menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon belopen

Ga naar meest recente reactie

Jules

Jules

Heb een nieuw perceel gazon aangelegd. Nu zegt de ene dat er onmiddellijk mag op gelopen worden want 'gazon heeft dat graag' en andere geven me de goede raad minstens 3 weken na het uitkomen te wachten met het gazon te betreden. Kan iemand met ervaring me vertellen welke de beste behandeling is .
maandag 24 september 2012 - 18:57
minouke

Minouke

Heb altijd geweten dat eens het gras begint te piepen niet meer mag belopen worden.
Ik wacht toch zo een 6 weken, je kan al iets vroeger heel voorzichtig er overstappen met platte schoen zonder sporen in het gras te drukken.
Liefst niet steeds op dezelfde plek.

Hangt ook een beetje af van het soort gras, d'één al wat sterker dan d'ander.
Engels gras of sportgras bv
maandag 24 september 2012 - 19:30
Esem

Esem

Wachten tot het gras lang genoeg is om af te rijden +/- 10 cm daarna kan je het gazon betreden,ergens normaal, want het moet afgereden worden.

E.
maandag 24 september 2012 - 22:45
Bombycilla

Bombycilla

graszoden mag je gelijk belopen
maandag 24 september 2012 - 23:04
braze

Braze


Hoi allemaal .

binnen mijn bedrijf hebben ze mijn weer eens een jaartje bijgeschoold
ook het opnieuw aanleggen van grasperkken /gazon kwam er terspraken

vuist regel is dat je de luchtwortels eerst de kans moet geven om te hechtte
en te ontikkellen na dat het gelegt is .
je mag er wel even oplopen om het te sproeien want dat is de eerste
weken het allerbelangrijkst bij heet/droog weer moet je het gras bijna
zompig maken zodat je goede wortel hechting krijgt .

nadat het gehecht heeft is is beluchting geen overbodige luxe
en om de aanhechting optimaal te maken is bemesten direct na het leggen
en voor het afsproeien een must voor het gazon .

althans dat is mij uitgelegd .


Gr .


Braze .
dinsdag 25 september 2012 - 21:38
danielvoshovenier

Danielvoshovenier

Graszoden hebben eerst de tijd nodig om te hechten aan de ondergrond, afhankelijk van de jaargetijde mogen de zoden wel/niet snel belopen worden. Tijdens het seizoen van mei t/m september is de stelregel +/- twee weken, daarna langer en zoden die na oktober gelegd worden mogen de hele winter niet belopen worden. Het is zo dat de zoden luchtwortels aan gaan maken, dit zijn kleine witte worteltjes die zich in de ondergrond gaan zetten. Op het moment dat de zoden belopen worden terwijl de luchtwortels zich ontwikkelen worden deze meteen weer afgebroken met als gevolg een slechte start voor de grasmat.
dinsdag 30 oktober 2012 - 15:22
lam

Lam

Grasrollen die gelegd zijn, dienen niet belopen te worden, Dit is sterk afhankelijk van het tijstip van leggen, In de zomer als er flinke groei is en voldoende vocht, dan gaat het wortelan van de rollen zeer snel. Dan is het een kwestie van enkele weken. Verwacht men droogte , zaaien dan wat haver voor dat men de zode legt.
De haver onkiemt snel en de kiemplanten trekken de zode tegen de grond, wat een snellere beworteling in de hand werkt.
Tijdens het maaien verwijnt de haver van zelf.
Dus het belopen is sterk afhankelijk van de omstandigheden .
woensdag 31 oktober 2012 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon