menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Totale onkruidvernietiging

Ga naar meest recente reactie

Peter_C

Peter_C

Beste,

Ik heb al eens rustig zitten lezen op de onderwerpen die met onkruid te maken hebben.
Meestal willen jullie vrij selectief vernietigen, of mooi tussen tegels, borders, ...

Ik heb onlangs een gebouw gekocht met een stuk tuin achter.
Dit stukje "natuur" staat er al 20 jaar onaangeroerd bij.
Voor alle duidelijkheid: midden in de stad en niet echt natuur te noemen.

Er zijn al menige uren en dagen ingekropen om me een weg te banen door de wildernis en na het snoeien en rooien van de bomen op het perceel wil ik nu het onkruid aanpakken.

Het is de bedoeling dat ik met iets kan spuiten, sproeien, gieten, ..... Waardoor het perceel (350m2) minstens een jaar "dood" wordt.

Wie kan mij hier de gouden tip verschaffen. En neen, met plutonium wil ik nét niet gaan knoeien. De rest is te overwegen.

Alvast bedankt.
dinsdag 14 augustus 2012 - 17:59
Pieter2

Pieter2

Meest duurzame/goedkope oplossing is maaien en afvoeren. Op die manier verstoor je de bodem niet elk jaar en blijven onkruiden weg! In plaats daarvan krijg je grassen en graslandplanten. Zoiets noemt men ook wel bloemenweide. Je kan dat spontaan laten ontwikkelen of zaad kopen en inzaaien. En ook in de stad is dat mogelijk. 2x per jaar maaien volstaat. Door maaien en af te voeren voorkom je boom- en struikgroei, gaat je bodem verarmen, minder hoge grassen/planten, geen netels, distels, bramen meer op termijn. Je brengt ook wat natuur in de stad, in plaats van die tegen te werken.

Om alles kapot te sproeien en kapot te laten moet je een bestrijdingsmiddel kopen met een bodemherbicide in. (bv. Kid Way: oxadiazon, diflufenican, glyfosaat). Echter niet een duurzame oplossing aangezien je ieder jaar moet gaan sproeien, omdat je de bodem ieder jaar verstoort met de sproeistof en de werking 'slechts' 1 jaar is. En dat goedje is niet goedkoop ook niet. Bramen, netels, distels blijven jaarlijks terugkomen.

2 adviezen, je kiest maar.

dinsdag 14 augustus 2012 - 20:48
iecee

Iecee

alles een jaar bedekken met zwarte landbouwplastiek is de beste oplossing na een jaar is alles weg
of als je aan vloerbedekking kan komen, zoals tapijten die na een beurs allemaal in de containers kieperenis dat ook ideaal als tussenoplossing.

het probleen met bestrijdingsmiddelen is dat er niet een, voor alles is dus
met het ene spuit je bovengrondse delen kapot en met een ander alleen de grassen, als je bv round up gebruikt (dit is een contact vergif) gaan er een hoop planten dood maar er komen onmiddelijk andere want het zaad ontkiemt en de ondergrondse planten komenboven
bv klimop gaat niet dood en zevenblad gaat ook niet dood ,
dan is de enige oplossing een zwaar vergif, maar dat mag je niet zelf, en zelfs als je er illegaal aan kan komen is dit gevaarlijk , en heb je een loonspuiter nodig..

je weet toch waar je aan begint met zo'n vraag?
je krijgt hiet alleen maar kritiek van alle antivergif mensen
ben ik overigens ook , in siertuinen toch..
woensdag 15 augustus 2012 - 11:27
deHaan

DeHaan

Met een ruw-terrein maaier, 1 keer per maand maaien.
Maait alles af wat dunner is dan 2cm en het maakt niet uit hoe ongelijk de grond is.
Ik vindt het nog leuk werk ook.
woensdag 15 augustus 2012 - 12:53
jdcoster

Jdcoster

Jawel DeHaan.
Het is wel niet helemaal 'dood, kapot, verdelgd of vernietigd'( de trefwoorden die men op de duur het vaakst tegen komt in deze rubriek), maar het is de properste oplossing.
woensdag 15 augustus 2012 - 13:39
Peter_C

Peter_C

Beste,

Ik ben gisteren de 350m2 met een bosmaaier te lijf gegaan.
Alles ligt plat, het maaien tussen oude struiken, boomstronken, snoeiafval, stenen, ... zorgt dat het allemaal iets langer duurt dan voorzien.

Maar ja, ik ben ook niet echt voor het spuiten en diep in hart en nieren ook wel een "groene" jongen. Maar als ik er mijn bed moet bij opmaken dan pas ik toch!

De techniek van afdekken heb ik gisteren ook meteen toegepast. Zijnde twee plastiek doeken van in totaal samen een kleine 35m2.
Als ik 350m2 moet afdekken en in de zelfbouw zeilen mag gaan kopen ben ik een klein fortuin kwijt.

Iemand een truc om er goedkoper aan te komen?
Matten van op een beurs vind ik niet meteen een optie, want als die nat en vuil zijn wegen ze een massa en kost het nadien een handvol om ze naar het containerpark te brengen.
Klink ik nu al een ouwe vrek?
Het lijkt me gewoon niet aangewezen om honderden euro's uit te geven om een terrein braak te houden.

Groeten en alvast bedankt iedereen voor de reacties.
woensdag 15 augustus 2012 - 17:09
deHaan

DeHaan

Het goedkoopste onderhoud is om het gehele terrein ruwweg te egaliseren en dan regelmatig te maaien.
woensdag 15 augustus 2012 - 18:36
Gehenna

Gehenna

Als het de bedoeling is om tijdelijk de groei van grassen en kruiden te stoppen voor je de grond bewerkt/voor aanplantingen zorgt gooi je er desnoods enkele lagen karton op. Wel de stukken goed te overlappen en stenen opleggen dat het niet wegwaait.
Even goed als plastiek. Indien gewenst kan je het mee ondergraven als't half vergaan is. In Engeland hebben ze daar meer ervaring mee.
Let wel dat grassen en kruiden altijd terugkomen en je zal altijd moeten wieden, zeker in een jonge tuin.

donderdag 16 augustus 2012 - 10:50
Peter_C

Peter_C

Dames en heren,

Samengevat:
oude tuin met zeer oud onkruid.
Wil er permanent vanaf. Desnoods 10 jaar.
Er komt géén tuin meer in de plaats maar gedeelte een gebouw en gedeelte verharding.

Uitvoering plannen: binnen 2 jaar.
Waarom dan nu het onkruid wegwerken en niet binnen 2 jaar alles wegdoen en beton gieten?
Omdat ik de buren wil vrijwaren van de wildernis die de tuin momenteel is.

groeten
donderdag 16 augustus 2012 - 11:11
Pieter2

Pieter2

Dan lees de Spoorzoeker van afgelopen winter eens...

http://issuu.com/natuurenbos/docs/spoorzoeker_dec_2011_v5

Kijk op pagina 25.

donderdag 16 augustus 2012 - 19:16
iecee

Iecee

ok met een betere uitleg kan je betre tips krijgen

ik heb net iets gelezen over een okruidverdelger op azijnbasis en het heet "naturen
donderdag 16 augustus 2012 - 21:44
Bombycilla

Bombycilla

Samengevat:
oude tuin met zeer oud onkruid.
Wil er permanent vanaf. Desnoods 10 jaar.
Er komt géén tuin meer in de plaats maar gedeelte een gebouw en gedeelte verharding.

Uitvoering plannen: binnen 2 jaar.
Waarom dan nu het onkruid wegwerken en niet binnen 2 jaar alles wegdoen en beton gieten?
Omdat ik de buren wil vrijwaren van de wildernis die de tuin momenteel is.

dus je zit gewoon met onze tenen te spelen
donderdag 16 augustus 2012 - 22:02
Tuinman65

Tuinman65

Dat gebeurt hier wel meer.
In Vlaanderen vervangen ze de tenen door voeten.

Leo
donderdag 16 augustus 2012 - 23:30
Gehenna

Gehenna

Gewoon laten staan. Al dat onkruid trekt veel beestjes aan die goed zijn voor de tuin van de buren.
Liefst kilometers wilde wingerd laten groeien, die dan in stukken trekken en in je tuin gooien zodat ze volgend jaar de wereldbol kunnen inpakken met die wingerd lijk een bolleke sajet.
Je kan er dan ook nog eens een paar spuitbussen insecticides op spuiten waarbij het meeste in hun tuin vliegt waardoor hun Fuchsia's er 3 dagen later uit zien alsof het al december is.

Kortom, want met mijn sarcasme ben je ook niet geholpen, zolang er geen distels en/of bereklauw in je tuin staan kan niemand klacht indienen en kan je het laten doorgaan als een natuurtuin die 1X per jaar gemaaid word.
Maar dan moet je wel maaien.
En dat is nu.

PS: Die hier rechtover procederen al anderhalf jaar om dat onkruid weg te hebben (welk onkruid? Dat is een wilde natuurtuin zoals je langs de kant van autostrades ziet)
Wij hadden vorig jaar het geluk dat er distels in de tuin hiernaast stonden. Nu niet maar er is intussen wel gemaaid, of iets wat daarvoor moet doorgaan.
vrijdag 17 augustus 2012 - 10:41
Fiona

Fiona

Snap niet zo waarom je omwille van je buren zo'n groot stuk grond wilt omtoveren in een soortement gifbelt? Waarom niet laten staan tot je daadwerkelijk gaat bouwen, dan kun je als het groot spul eraf is toch de boel omploegen en gaan bouwen.
Als dat misschien nog twee jaar gaat duren, kunnen er nog twee jaar vogeltjes, vlindertjes en insectjes genieten en leven. Als het er al 20 jaar staat en toch binnen afzienbare tijd weg zal gaan, wat hebben de buren dan te piepen? Laat het lekker natuur, als je zin hebt, doe dan wat en laat het voor de rest voor wat het is, kost het je geen geld ook.
En als je het geld apart houdt wat het je zou kosten om het te laten spuiten (mogelijk meermalen, omdat het zoals gezegd hooguit een jaar 'houdt') kun je dat besteden aan evt. huren van een ploeg/graafmachine of iemand inhuren die in één klap de hele boel leeg kan halen.
Is in ieder geval wat respectvoller naar de natuur
woensdag 22 augustus 2012 - 14:48
Bombycilla

Bombycilla

snap niet waarom je nog antwoord op dit topic .de vraagsteller zit de boel gewoon te naaien
woensdag 22 augustus 2012 - 22:14
Pieter2

Pieter2

Haha
woensdag 22 augustus 2012 - 23:17
lam

Lam

Geweldig al die reacties , en heerlijk hoe men er op ingaat.
Ik ga nu ook mee doen , kies voor alles te maaien met bosmaaier en voer die vrijkomende rommel af.
Spuit daarna met Round up , wat het mag zeker nog 6 jaar gebruikt worden (in Nederland).
Wacht af wat er dan nog op komt of overblijft en bestrijdt dat met een selectief middel.
Wat zullen je buren een schik met u hebben
donderdag 23 augustus 2012 - 12:30
jdcoster

Jdcoster

Misschien ook even over de afsluiting spuiten zodat er geen planten van de buren op uw perceel uitzaaien.
donderdag 23 augustus 2012 - 13:10
Peter_C

Peter_C

Dames en heren, .....

Even voor alle duidelijkheid:
Het is nooit mijn intentie geweest om bepaalde personen het gevoel te geven dat ik hen zou willen naaien of met hun tenen wil spelen.

Laat ons stellen dat de voeten en andere lichaamsdelen van vreemden mij niet zozeer aanspreken.

Wat ik tot op heden gedaan heb is met de bosmaaier alles afgedaan.
Ik heb nu een proper vlak en daarop komen nu de gekende zwarte doeken om zodoende alles controleerbaar te houden.
De buren (goh, ja, waarom zou je met je medemens inzitten,....) zijn gelukkig en hebben de moed weer gevonden om hun eigen tuin leefbaar te maken.

voor er weer een hoop reacties komen: ik WEET dat "LEEFBAAR" voor iedereen een andere invulling heeft!

Kortom,
Mijn tuin is leeg, de buren zijn gelukkig, ik heb er een week noeste arbeid opzitten en ben lichamelijk ook weer herboren.

Nogmaals mijn excuses mochten bepaalde personen frustraties hebben opgelopen bij mijn post.
Dit is voor mij dan ook afgehandeld en ik zal ook verder niet meer reageren.

Geniet allemaal nog van de zomerse dagen en vooral van jullie tuin

donderdag 23 augustus 2012 - 13:22
Bombycilla

Bombycilla

Peter ik wil je hierbij mijn excuses aan bieden .het kwam op mij zo over sorry
donderdag 23 augustus 2012 - 20:23
Peter_C

Peter_C

Geen enkel probleem.
vrijdag 24 augustus 2012 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon