menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat als tuinarchitect niet luistert naar je wensen....

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo

Wij waren op zoek naar iemand voor het ontwerpen van onze tuin, met voorkeur een tuin met (oude) fruitsoorten, eventueel groenten, en zeker en vast kruiden, en hadden hiervoor de tuinarchitect die bij mijn ouders het ontwerp en realisatie gedaan heeft, onder de arm genomen..

Enige weken geleden hebben we een gesprek gehad met hem maar nu blijkt dat hij een geheel andere weg uitgaat dan dat wij gevraagd hebben...

Wij hebben nochtans duidelijk omschreven wat we graag willen maar nu we een afspraak maakten om het plan te komen voorstellen, blijkt reeds dat hij helemaal iets anders ontworpen heeft...

Er was gesproken over één dag grondwerken, nu zijn het er drie, er zouden 3 containers grond weggebracht moeten worden, nu zijn het er 10! Het plan zou in stappen uitgewerkt kunnen worden, dus eerst grondwerken en planten van bomen en hagen, 2de fase klinkeren van tuinpaden, dan verdere beplanting, dan vijver...
We twijfelden over een vijver, nu spreekt hij van 3 vijvers met watervallen en kanalen.... en we zouden het nu ook niet meer in stappen kunnen uitvoeren dus moesten we ofwel wachten tot we alles in een keer kunnen doen, ofwel het tussen de stappen braak laten liggen terwijl hij goed weet dat dit niet kan want we hebben een hond.... Ook vragen wij naar een tuin met kruiden en fruit en eventueel plaats voor wat groenten, en hij tekent rozenperken en buxus....

Ik heb hem gevraagd om ofwel te ontwerpen wat we gevraagd hebben, ofwel om af te zien van een verdere samenwerking... Hij zegt dat hij toch met het huidig plan eerst wil langskomen en vraagt reeds voor de betaling hiervan, hij wil hier nog wel wat aanpassingen aan doen zegt hij maar ik vrees dat wanneer ik hem betaal, ik hem niet meer terug zal zien... en dus met een plan zit waar ik niets mee ben..

Wat zouden jullie doen?
Alle tips welkom!

donderdag 22 februari 2007 - 11:34
Plantadvies

Plantadvies

Beste Nimue007.

U hoeft hier helemaal niet mee akoord te gaan. In principe gaat de architect met uw ideeen aan de slag en maakt een ruwe schets. Dit kan zijn ter plekke of gewoon bij hem/haar thuis. Deze schets wordt dan met u besproken en als u er dan niet mee eens bent, dient de architect de ideeen te veranderen. Ruwe schetsen worden steeds meer gratis aangeboden. Wat heeft u afgesproken met de architect? Moest u betalen voor de ruwe schets? Het is leuk dat de architect verder zijn/haar plan trekt, maar daar heeft u niets mee te maken. U hoeft hier ook helemaal niet voor te betalen. Tenzij u iets heeft getekent.

Plantadvies*Jolande
donderdag 22 februari 2007 - 14:22
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Hallo

Wij waren op zoek naar iemand voor het ontwerpen van onze tuin, met voorkeur een tuin met (oude) fruitsoorten, eventueel groenten, en zeker en vast kruiden, en hadden hiervoor de tuinarchitect die bij mijn ouders het ontwerp en realisatie gedaan heeft, onder de arm genomen..

Enige weken geleden hebben we een gesprek gehad met hem maar nu blijkt dat hij een geheel andere weg uitgaat dan dat wij gevraagd hebben...

Wij hebben nochtans duidelijk omschreven wat we graag willen maar nu we een afspraak maakten om het plan te komen voorstellen, blijkt reeds dat hij helemaal iets anders ontworpen heeft...

Er was gesproken over één dag grondwerken, nu zijn het er drie, er zouden 3 containers grond weggebracht moeten worden, nu zijn het er 10! Het plan zou in stappen uitgewerkt kunnen worden, dus eerst grondwerken en planten van bomen en hagen, 2de fase klinkeren van tuinpaden, dan verdere beplanting, dan vijver...
We twijfelden over een vijver, nu spreekt hij van 3 vijvers met watervallen en kanalen.... en we zouden het nu ook niet meer in stappen kunnen uitvoeren dus moesten we ofwel wachten tot we alles in een keer kunnen doen, ofwel het tussen de stappen braak laten liggen terwijl hij goed weet dat dit niet kan want we hebben een hond.... Ook vragen wij naar een tuin met kruiden en fruit en eventueel plaats voor wat groenten, en hij tekent rozenperken en buxus....

Ik heb hem gevraagd om ofwel te ontwerpen wat we gevraagd hebben, ofwel om af te zien van een verdere samenwerking... Hij zegt dat hij toch met het huidig plan eerst wil langskomen en vraagt reeds voor de betaling hiervan, hij wil hier nog wel wat aanpassingen aan doen zegt hij maar ik vrees dat wanneer ik hem betaal, ik hem niet meer terug zal zien... en dus met een plan zit waar ik niets mee ben..

Wat zouden jullie doen?
Alle tips welkom!



Hij moet zich eerst en vooral schikken naar uw wensen en niet wat voor hem gemakkelijk en/of meer opbrengt. U bent diegene die uiteindelijk het geld moet ophoesten en jaren geniet van uw tuin hebben.
En dat kan niet als uw wensen niet ingewilligd worden.


Normaal gezien wordt er voor een ruwe schets nooit een betaling gevraagd, dat geldt toch ook voor een bouwarchitekt.

Ik zou hem zeker NIET meer laten komen om dat plan nog eens te bespreken. Jullie hebben blijkbaar al kenbaar gemaakt dat het plan niet conform jullie wensen was. Hij wist dat en heeft toch zijn zin doorgedreven.

Als jullie hem nu nog eens laten komen, zal hij denken dat jullie uiteindelijk zullen bijdraaien.

Opgelet: Als jullie natuurlijk als iets getekend hebben, dan kunnen jullie niet meer onder de betaling uit. Maar dan moet hij wel jullie tuin ontwerpen zoals jullie dat voor ogen hebben en niet zogezegd wat aanpassingen doen.


donderdag 22 februari 2007 - 15:01
Kwest

Kwest

Kort gezegd: ander en beter! Weg met die handel.
donderdag 22 februari 2007 - 19:21
hugo

Hugo

volledig akkoord met Kwest,, als je nog niets getekend hebt: buiten ermee

groetjes
donderdag 22 februari 2007 - 19:34
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Hallo, waarom ontwerpen jullie niet zelf een plan?
Zo moeilijk is dat niet en dan heb je wat je wil.
De uitvoering kan je door een hovenier laten doen.
Het lijkt me dat u er goed tegen gezet wordt met dat tuinplan.
Duur zal het zeker zijn, de prijs voor 1 container is hier 150 euro!
Ontwerp ook je tuin in functie van je behoeften en je gezin.
Of zaai gras en kijk het eens een jaartje aan.
Er zijn ook mensen die uit hobby een tuinontwerp maken
en dat is een stuk goedkoper. Veel mogelijkheden,
maar laat je niet vangen.
Groetjes.

vrijdag 23 februari 2007 - 16:50
sugar

Sugar

Die kerel de deur wijzen. Het is zijn taak om evt kleine accentverschuivingen aan te bevelen, maar wat je hierboven beschrijft gaat véél te ver. Dat soort mensen gaat zich ook niet aan het budget houden.

Ik heb zelf ook de eerste tuinarchitect de deur gewezen, omdat hij mijn ontwerp wilde aanpassen (hij wou niet mijn ontwerp gebruiken, maar zelf iets beter maken).

Met de tweede heb ik dan uiteindelijk wel goed samengewerkt, en hij heeft kleine aanpassingen aan het plan doorgevoerd... http://forum.tuinadvies.be/18_699_Mijn_tuin_is....htm
zondag 25 februari 2007 - 10:22
frambozeroos

Frambozeroos

daar heb ik dus schrik voor. ik plaatste hier net een nieuw onderwerp. wij zijn ook op zoek naar een tuinarchitect, maar willen er ook niet teveel geld aan spenderen. het moet ook in stukjes kunnen uitgevoerd worden, want het geld om dat allemaal zomaar te doen hebben we niet!
hebben nog andere prioriteiten, maar omdat we nu al stukje voor stukje moeten doen, wil ik wel een plan?

niemand tips voor goede architect? regio herne - ninove - geraardsbergen - halle?

mijn tip hier zou ook zijn: weg ermee! ik gruwel er al van als je zegt dat hij perse betaling wil voor iets dat je dan nog niet aanstaat!
zondag 22 januari 2012 - 14:28
vulk

Vulk

In plaats van een architect kan je ook een topic hier op het forum maken.

Maak enkele duidelijke foto's, maak een schets van het grondplan en de adviezen stromen met hopen binnen.

Veel lezen in gelijkaardige topics, veel foto's bekijken, andere tuinen gaan bekijken, ... Zo kom je zelf best tot wat moois denk ik.
zaterdag 11 februari 2012 - 11:39
LOBU

LOBU

Zorg er in alle geval voor dat je kan bewijzen dat je het ontwerp niet goed vindt en dat je dit ook meteen hebt gemeld aan betrokkene (mailverkeer is reeds voldoende), moest hij alsnog betaling eisen heb je dan ook rechtsgronden om niet te betalen.
Het feit dat hij wil doorgaan op de ingeslagen weg doet mij vermoeden dat hij achteraf betaling zal willen eisen en zich gaan beroepen op het feit dat je hem hebt laten doorwerken.
Het best is per aangetekend schrijven om een aanpassing van het plan of om het stoppen van de samenwerking te vragen. Dit kan heel beleefd en als die persoon te goeder trouw is zal hij hier niet defensief of agressief op reageren.
zaterdag 11 februari 2012 - 19:25
minouke

Minouke

moest je een oprit en/of terras aanleggen en je koopt de stenen, zelfs als je ze zelf legt, bij Artstone in Puurs dan krijg je gratis een architect die ook je tuin wilt tekenen.
Met google vind je hun website.
Ze komen eerst kijken, praatje en maken een plan waar je veranderingen nog moogt aanbrengen enz.
En ik dacht ..ben niet erg zeker meer(10jr geleden).. dat als zij de klinkers ook moeten leggen je dan ook gratis de plantenlijst meekrijgt.
Bij ons was het de voortuin en zijkanten en het eerste plan was al direct onze smaak.
Misschien werkt hij daar nog, vraagt dan naar Igor.

zaterdag 11 februari 2012 - 20:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon