menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij gazon - ben echte leek

Ga naar meest recente reactie

Campagnolo

Campagnolo

Beste,

Even de situatie schetsen:
Ik woon in het landelijke Balen, dicht bij recreatiedomein Keiheuvel, een plaats waar héél veel gele zand te vinden is. Tijdens de bouw van onze woning is heel de tuin herschapen tot een zandberg. Nadien hebben we dit terug laten gelijk maken en ingezaaid met gras (ik schat op vele plaatsen 50cm tot 1m zwarte zand en daaronder pure gele zand).
Nu het gras groeit op weinig plaatsen heel goed en is donker van kleur. Op de andere plaatsen groeit het bijna niet, is dor en heeft een "gele" kleur. Ook groeit er veel mos tussen.
In de zomer ben ik naar Aveve gegaan omdat ik dacht: mos = zure bodem. Daar hebben ze mijn staaltje grond onderzocht en inderdaad, een heel zure bodem. Ik zou 4 maanden lang per maand een bepaalde hoeveelheid kalk moeten strooien en dan in 2013 2x per jaar moeten bekalken.
De eerste 4 maanden zijn voorbij en ik zie weinig verschil. Ook heb ik half september geverticuteerd en gras bijgezaaid maar dit gras is bijna niet uitgekomen en er staat nu op meer plaatsen mos.

Hier op het forum las ik dat Compost het zwarte goud is. Daarom dacht ik aan het volgende. Mijn vraag is nu, is dat een goed idee?

In april volgend jaar (dan ben ik 2 weken thuis) zal ik
- gras afrijden, verticuteren, graszaad bijwerpen (+- 2kg per 100m2), eventueel wellen en dan direct daarna compost hierover strooien. Dit zal en heel werkje worden aangezien het gaat om 1200m2.

Kan ik dan verwachten dat er meer gras zal groeien dan mos en dat dit gras groener ziet? Vervolgens wil ik 2x per jaar compost werpen en eventueel bekalken.

In afwachting van een antwoord
Sportieve groeten
vrijdag 9 november 2012 - 10:51
Tuinman65
vrijdag 9 november 2012 - 18:32
SpelEnTuin

SpelEnTuin

Zure grond moet je inderdaad bemesten met kalk, maar het duurt wel 6 maanden eer de kalk is opgenomen in de grond, daarom is het ook het beste om te kalken in het najaar. Als je in april gaat verticuteren, zou je daarna beter bemesten met een hoge stikstofgehalte 14-6-6 (NPK) en herhalen na een 6-tal weken, je zal zien dat je een heel mooi groen gazon gaat krijgen

Mvg,

Karel
maandag 10 december 2012 - 20:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik had hier, denk ik toch, wat goede raad geschreven.
Maar wanneer dan een moderator me probeert in de grond te boren, dan reageer ik op mijn manier.
En dan verwijder ik berichten, hoe jammer dat ook is.
Ik heb op alle vlakken mijn goede wil getoond en dat is niet wederzijds.
Jammer.

Leo
maandag 10 december 2012 - 23:38
SpelEnTuin

SpelEnTuin

Is inderdaad jammer Leo, ik ben hier nieuw sinds gisteren. Heb je naam al veel zien passeren, dus denk wel dat jij enige ervaring hebt met de tuin. Ik zal ook proberen mijn kennis te delen op dit forum hier

greetz,
Karel
dinsdag 11 december 2012 - 09:39
braze

Braze



Hoi allemaal .

u kan de eerst gegeven raad zeker ter hand nemen mocht het

echter niet slagen dan kunt u nog overwegen deze slechtte hoek

van de tuin de beplanten met Rhododendrons of een andere zuregrond

liefhebbende plant heester of boom soort .


MvG


Braze .
woensdag 12 december 2012 - 21:19
kriske10

Kriske10

mss ook nog even deze tip toch wel een beetje oppassen voor compost
hier kunnen namelijk onkruidzaden tussen zitten
mss is gedroogde koemest beter aangezien deze vrij zijn van onkruidzaden
en kun je in korrel vorm aanschaffen enige nadeel is dat het wel een aantal weken duurt eer het begint te werken

mvg kriske10
donderdag 20 december 2012 - 09:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon