menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost op gazon aangebracht

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Wij hebben vrijdag (zoals ooit eens in "groene vingers" werd uitgelegd) Compost over ons gazon verdeeld. (we zijn die in Dendermonde bij Verko gaan halen)

Wij hebben elke vierkante meter 1 emmer compost gelegd en dan al die hoopjes opengeveegd.
Nu zien we dat op de plaats waar de hoopjes eerst lagen een rosse cirkel te zien is

[afbeelding verwijderd niet-https]

Is dat normaal? En komt dat gewoon terug goed?
Of is er iets mis met die compost?
maandag 1 oktober 2012 - 09:41
Pieter2

Pieter2

Waarschijnlijk het zoutgehalte in de compost die vrij hoog is. Hoelang heb je die hoopjes laten liggen? Wat voor compost heb je gekocht? Normaal zou dit niet mogen, maar met gekochte compost weet je nooit wat materiaal er gebruikt werd...
maandag 1 oktober 2012 - 20:16
Esem

Esem

Ben ik mee eens,maar ik denk dat de compost te lang op een hoopje heeft gelegen.
Beter was het geweest dat je de compost had uitgestrooid met een fijne zeef,zo komt de compost egaal op het gazon te liggen.
En ja comopst die je aankoopt,daarvan weet je nooit wat er inn verwerkt wordt.
Ik gebruik alleen eigen gemaakte compost,en strooi het nog dikker op het gazon,zodat je bijna geen groen meer ziet.

Trouwens heb ik hier herhaalde malen een topic gestart waar boververmeld beschreven staat,hoe je van een oud gazon terug een nieuw kan maken,door het gebruik van compost.

Gr E.

dinsdag 2 oktober 2012 - 12:29
Lino

Lino

Hij heeft een uurtje op het gras gelegen, schat ik, voor hij werd opengestrooid.

De compost komt van een erkende leverancier met Vlaco label. Dus zelfs die kan je niet betrouwen???
Het is wel GFT-compost daar. Was groencompost beter geweest?

Die emmers was een tip van groene vingers. Foute tip???

Ja man het ene advies is het andere dus niet he...

Na lang zoeken deze tussenkomst van jou gevonden Esem:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=28694&hl=compost

Eigen compost daar komen we niet mee toe, dus we moeten hem wel elders kopen.
dinsdag 2 oktober 2012 - 13:33
Pieter2

Pieter2

GFT compost is meest zoutrijk. Het is zeker wel betrouwbaar, maar aangezien je de compost een uur erop hebt laten liggen droogt je gras uit. Dat komt door osmose. Denk maar aan het principe van een zoetwatervis in zeewater... Volgende keer compost direct uitstrooien, want zoals je zelf kan waarnemen staat de rest van het gras er niet bruin op.
dinsdag 2 oktober 2012 - 19:01
Esem

Esem

Nu, er is echt geen probleem met de bruine stukjes in je gazon.
Na enkele weken is er niets mee van te zien.

Je zal zien,in het voorjaar zal je gazon er al een stuk beter uitzien,en dan mag je nogmaal compost over het gazon strooien.
Dit doe je dan best einde maart.

Gr E.
dinsdag 2 oktober 2012 - 20:17
Lino

Lino

Dankje. Ben weer wat gerustgesteld.

Einde maart wordt het al mooi weer dan zie ik een bruine vlakte niet echt zitten.
Maar elk najaar ben ik wel van plan om het gazon van een laag compost te voorzien.
woensdag 3 oktober 2012 - 07:46
Heike

Heike

Je kan er alvast zeker van zijn dat er GEEN mini ufo's op je gazon geland zijn!

En inderdaad in het voorjaar ga je zeker en vast kunnen genieten van een oogverblindend groen gazon!
woensdag 3 oktober 2012 - 09:42
Lino

Lino

Nu heel tevreden het gras ziet echt groener daar waar compost is gestrooid:
Links, achteraan geen compost en duidelijk veel geler. Rechts een strook overgeslagen en je ziet duidelijk een gele streep:
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 18 oktober 2012 - 09:24
Lino

Lino

Momenteel is er geen verschil meer te zien tussen de plaats waar compost gestrooid is en de andere delen van het gazon Ook kwa mosgroei geen verschil. Dus toch niet zo goed als ik dacht. Enkel tijdelijk resultaat blijkt.
Jammer.
vrijdag 3 mei 2013 - 17:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon