menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker onkruid vrij houden

Ga naar meest recente reactie

PaulGruben

PaulGruben

Ik heb een vraag over het onkruid vrij houden van bodembedekkers.
Men zegt niet schoffelen en dat vind ik wel begrijpelijk maar mag ik het zand wel los maken met een drietand hark.
Je trekt hier niet de wortels uit de grond en hout tevens de grond lekker los.
Al vast bedank.
Paul
woensdag 5 september 2012 - 18:47
Dermontjelle

Dermontjelle

Je mag deze zeker los maken, maar niet overdrijven, het onkruid word meestal geplukt tussen bodembedekker of voor de spuiters onder ons gespoten. Wat je ook kan doen is als je hardnekkig onkruid hebt gelijk paardenbloem of distels (onkruiden met een penwortel) die je gelijk overtrekt een steekmesje aanschaffen hiermee maak je de groed los en je hebt ineens de wortel van het onkruid mee.


Groeten Jelle
woensdag 5 september 2012 - 22:56
Tuinman65

Tuinman65

Jelle, met wat ga jij spuiten tegen onkruid (als het geen grassen zijn) tussen bodembedekkers?
Alle grondbewerkingen tussen bodembedekkers zijn uit den boze.
De meeste groeien uit via uitlopers en bij drietand, hakken of schoffelen, of hoe je het ook noemen wil, breng je schade toe aan de wortels van die uitlopers.
Jelle, neem het me niet kwalijk, je bent hier nog redelijk nieuw op het forum maar van mij mag je alleszins tegenwind verwachten wanneer ik het niet met je eens ben.
Toch welkom en een forum dient om te discussieren.


Leo
woensdag 5 september 2012 - 23:47
Lino

Lino

Wieden tot de bodembedekker voldoende dicht gegroeid is
lijkt mij de enige oplossing
donderdag 6 september 2012 - 08:04
minouke

Minouke

Profiteren als het een paar dagen geregend heeft en dan wieden (met de handen dus), krijg je zo gemakkelijker uit de grond zelfs penwortels.
Bij droogte is dat dat niet te doen dan kan je wel schoffelen maar wel moeilijk tussen bodembedekkers.
donderdag 6 september 2012 - 08:31
Ginkgo

Ginkgo

Eens met Leo,

De naam zegt het zelf, ze dienen om de bodem te bedekken. DUS hebben de meest optimale omstandigheden nodig om dit te kunnen doen. Uiteindelijk zelf als je nog maar wat gaat lichtjes losharken denk je van dit kan geen kwaad. Maar bij de minste verplaatsing van de wortels worden de fijnste haarworteltjes beschadigd die nodig zijn voor de opname van water en mineralen e.d. Waardoor de plant veel te afhankelijk word gesteld van zijn reserves. En waar trek je de grens tussen : 'Ik kan nog schoffelen' en 'Nu is hij bijna dicht gegroeid, ik schoffel niet meer' Beter wat tijd insteken en mooi uitwieden !

Da's mijn mening natuurlijk

Grtz !
Karel
donderdag 6 september 2012 - 09:09
PaulGruben

PaulGruben

Dank jullie allen hartelijk voor de adviesen.
Ik weet nu genoeg.

Vriendelijke groet Paul.
donderdag 6 september 2012 - 09:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon