menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vl bladafval

Ga naar meest recente reactie

gritsel4ever

Gritsel4ever

Beste mensen,

eerst en vooral wil ik mijzelf even voorstellen. Ik ben 34, en sinds een maand de (redelijk) gelukkige eigenaar van een eigen woning met een ruime tuin. De tuin gaat vooral mijn domein worden, de vrouw heeft niet zo'n groene vingers

Er staan kastanjes, beuk, 1 berkje... een beetje van alles in de tuin. Zal proberen zo rap mogelijk een paar foto's te plaatsen voor wat verdere verduidelijking van het assortiment en soorten.

Nu zit ik al met een redelijke berg bladafval, wat ik op een hoop heb gegooid, goed aangestampt en er dan wat platen heb opgelegd, kwestie dat t wat compacter wordt. Er rond is wat draad geplaatse dat t weer niet de hof in vliegt.

Graag wil ik beginnen met dit te composteren, maar daar ik nogal een nieuweling ben zie ik "door de bomen het bos niet meer"

De welgekende compostvaten van de gemeente, doe ik daar fout aan om er zo ineens 2 te bestellen en deze dan te vullen met bladafval? We zijn met 2 in ons gezin, en beschikken over wat keukenafval (geen restafval van etenswaren, zover ben ik al). Wie kan me wat op weg helpen? Alvast bedankt!

Super forum dit, ik vermoed dat ik hier nog heel wat bij te lezen heb

Mvg Gritsel
vrijdag 23 november 2012 - 10:26
minouke

Minouke

Hartelijk welkom Gritsel op het forum en stel maar veel vragen daar houden wij van.

Hier een paar goede tips van Esem (
vrijdag 23 november 2012 - 13:09
Lino

Lino

Mijn enige tip: Het goed aandrukken is net wat je niet moet doen.
De hoop is wel kleiner, maar er moet lucht tussen kunnen om goede compostering te krijgen. Men levert niet voor niets een beluchtingsstok bij een compostvat
Verder advies laat ik over aan anderen.
vrijdag 23 november 2012 - 15:18
Pieter2

Pieter2

Belangrijkste deel van composteren is de verhouding tussen stikstof (bv. grasmaaisel) en koolstof (bv. takken, bladeren).

Met een hoop bladeren en takken krijg je een trage compostering en daarbij loopt de temperatuur niet hoog op. Die compost is vooral geschikt voor struiken, kleinfruit, houtachtige planten... Wanneer je bladeren gaat mengen met bijvoorbeeld grasmaaisel (50% van elk) krijg je de gewenste temperatuur tot 60-70
vrijdag 23 november 2012 - 18:10
Polplastron

Polplastron

Ik verzamel nu ook alle blad in mijn compostbakken om ze vanaf het voorjaar te mengen met het dan overvloedige grasmaaisel.
vrijdag 23 november 2012 - 20:07
gritsel4ever

Gritsel4ever

Bedankt voor jullie feedback allemaal! Goede tips en weetjes.

@Lino: eerder deze week had ik een relatief groot stuk tuindraad genomen en in een cirkel onder een grote conifeer gezet, om zowat alle hoopjes bijeen te hebben liggen. 1 van de eerder gemaakte "kleine" hoop, was al serieus warm in het midden, en de geur van die dampende bladeren rook erg naar munt oid, zeer apart...te snelle/natte compostering vermoed ik? Deze bladeren waren ook zeer erg opeengeduwd! Op die nieuwe stockeerplaats liggen ze droger en kan ik ze losser bijeenhouden. Maar ga dit toch eens goed aanpakken morgen ofzo.

@polplastron, ik neem aan dat je die bladeren dan toch droog houdt of niet?

met vriendelijke groeten gritsel
vrijdag 23 november 2012 - 21:15
Polplastron

Polplastron

Dat deed ik de eerste keer wel, maar nadien niet meer: de bladeren zullen in vochtige toestand al beginnen verteren, maar dat is niet erg: er blijft voldoende over om te gebruiken wanneer het gras begint te groeien! Die eerste compostering die jij beschrijft, met warm worden en die specifieke geur, is heel normaal. Het duurt echter niet lang in dit seizoen; na een paar weekjes valt het allemaal stil of gaat het tenminste zo traag dat er van het hele proces niet veel meer merkbaar is.

Als je dan in het voorjaar gras of ander stikstofrijk materiaal gaat mengen onder dit bladafval dan gaat het allemaal terug op een mooi tempo verteren.

Overigens verzamel ik niet alleen blad in eigen tuin: de buren brengen hun bladafval ook! Zij gelukkig, ... en ik ook! (Al snappen ze dat volgens mij niet helemaal! )

Groeten,

Pol
zaterdag 24 november 2012 - 11:36
Wannus

Wannus

Ik breng ook af en toe een zak bladeren mee .
Deze maal ik in de hakselaar , en het jaar erop
heb ik mooie aarde hiervan . Bij droogte begiet ik
regelmatig en af en toe alles omkeren .
Bij niet gemalen bladeren duurt het veel langer .
gr
zondag 25 november 2012 - 09:32
garfield

Garfield

Ik ben ook gek op blad. Ik haal alle blad wat op de straat ligt op en gooi het in de compostbak. Als ik een gazon had zou ik langzaam verterend blad daar ook weghalen. Meestal is dat trouwens niet nodig, want het waait wel weg. Zeker vandaag. De rest van het blad laat ik allemaal liggen. Ideaal voor de grond en een feestmaal voor de regenwormen. Bijna beter dan een groenbemester en sterk onkruid onderdrukkend. Ook verreweg het gemakkelijkste. Je zou met bladblazers/zuigers, bezem en harken bezig moeten, terwijl je het allerbeste de natuur zijn gang kunt laten gaan. Ook voor alle noodzakelijke insecten in het een mooie overwinter plaats.
zondag 25 november 2012 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon