menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideen voor inkijk van overburen tegen te gaan

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Hallo…

Achter onze tuin zat vroeger een boer, dus hadden we een mooi uitzicht. Nu wordt dit echter een verkaveling en wensen we toch een groene omheining te plaatsen (vermoedelijk haag – of hebben jullie nog andere alternatieven)?
Beste een omheining die 1m50 a 2m hoog kan worden omdat we toch geen inkijk wensen…

Hebben jullie ideeën? Heb je ook wintergroene oplossingen?

Iemand stelde me een alternatief voor op de haag, namelijk: een bamboe(haag)… Maar wat zijn voor- en nadelen? Bestaan er daar voorbeelden van?
Uiteraard zouden we voor de niet woekerende soorten gaan dan en werken met een wortelbegrenzer…

Bedankt alvast voor jullie reacties!
woensdag 24 oktober 2012 - 08:25
sugar

Sugar

Een haag mag je tot op een halve meter van de perceelsgrens zetten, ze mag dan 2 meter hoog worden.

Winterharde wintergroene hagen: Taxus, Hulst, Eleagnus ebbingei en Prunus lusitanica. Je kan ook nog enkele andere coniferen planten, maar die eisen intensief onderhoud (2-3 keer snoeien per jaar)

Niet wintergroene maar toch redelijk afschermend : een beukenhaag. De dorre blaadjes blijven in de winter aan de takken hangen en breken het zicht.

Niet woekerende bamboe, voor een haag zonder twijfel Fargesia sp Juzgaihou nr 1 . Deze groeit mooi rechtop Wortelbegrenzer is niet nodig voor Fargesia soorten
woensdag 24 oktober 2012 - 08:38
maarten_09

Maarten_09

Zou de Fargesia robusta “Campbell" ook een goed alternatief zijn?
We kennen nl iemand met deze soort in zijn tuin en we zouden enkele scheuten mogen hebben...
woensdag 24 oktober 2012 - 10:35
Esem

Esem

Persoonlijk zou ik niet voor bamboe kiezen,en deze soort is een echte woekeraar,en zonder begrenzer staat na enkele jaren de bamboe daar waar je het niet graag hebt.
Ik zou kiezen voor Taxus,misschien wel een iets duurdere haagplant maar is,eens ze volwassen is en gesnoeid,echt wel een afscheiding waar je niet dooreens kan kijken,en neemt niet veel plaats in beslag (+/- 30 cm.)

Daartegen bamboe heb je toch al direct een meter breette nodig on je privé te verzekeren.

Gr E

Ps je kan nog het ongeluk hebben dat bamboe kan afsterven,en met taxus is dit niet het geval,deze is echt wel, spreekwordelijk, ijzersterk.
woensdag 24 oktober 2012 - 17:00
sugar

Sugar

Ik snap niet waarom er steeds weer opmerkingen komen over woekerende bamboes wanneer er over Fargesia wordt gepraat. Fargesia is een polvormende bamboe en woekert helemaak niet, groeit eigenlijk vergelijkbaar met prachtriet à la Miscanthus.
Ik heb meer dan 10 jaar geleden een bamboehaag bij mijn schoonvader geplant, die is nu nog altijd maar 40 cm breed.


Fargesia robusta 'Campbell' is ook mogelijk maar wordt wel flink hoger (tot 4 m hoog in goede grond). Die moet je dus minstens twee meter van de erfgrens aanplanten

woensdag 24 oktober 2012 - 18:24
Esem

Esem

Wel, dat noem ik ook woekeren.
Ooit had ik Miscanthus staan, vijf jaar later had deze een oppervlakte van 10 vierkante meter ingepalmend.

Je verlies er wel degelijk veel plaats mee,en zeker als het om een afscheiding moet gaan.

En nog wat vergeten te schrijven;

Begin er maar eens aan als je later bamboe wil verwijderen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gr E.
woensdag 24 oktober 2012 - 19:02
sugar

Sugar

Fargesia neemt na 10 jaar lang geen 10 m² in.
En de Miscanthus waar ik naar refereerde (M.sinensis) ook niet, alhoewel ook die sneller uitbreidt dan Fargesia

woensdag 24 oktober 2012 - 21:44
Feniks

Feniks

Ik zou ook voor een fargesiahaag gaan. Woekert niet, blijft 's winters groen en ruist zo heerlijk in de wind...
donderdag 25 oktober 2012 - 13:28
Tuinman65
donderdag 25 oktober 2012 - 14:12
minouke
donderdag 25 oktober 2012 - 15:18
tuinmanneke

Tuinmanneke

ik zat hier met idem situatie en heb dit opgelost door een wintergroene taxushaag te planten + wintergroene eiken = quercus Ilex

niet de goedkoopste oplossing maar ik ben héél tevreden met het resultaat , bijkomend voordeel is dat je geen bladeren moet opkuisen
zondag 16 december 2012 - 23:29
braze

Braze



Hoi allemaal .

tja je zelf opsluiten en je prive opeisen is de sport van de eeuw geworden

ofwel we gaan achter planken (schutting ) zitten al dan niet met gaaspaneeltjes

of een hoge groene /bakstenen muur het de mens eigen wil zullen we maar

maar goed .


over Bamboe bestaan veel verhalen positive /negative .

ik heb zelf meegemaakt in mijn werk wat een ramppenplan Bamboe kan zijn

ooit eens in alle vormen van domheid geprobeerd zo,n bamboe we teschoffelen

de enige die er echt wegschoffeld werd was ikzelf .

en opeen industrieterrein had een hovennier een prachtige tuin met bamboe

aangelegd resultaat de Bamboe de bamboe stond overal behalve in de

tuin zelf .

dus bezint eer gebegint .

belangrijkste is dat je weet wat in huis haalt .

voor Bamboe zijn er zoals bekend drie catagorieen

polvormers meest brave soort

semi polvormers wolf in schaapkleren

en de bodembekkers een goedereden om harakiri te plegen .

bij Bamboe kwekerrij de Groene prins hebben ze heel goede info over de

soorten en dan is er veel meer onder de zon te vinden dan alleen maar

de Fargesia .

ikzelf zou mijzelf niet geheel opsluiten maar een combi maken met om en om

groen en gaaspanelen omdat je dan zelf ook contact houd met degenen die met

minder fraaie gedachtte rond dat mooie huis van jouw .

en ik heb zelf natuurlijk ook dat om en om gedaan zodat ik het kroost kan zien

als zij in de brandgang achtter ons huis spelen vandaar deze optie .


Mvg .


Braze .
zaterdag 22 december 2012 - 14:28
Pistachio

Pistachio

Ik heb ook sinds kort Fargesia geplant, mooi fris groen, woekert bij mijn weten niet, ruist inderdaad rustgevend in de wind, ... wat mij betreft alleen maar voordelen; ik snap je behoefte aan privé, heb ik ook heel sterk. Bamboe is officieel een gras en daar geldt blijkbaar geen vaste regel mbt afstand tot de buren. Wij hebben er geplant naast onze houten schutting omdat die maar 1.80m is en ik graag meer van de minder mooie bouwsels van de buren wil camoufleren en ook naast onze houten schutting in onze tuin. Onze andere buren plaatsten daar een trap die niet op het bouwplan stond en waardoor we ook geen privé meer hebben. Ipv van te procederen hebben we voor fargesia gekozen, nu zit er toch al een deel van de lelijke metalen trap "weg" en we hopen dat die met tijd helemaal uit het zicht verdwijnt. Ik denk dat ze hier geen bezwaar kunnen aantekenen want die trap staat op 10cm van onze schutting en is zeker 4,5m hoog.
zondag 30 december 2012 - 19:11
braze

Braze



Hoi Pistachio .

welke soort Fargesia heb je gekozen ?.

ik ben immers geen Bamboe vriend ( ook geen hater ) maar er is een soort

Bamboe dat minimaal twaalfmeter zou kunnen worden exxotera in

olderberkoop heeft er een die minimaal 12mtr zou kunnen worden .

MvG


Braze .
zondag 30 december 2012 - 20:59
iecee

Iecee

als je iets krijgt dan is meestal iets wat woekerd
en bamboe geeft op den duur gewoon problemen.

als je hulst plant neem dan een soort die niet stekelige blad heeft.
er zijn hele mooie soorten in allerlei kleuren.
zondag 30 december 2012 - 23:37
braze

Braze



Hoi iecee .


nou god zegenen de greep dat dat goed gaat en dat het erniet uit

geroetst wordt .

MvG .


Braze .
maandag 31 december 2012 - 11:54
Pistachio

Pistachio

@ braze

Wij hebben Fargesia Robusta Campbell ... hoop dat die zeker 4m hoog wordt wat we nodig hebben voor voldoende afscherming. Met alle respect voor ieders mening zie ik echt niet in wat het probleem met deze bamboe kan zijn. Groeit alleen in de hoogte en is gewoon prachtig om te zien, geen wortelbegrenzers nodig volgens onze kweker. We hebben speciale grond toegevoegd en cacaodoppen om de planten heen gelegd, de kleine scheutjes groeiden spectaculair deze zomer, op een paar dagen zag je een enorm verschil. Ik ben fan!
maandag 31 december 2012 - 14:13
sugar

Sugar

Er zijn veel mensen die niet willen accepteren dat sommige bamboe geen problemen vormen qua woekeren. Het enige probleem van de niet woekerende bamboes is dat ze in het zaad komen en dan afsterven. De meeste recente cultivars zouden normaliter wel pas tegen het einde van deze eeuw het loodje leggen, dus we hebben nog wat tijd om van deze planten te genieten
maandag 31 december 2012 - 14:36
braze

Braze



Hoi icee .

ik bedoelde niet uw Bamboe maar de Hulst deze wordt nogal vaak gejat

voor de kerststukje,s begrijpje .

.


MvG


Braze .
dinsdag 1 januari 2013 - 21:19
Gespeel

Gespeel

Ik zou Taxus toch afraden hoor als je een haag van twee meter hoogte wenst.

Ik zou gaan voor paplaurier. Eeuwig groen, groeit zo groot en breed als je wil op gelijk welke grond en één snoeibeurt per jaar volstaat.
vrijdag 11 januari 2013 - 04:34
sugar

Sugar

Paplaurier? Veel minder winterhard en eerlijk gezegd vind ik hem vreselijk lelijk (maar OK smaken verschillen).

Je zou als wintergroene haag wel Prunus lusitanica kunnen overwegen, kleinere blaadjes en ook iets gecontroleerder groeiend
vrijdag 11 januari 2013 - 05:41
Lorie

Lorie

Zelfde geval hier. Vroeger weide met paarden of koeien, nu grote 2-verdiepingen-woning... Niet leuk als je dat ziet gebeuren...
Gelukkig hebben zij zelf metalen constructies gezet waarop groenblijvende klimmers zijn aangebracht, wel traaggroeiend.
Wat me nu wel nog stoort is dat ze zo luid babbelen als ze buiten zijn... pff.
Probeer dan maar s een boek te lezen buiten in het zonnetje in je tuintje.
Heb gelezen dat je geluid enkel met geluid kan bestrijden.
Dus watervalletje of zo binnenkort zou misschien oplossing kunnen bieden!
zondag 17 februari 2013 - 11:52
Pistachio

Pistachio

Hey Lorie,

Ik ben ook zwaar allergisch aan burengeluid, ik lees ook zo graag in het zonnetje maar met het oeverloos ge... van de buren wordt dat onmogelijk. Daarenboven is er een zwembad bijgekomen, met het geplons kan ik nog leven maar 8u/dag staat er een pomp te draaien om het water warm te houden. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat de buurman die 8u/dag in overleg met mij plant maar ik vind het nog vreselijk veel, heb alleen een paar uur in de namiddag geen gezoem ... wij denken ook aan een waterval als "redding". Gillende kinderen, roepende volwassenen, stofzuigen met het raam open, ... alles mag en kan tegenwoordig
woensdag 20 februari 2013 - 09:29
marcote

Marcote

Plant gewoon een haag met Laurus nobilis blijft groen in de winter en zorgt ook nog eens voor vogels in de tuin!!Heb het zelf ook achter in de tuin i.v.m privacy.
vrijdag 22 februari 2013 - 21:30
Wannus

Wannus

vroeger in mijn jeugd was onze tuin afgezet met een Ligusterhaag .
Men zag Ligusterhagen bijna overal . Onze liguster bleef groen in de winter.
Wegens veranderingen thuis moest de haag jammer genoeg verdwijnen .
Voordat mijn vader de haag verwijderde had ik nog vlug stekjes ervan genomen.
Er staat nu nog ergens een haag van onze oude liguster .
Wat mij de laatste jaren opvalt is dat liguster weer meer en meer
te zien is in de tuinen.
Een drietal jaren geleden heb ik nog een ligusterhaag geplant ,
en is nu reeds al een stukje gegroeid .
Moet wel af en toe eens gescheerd worden indien men ze netjes wil houden .
maar is in ieder geval een snelle groeier .
Verleden jaar heb ik ook een Taxus haag geplant ,
Ze staat mooi groen , maar heel weinig groeite.
Daarom vind ik Taxus goed voor vakbeplanting ,
maar niet voor hoge hagen.
Als je een taxus twee meter hoog wilt kun je al in pensioen zijn tegen dan.
groeten
zaterdag 23 februari 2013 - 15:04
sugar

Sugar

Wat je hier beschrijft is nu net de reden waarom Ligustrum minder als haag werd geplant: dat groeit te snel om een mooie strakke haag te behouden. Om die snelle groei te bestendigen trekt Ligustrum ook erg veel voeding uit de bodem weg.

Niet iedereen heeft zin om een haag twee of zelfs drie keer te snoeien. Taxus is een perfecte haagplant omdat hij zo traag groeit. Je kan een taxushaag makkelijk 10-20 cm per jaar laten groeien in de hoogte, misschien ben jij al 60, maar mensen die minder dan 40 zijn moeten lang niet wachten tot hun pensioen om een haag van 2 m hoog te hebben.
Taxus heeft nog andere voordelen als haagplant : samen met buxus is 't een van de weinige planten die mooi blijft als de haag ouder wordt (geen kale plekken).

zaterdag 23 februari 2013 - 15:18
Wannus

Wannus

Beste sugar
Ik moet je wel gelijk geven , ik ben een beetje van de oude stempel.
Ben nog geen 60 , maar begin te naderen.
Taxus raad ik dus niet meer aan , aangezien de trage groei .
Maar heb verleden jaar klimop geplant .Bij mensen die vlug toegroei willen
Ik heb dus palen en draad bewerkt , en een aantal klimopplanten
aangeplant , Het is zeer snel toegegroeid .
Die mensen zijn zeer tevreden , en daar heb ik voldoening van ,
Moet wel regelmatig bijgeknipt worden
Gr
Johan

zaterdag 23 februari 2013 - 19:52
maarten_09

Maarten_09

Wat zijn jullie ervaringen met lei laurier? Ziektebestendig, wortelgroei,...??

Hoe ver moet je van de perceelgrens blijven als je leibomen wil aan de achterkant van je tuin? 2 meter?

Alvast bedankt!
zaterdag 9 maart 2013 - 15:15
NinaB

NinaB

Een haagje als privé-bescherming
Helaas is dat tegenwoordig wel nodig. Zeker als je van die plezante buren hebt, die het normaal vinden om je constant te begluren!
Mijn buur vindt het trouwens heel normaal als ik niet thuis ben om in mijn hof te komen "snoeien"!?
Toen ik de woning kocht, was de tuin een hele wildernis. Ik besloot om het als een open tuin in te richten opdat de buren konden meegenieten.
Ik heb her en der haagjes gezet, cirkelvormig en zo, van Osmanthus x burckwoodii.
Een traag, lees heeeeeeeeeeeel traag, -groeier, mooi groen, groenblijvend in de winter, weinig snoeiafval en heerlijke geurende bloemen in de lente en zelfs soms nog eens in de herfst.
Ondertussen ben ik ook druk bezig met allerlei haagplanten die vlug groeien en dus niet meer voor de fun en de structuur maar om echt eens alleen te zijn.
Het is te betreuren hoe sommige buren zijn. De mijne kijkt al van 's morgensvroeg via zijn duiventil naar de bodem van mijn potje koffie. Rustig ontbijten zit er niet in, zelfs niet binnenshuis!!!
Wet van de privacy? jaja, alleen voor ondernemingen!
Betrof het een huurwoning was ik al lang weg, dat zegt wel al genoeg.
vrijdag 15 maart 2013 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon