adres:

http://blog.seniorennet.be/compostmeester

Verder wens ik je heel veel succes toe met het composteren,
Groetjes,
de compostmeester.


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 april 2007 - 00:49
Esem

Esem

compostwormen worden echt wel verkocht.
Voor je wat schrijft zou je beter eerst eens informeren.
Gr Esem,
zondag 1 april 2007 - 08:24
sugar

Tekst aangepast

Sugar


compostwormen worden echt wel verkocht.
Voor je wat schrijft zou je beter eerst eens informeren.
Gr Esem,


100% mee eens. Die wormen worden natuurlijk wel commercieel aangeboden

Hier is één voorbeeld

http://www.baitshop.nl/wormenmest.php?id=8&cat=1&doelgr=8#




sugar
zondag 1 april 2007 - 22:44
Esem

Esem

Bedankt sugar ,
Ik weet wel dat deze te koop zijn ,maar ik vind het niet zo plezier dat je als leugenaar word afgeschilderd door de compostmeester.
Gr Esem,
maandag 2 april 2007 - 19:10
sugar

Sugar

Bedankt sugar ,
Ik weet wel dat deze te koop zijn ,maar ik vind het niet zo plezier dat je als leugenaar word afgeschilderd door de compostmeester.
Gr Esem,


Vandaar dat ik de boodschap ook post. Zijn reactie stoorde mij mateloos
maandag 2 april 2007 - 20:13
compostmeester

Compostmeester

Hallo mensen,

Ik wilde jullie niet kwetsen hoor !!!

Moest dit toch gebeurt en dat blijkt nu zo te zijn biet ik jullie mijn welgemeende verontschuldigingen aan. Ik heb gereageerd uit mijn ervaring en bijscholingen die wij als compostmeesters gehad hebben,op het gebied van compostwormen en alles wat er bij hoorde .Op deze bijscholingen en opleiding die ik hierover gehad heb werd met geen woord gerept over het feit dat compostwormen in de handel verkocht werden,ik heb dit ook voorgelegd aan de verantwoordelijke van de compostmeesterwerking die ons opleiden,en blijkbaar vermelden ze dit nu wel op de opleidingen. Nogmaals het lag niet in mijn bedoeling jullie te kwetsen,en zeker niet als leugenaars te worden afgeschilderd te worden,daar dit zeker en vast niet in mijn aard ligt mensen te kwetsen,maar een misverstand is vlug gebeurt,ik hoop dat ik dit met deze reactie rechtgezet heb en dat we verder kunnen gaan .
Nogmaals mijn excuses,

De compostmeester.
zaterdag 7 april 2007 - 07:23
tibmat

Tibmat

Wel wel wel. Iemand start een mogelijks interesante topic op en verklaart zichzelf "compostmeester"
Doet op een gegeven moment een verkeerde uitspraak en krijgt - heel terecht ! - op z'n donder ..... moet dan bij z'n lesgevers ( ?) gaan navragen en als een klein jongetje z'n ongelijk bekennen.

Zo zie je maar, altijd checken voor je iets lanceert en niet aan zelfoverschatting doen
" compostmeester" . Blijf zeker verderdoen het onderwerp is in elk geval de moeite waard.

En nu mijn vraag : Heb een flinke laag compost tussen m'n struiken aangebracht. Nu nog bijmesten of niet ?
zondag 22 april 2007 - 17:58
sugar

Sugar

Wel wel wel. Iemand start een mogelijks interesante topic op en verklaart zichzelf "compostmeester"
Doet op een gegeven moment een verkeerde uitspraak en krijgt - heel terecht ! - op z'n donder ..... moet dan bij z'n lesgevers ( ?) gaan navragen en als een klein jongetje z'n ongelijk bekennen.

Zo zie je maar, altijd checken voor je iets lanceert en niet aan zelfoverschatting doen
" compostmeester" . Blijf zeker verderdoen het onderwerp is in elk geval de moeite waard.

En nu mijn vraag : Heb een flinke laag compost tussen m'n struiken aangebracht. Nu nog bijmesten of niet ?


Dus eerst iemand die openlijk zijn verontschuldigingen aanbiedt afzeiken en daarna informatie vragen?
Misschien bestaan er betere manieren om antwoorden te bekomen?
maandag 23 april 2007 - 02:19
Esem

Esem

Laat ons het aub een beetje beschaafd houden
Ik zelf was ook eventjes uit mijn lood door de reactie van de compostmeester,
Maar hij heeft zich verontschuldigd.
Ik maak er verder ook geen dramma over.
Met over en weer schelden lossen we ook niets op.
Wees een heer in het..................
Gr Esem,
ps We zijn er ten slotte om elkaar te helpen,en we maken allemaal wel eens fouten.
We zijn geen van alle volleert ,en kunnen altijd wel wat bijleren,daarom dit forum.
groetjes aan alle forumvrienden.
maandag 23 april 2007 - 06:37
compostmeester

Compostmeester

Tibmat,

Wat betreft je vraag over compost onder de planten strooien en bijbemesten kan ik heel kort zijn,
Als je compost onder de planten strooit als mulching,moet je zorgen dat de bodem zuiver is van onkruid,
daarna een laag van 10-15 cm compost strooien en uitspreiden(zorg dat er overal een laagje ligt van ongeveer 10-15 cm dik)zeker niet inwerken of bijbemesten en ook (al dan niet) spuiten met een bestrijdingsmiddel. Bijbemesten hoeft niet,daar er in compost de benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn en als je gaat bijbemesten,geraak je gegarandeerd in de problemen door overbemesting,met gevolg dat er bijna geen enkele plant er nog kan op groeien.
Hopelijk heb ik je kunnen adviseren,met de totale werkwijze over compost strooien tussen de planten.
maandag 23 april 2007 - 14:48
tibmat

Tibmat

Beste compostmeester,

Heel erg bedankt voor Uw uitleg. Is klaar en duidelijk.
dinsdag 24 april 2007 - 14:04
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Tibmat,

Graag gedaan hoor ! Veel succes met het gebruik van compost.

Nog meer weten over compost?
Bezoek mijn blog dan eens,over compostgebruik staat er tamelijk veel vermeld,en voor tuintips
kan je terecht op mijn andere blog tipsentruksvandehobbytuinder,deze blog is verre van af,maar er staan al verschillende tips op,hoe je je grond kan verbeteren,zuurtegraat,onkruiden,groenten,ed. Als je er tevreden over bent,kan je gerust een berichtje nalaten op deze blogs.
Hier vind je de adressen:
composteren:
www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2

Tuintips:
http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder
Groetjes,
De compostmeester.
dinsdag 24 april 2007 - 17:21
Baileysker

Baileysker

Graag wat info over compost.
Voor mij is compost totaal nieuw, heb dit nog nooit gebruikt, maar wil dit wel eens proberen.

-Normaal bemest ik met vloeibare middelen, moet ik dit nog doen of enkel compost gebruiken als bemesting?

-Hoeveel keer per jaar dient men compost te geven?

-Moet ik daar nu al mee beginnen?

-En hoe dik moet die laag dan zijn?

-Gewoon bovenop rond de planten leggen, of een beetje inwerken in de grond?

-Is alle compost evengoed, ik bedoel, in Hubo en Gamma verkoopt men ook compost, of ga ik beter halen bij een Vlaco verdeler?
zondag 10 februari 2008 - 03:13
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hier mijn ondervinding over compost.

Bemesting (dus ook compost)in het algemeen kan op twee manieren een schadelijke invloed uitoefenen. Vooreerst de bovengrondse reacties.Van bepaalde dierlijke meststoffen is geweten
dat direct contact ervan met planten(met vocht dus) zowel verbrandingsverschijnselen kan veroorzaken
alsook scheikundige verschijnselen wegens verterings- en omzettingsverschijnselen. (Ammoniak; nitriet; nitraat) Het is vooral de directe inwerking van de ammoniak en de nitriet op de plant die vooral hier een zuur milieu schept en aanleiding geeft tot de zogezegde verbrandingsverschijnselen die in dit geval niet zozeer met warmte te maken hebben dus maar met verzuring.
Voor compost ligt het lichtelijk anders.
Wanneer men niet volledig verteerde compost toedient dan gaat die vertering dus verder. Deze vertering gebeurt door aërobe bacteriën-groepen (de azotobacters) die bij het verteringsproces warmte vrijmaken. (een composthoop is warm hoor!)
Voegt men nu die niet volledig verteerde compost toe ondergronds en men plant planten daarop
dan ontstaat het risico dat wegens teveel warmte er te grote verdamping ontstaat en de plantenwortels te droog komen te staan. Bepaalde planten met grote reservewortels (dus vochtreserves erin) zullen daar minder last van hebben maar andere leggen er op korte tijd het bijltje bij neer.
Zo is geweten dat struiken en bomen geen reservewortels hebben en onmiddelijk vocht moeten
kunnen opnemen via de bodem na aanplanting.
Voegt men in het plantgat niet volledig verteerde compost toe dan verdroogt men de ondergrond dermate door warmteophoping dat de planten geen tijd krijgen om aan te slaan en afsterven.
Sommigen denken dat compost in de bodem de bodem meer vochtvasthoudend maakt. Verkeerd dus.
Volledig verteerde compost doet dat wel. Turf ook want dat insgelijks een volledig verteerde materie.
Maar onvolledig verteerde compost dus niet.
Best is dus onvolledig verteerde compost een tijdje voor het plantseizoen in de tuin aanbreekt in de bovenlaag van de bodem te verwerken zodat hij kan uitwerken voor er aangeplant wordt.
En beter is ook hem zoveel mogelijk fijn te frezen zodat er niet teveel dikke klodders overblijven die plaatselijk dus al te nefast kunnen nawerken.
Anderzijds is te diep ingefreesde compost in vaste leemachtige bodem verloren want hier wordt de verteringstaak overgenomen door de anaërobe bacteriën die als eindprodukt ammoniak geven
die dan wegspoelt uit de grond en ook niet opneembaar is door de planten.
Voila. Dit is mijn ondervinding.
Groetjes


Polidor
zondag 2 maart 2008 - 23:47
olikke

Olikke

Graag wil ik mijn mening meegeven voor wie geinteresseerd is.
Ik ben ook compostmeester en heb de pierenhstorie gelezen. Compostwormen worden inderdaad verkocht en zelfs voor een heleboel geld, enkele jaren terug werden ze zelfs verkocht als ingevoerd uit de VS met als benaming tijgerpieren. Deze tijgerpieren bleken gewone compostwormen te zijn.
Wat het gebruik van compost betreft doe ik het volgende: in het late najaar, als de meeste vaste planten reeds weg zijn breng ik een laag van 3 tot4 cm compost aan gewoon boven op de grond, tijdens de winter gaat de regen en allerlei beestjes de compost in de grond brengen.
In de lente zijn de meeste stoffen gebruiksklaar voor de opkomende plantjes.
Zaai en stekgrond moet arm zijn, dus zonder meststoffen, hiervoor kan je compost gebruiken die gewonnen is van hakselhout, gemengd met turf om alles luchtig te maken.
Dit alles is gestaafd door mijn ondervinding , niks meer en niks minder. om volledig te zijn moet ik toch nog melden dat ik een siertuin heb, dus geen groenten.
Dag allemaal.
Olikke
dinsdag 4 maart 2008 - 18:52
polidor

Polidor

Ik ben het volmondig eens met hetgeen u schrijft Olikke.
Het aanbrengen van compost in het najaar veroorzaakt dat deze compost volledig uitgewerkt is voor dat u aanplant. Dus er geen verteringsreacties meer die eventueel plaatselijk de grond kunnen uitdrogen door opwarming bij verdere vertering.
Voor wat betreft zaaien en stekken hetzelfde. Met dit verschil dat zaaisels en vooral stekken nog gevoeliger zijn dan bewortelde volwassen planten voor eventuele verdroging wegens verdere vertering van compost in de zaai- of stekgrond. Turf is een materie die gedurende jaren gevormd is en dus niet meer moet omgezet worden. Het is ook een materie die arm is aan voedingsstoffen. Dus geen omzettingsverschijnselen meer door bacteriën met vrijmaking van warmteontwikkeling en dus uitdroging. Compost gewonnen van hakselhout heeft een zeer lange verteringsduur nodig omdat in houtafval bijna geen vrije stikstof aanwezig is want dat is vooral het voedsel voor bacterien. Is stikstof aanwezig in het substraat dan heeft dit een verhoogd gevolg van exotherme reacties voor gevolg.
(exotherme reactie = is reactie met vrijmaking van energie, in dit geval warmte)
Wat u schreef over die wormen is inderdaad juist. Maar wat wil je? Als er aan iets geld te verdienen valt
zijn alle sprookjes goed. Ik meen iets van wormen af te weten. Wel niet als compostmeester maar wel als sporthengelaar dan. Een mooie rode levenskrachtige worm is om in te bijten.
Ik spreek hier dan als vis hoor! Dus ook die wormen kweek ik zelf; al jaren. Ik heb dus niet alleen goede compost maar ook de goede wormen dus. (in de composthoop wel te verstaan want in de darmen is dat wel een andere soort). Foei!!!
Groetjes.

Polidor
dinsdag 4 maart 2008 - 21:30
snolleken

Snolleken

Ik heb een probleem, denk ik!

Ik heb een gewone gft container en ik smijt er letterlijk vanalles in, ook brood, gekookte etenswaren... Ik dacht dat dit er allemaal in mocht, blijkbaar niet als ik hier alles lees....

Enfin, mijn probleem is dat ik met enorm veel wormen zit nu, zeker met het warme weer van gisteren. Ze kruipen er echt uit. De container staat naast mijn houtblokken en daar zitten ze ook al op. Zelfs tot in mijn buxus die buiten staat. Wat kan ik hieraan doen. Die wormen moeten echt weg. Durf zelfs mijn katten niet meer buiten laten, met de schrik dat zij ook wormen zullen hebben...

Heb dus dringend hulp nodig...

Groetjes,
Annelies
donderdag 7 augustus 2008 - 10:15
strider3001

Strider3001

Ik wil zelf ook compost maken.

Ik heb ooit gelezen dat er een gft container is waar in je gelijk kunt composteren.
als hij eventeeul vol is kun je hem als nog aan de straat zetten

Weet iemand waar ik zo'n container kan vinden ???
zaterdag 6 september 2008 - 11:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon