menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

GRAS Verticuteren nu ideaal oktober

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Verticuteren nu ideaal (oktober) ?
Hallo,
is verticuteren nu okee of is dit enkel voorjaar mogelijk ?
Ik weet...dagen zijn kouder, vochtiger, natter, ... maar misschien ideaal om na verticuteren wat graszaad bij te gooien, wat te rollen, en dus zo grasmat weer ideaal te maken ?
Wanneer dus beste moment ? NOg andere tips ?
dank
dv
zondag 30 september 2012 - 14:06
Esem

Esem

Ja kan je zeker nu nog doen.
Ikzelf verticuteer ook twee maal per jaar.Eénmaal einde maart en éénmaal rond deze tijd.
Na het verticuteren strooi ik een deel fijne compost over het verticuteerde gedeelte.

De insecten zoals regenwormen e.d. zorgen er samen met de regen voor dat de compost wordt ingewerkt in je grasmat,en zo je grasmat er nog beter laat uitzien.

Gr Eddy,
zondag 30 september 2012 - 15:32
minouke

Minouke

Jawel maar op droog gras
zondag 30 september 2012 - 16:00
vloeiende

Vloeiende

uitkammen gazon wordt vrij laat, steeds doen als gras nog (al in voorjaar) goed in groei is, de groei is nu sterk aan het afnemen, bij koude hersteld uw gras niet voldoende voor de winter of stikt er een deel onder de kompost als je Esem's wijze volgt.
maandag 8 oktober 2012 - 22:14
Esem

Esem

Zo te lezen weet je niet veel of niets af van een gazon te verticuteren en compost toe te dienen.

Natuurlijk kon je nog verticuteren ,alleen mocht je gazon niet te nat zijn en dan bedoel ik het zand.
Je moet een goede doorlatende grond hebben,want bij natte grond doe je meer kwaad dan goed.

En wat de compost betreft is dit helemaal geen probleem ,na enkele weken is er van de compost niet of nauwelijks nog wat te merken.
Zie vorig schrijven.

Ik doe het al jaren zo, éénmaal in het voorjaar en éénmaal in het najaar,maar als je de commentaar van een ander wil volgen mij niet gelaten hoor.

Als het topic gestart is was het nog maar eind September dus nog meer als tijd genoeg om te verticuteren.

Als je binnen een maand nog eens reageert dan is het natuurlijk veel te laat.

Maar als je dan commentaar krijgt dat het niet goed zou zijn om nog te verticuren,dan is het voor mij de laaste maal dat ik hier nog tips geef,zij die denken van het beter te weten ,aan hun om de tips dan maar te geven.,

Gegroet.
maandag 8 oktober 2012 - 23:30
djdave

Djdave

dank voor antwoorden.
Nu wel gras zeer nat, dus verticuteren NU niet mogelijk ?

Vrees dat bij droog weer het wel een stuk kouder wordt, dus dan ook niet goed ?

Wat wordt juist bedoeld met ondergrond/zand ?

Ik heb de indruk dat mijn gras onderbodem keihard is (bij droog weer) , en nu bij dit nat weer een soort "slappe" koek...

gr
DV
maandag 8 oktober 2012 - 23:40
Esem

Esem

Het gazon kan wel nat zijn,maar het zand onder de grasmat moet goed waterdoorlatend zijn wil je nu nog gaan verticuteren

GR E.
dinsdag 9 oktober 2012 - 00:10
minouke

Minouke

neemt een vochtig klomp aarde in je hand en probeer er een worstje van te kneden

zand: valt uiteen
leem: worstje brokkelt maar houdt nog min of meer zijn vorm(naarmate er meer zand tussen zit zal het meer brokkelen)
klei: blijft goed aaneen kleven

Vandaag bv zou ik hier in mijn tuin (leem)niet meer verticuteren, het gazon deint lichtjes als je erop loopt en het gras droogt niet meer op.
toen de vraag gesteld werd was het nog goed mogelijk.

Hangt dus wel af welke grondsoort en ligging tov zon(droogt sneller of niet)
dinsdag 9 oktober 2012 - 17:29
Tuinman65

Tuinman65

Hier zou ik graag mijn ervaringen schrijven over verticuteren in het najaar.
Maar na wat ik te lezen kreeg onder het topic "snel groeiende bomen" heb ik daar heel weinig zin in
Eén tip : doe dat niet.

Leo
dinsdag 9 oktober 2012 - 23:32
Depuydt Tom

Depuydt Tom

Verticuleren bij droog of vochtig weer?

dinsdag 11 april 2017 - 17:19
Esem

Esem

Het best kan je verticuteren bij droog weer, en dit kan je zowel in het voorjaar als in het najaar doen.
ik doe het zeker twee maal per jaar met een zeer goed resultaat.
Dit omdat er nogal wel wat mos groei is in het gazon, niet tegenstaande ik telkens na het verticuteren kalk strooi om de grond neutraal te maken.
Gr E,
woensdag 12 april 2017 - 09:25
Liselore

Liselore

Beste tuinvrienden,
Door de droogteperiode van de voorbije weken ziet ons gazon er wat triest uit, zoals bij iedereen vermoedelijk. Wij hebben wel blijven sproeien met water uit de boorput, af en toe een hele nacht, tot het verboden werd, dus zijn er nog wel wat groene gedeelten in, maar ook veeeeeel mos dat zwart is geworden (afgestorven?) en volledig droge gedeelten.
Mijn vraag is : zou ik mogen verticuteren eind augustus al, en zo bekomen dat het gras meer kans heeft zich te herstellen omdat er nog wat groei mogelijk is in september. Of gewoon wachten tot de normale verticuteerperiode in het najaar.
zondag 12 augustus 2018 - 09:34
Wannus

Wannus

Wel rekening mee houden indien je verticuteerd dat je in de kale
plaatsen wel vrije ruimte geeft voor onkruiden en wilde grassen ,
deze zijn soms sneller dan de grassen !!
zondag 12 augustus 2018 - 11:29
Esem

Esem

Ik zou wachten tot het zich herstelt heeft gras is zeer taai en voor het grootste herstellen, daarna eerst verticuteren.
Gr Eddy,
maandag 13 augustus 2018 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon