menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stevige hoopjes zand in het gras

ThomasVR

ThomasVR

Hallo iedereen, ik heb een vraagje over mijn gazon.

Heel regelmatig vind ik daar hoopjes zand in. Verschillende soorten hoopjes. Soms bestaan ze uit een heleboel kleine brokkeltjes, en als ik die hoopjes open doe, dan vind ik er rode mieren in.
Soms zijn het hoopjes, met een klein gaatje in het midden, en zand"wormpjes" er op. Dan zijn het regenwormen, veronderstel ik, met hun uitwerpselen.

Maar de laatste tijd heb ik meer en meer hoopjes zand, die stevig in elkaar zitten (dus die ik niet zomaar kan wegharken), en waarvan ik niet weet door welke dieren ze gemaakt worden. Als ik ze probeer plat te stampen, dan lukt me dat niet direct. Ze zijn echt hard. En opvallend, meestal steken er ook samengerolde herfstbladeren in recht. Echt enkele bladeren samen, die opgerold in het hoopje naar omhoog steken.

De hoopjes die het dichtst bij ons kiezelpad gevormd worden, hebben meestal ook kiezels er rond liggen, die uit het pad tot in het gras getrokken zijn. Geen mieren of geen wormen, veronderstel ik... maar wat dan wel?

alvast bedankt,
Thomas
vrijdag 28 september 2012 - 19:07
Gehenna

Gehenna

Opgerold blad in de hoopjes. Harde hoopjes, kleigrond?
Je zei het zelf al, regenwormen. Geef ze wat extra halfvergane compost. Is ook goed voor het gazon.
zaterdag 29 september 2012 - 10:22
Esem

Esem

Ik ben ook bijna zeker dat het het werk is van regenwormen.

Een pluspunt,dit betekend dat je met een goede grond zit.

Eddy,
zaterdag 29 september 2012 - 10:33
lam

Lam

Duidelijk het werk van regenwormen , het betekend dat er een goede fauna in de grond aanwezig is.
De hoopje zijn uitwerpselen van de zelfde wormen , hard als er dagen geen regen is gevallen en zacht als het wel gevallen is.
Waarschijnlijk een grondsoort met eer behoorlijk organische stof gehalte.
zaterdag 29 september 2012 - 12:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon