menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleggen bloemenweide

Ga naar meest recente reactie

Woutdr

Woutdr

ik zou graag een deel van men "gazon" omvormen tot bijenvriendelijke bloemendweide
dit deel is gelegen rondom een grote natuurlijk vijver (15x25m ellipsvormig)
met dus wisselende waterstanden, klleigrond

de "gazon" errond is dus wel steeds vochtig , wat wil zeggen in lente/zomer gewoon vochtig , in de winter nat , geen plassen erop

vraag 1 : wanneer kan ik dit deel best "klaarleggen" spitten/freezen?
vraag 2 bestaand er betere en minder goede bloemenweie mengsel voor dit type grond?
maandag 17 september 2012 - 20:13
furor

Furor

http://www.ecoflora.be/bloemenweiden_B_NL.html

een paar interessante boeken
http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+20
http://www.velt.be/winkel/pag420+aanpassen+13
vooral om ideeën op te doen:
http://www.argusmilieu.be/NL/publicaties/uitgaven_van_argus/natuurrijke_tuinen.html?b5adc086b58d2931c43d9d7df9a043d713b2bda1=8icqjjdgl8uhohe11ql190od77
dinsdag 18 september 2012 - 08:22
Woutdr

Woutdr

ok

maar wanneer kan ik deze zone best zaaiklaar maken? freezen?
dinsdag 18 september 2012 - 08:50
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik veronderstel dat je best nu de gazon verwijdert, om hem geen kans te geven terug te komen. Bloemenweiden hebben ook arme grond nodig. Op internet heb je allerlei inlandse natuulijk bloemenzaad te koop, en voor alle soorten gronden. Steenpuin, moeras, berm.... noem maar op!
dinsdag 18 september 2012 - 10:13
furor

Furor

als het nu relatief begaanbaar is zou ik dat nu doen, ja. In de winter/vroege voorjaar zal het te drassig zijn, ga je je grond verdichten en zal je meer pitrus kweken dan iets anders waarschijnlijk.
dinsdag 18 september 2012 - 11:18
Pieter2

Pieter2

Optie 1:

Gazon verwijderen en afvoeren, best wel intensief werk, maar op die manier verarm je de toplaag en verwijder je de grassen, waardoor je bloemen meer kans krijgen. Na het afsteken de grond wat losmaken, alle resterende wortels weg doen en inzaaien met B3 mengsel van Ecoflora http://www.ecoflora.be/bloemenweiden_B_NL.html#B3. Daarna oppervlakkig inharken. Dit kan nu gedaan worden.

Optie 2:

Huidig gazon verarmen. Door 2 tot 3x per jaar je gazon te maaien en bloeiende planten spontaan de laten opkomen. Bij deze manier kan je eventueel ook gewoon zaad op je gazon gooien. Op termijn (5-10jaar) krijg je hetzelfde resultaat, maar in de eerste jaren ga je veel gras hebben.

dinsdag 18 september 2012 - 17:37
Tuinprins

Tuinprins

Het aanleggen van een bloemenweide lijkt simpel maar is zeer moeilijk. Meestal loopt het op een mislukking uit.

Het probleem is vaak dat de grond te vruchtbaar is en grassen de andere planten verdrukken en verstikken. Verschraling van grond duurt decennia (!). Hier in Brabant (NL) is op diverse plaatsen nieuwe natuur aangelegd en hier heeft men gekozen voor het gedeeltelijk afgraven van de vruchtbare bovenlaag. Voor particuliere tuinen is dit meestal geen haalbare kaart.

Wat je kunt doen is i.p.v. van te kiezen voor zaad direct diverse soorten kleine plantjes uit te planten (bijv. Lythrum en Angelica). Ook zou je gele ratelaar (Rhinanthus minor) kunnen zaaien. Dit is een halfparasiet die mede leeft op/van de wortels van grassen. De grassen worden hierdoor afgeremd in hun groei waardoor andere planten meer kans van succes hebben.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 22 september 2012 - 10:02
furor

Furor

Afhankelijk van de grondsoort/omstandigheden kan je bij consequent maaibeheer na (5)-10-15 jaar degelijke resultaten halen.
Op sommige gronden zal het echter nooit lukken, bv. wegens een instroom van nutriënten.
Ratelaar inzaaien op vochtige grond kan zeker helpen.
zaterdag 22 september 2012 - 10:54
Pieter2

Pieter2

Verschralen op zandgrond gaat over een termijn van 5-10 jaar. Een beetje geduld, maar wie heeft dat nog.
zaterdag 22 september 2012 - 11:58
Tuinprins
zaterdag 22 september 2012 - 12:00
Woutdr

Woutdr

het is hier eerder kleigrond
zaterdag 22 september 2012 - 12:07
furor

Furor

Echt verschralen zal het daar nooit doen, maar je kan er wel de juiste planten in krijgen. Succes!
zondag 23 september 2012 - 10:52
sugar

Sugar

Ik ziet hier op uitstekende leemgrond. Ik ga voor het werk op lange termijn (bodem uitputten), lang gras is ook mooi. Volgend jaar bestel ik mijn zeis en begin ik er aan
zondag 23 september 2012 - 22:53
furor

Furor

Super, sugar!

Zonder bijzaaien? Benieuwd wat er tevoorschijn komt!

Ik kan je erg de zeisen van Fux aanraden (Oostenrijks).

maandag 24 september 2012 - 08:21
sugar

Sugar

Ik ga wat vaste inheemse kruiden inzaaien (mengsels van ecoflora)
maandag 24 september 2012 - 19:42
furor

Furor

beetje topic aan het hacken, maar zit je op droge of vochtige grond?
maandag 24 september 2012 - 23:14
sugar

Sugar

't is zeker geen waterziek stuk grond. Maar 't is zware leemgrond, dus droogt niet zo snel uit
maandag 24 september 2012 - 23:50
iecee

Iecee

en koop even het nieuwe boek van Romke van de Ka
het is een goed leesbaar en grappig boek vol goeie tips uit de praktijk

het heet "verwilderen" en als je het uit hebt weet je alles
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon