menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine plekken in nieuw gazon

ralph78

Ralph78

goedendag,

Ik heb een nieuw gazon gelegd met behulp van graszoden welke nu 1,5 week ligt. Het is mijn eerste gazon dat ik leg, en heb naar mijn idee alle aanwijzingen goed opgevolgd, De grond bemest en omgespit, grond aangestampt en gelegaliseerd, de toplaag licht losgeharkt en vervolgens de graszoden gelegd en deze aangerold. En elke dag de spoeier erop gehad. Zoals ik veel las en ook van de kweker hoorde moest het gras de eerste week ook gemaaid worden. Dat heb ik ook gedaan op de hoogte die mij aangeraden werd, dat was 2,5 cm. Echter nu beginnen er bruine vlekken op het gras te komen. Zie bijgevoegde foto.

Nu vraag ik me af wat ik verkeerd gedaan heb? Teveel bemest? Wat ik wel merk is dat de grasmat best snel (10-15 minuten) volledig doordrongen is van water, dus misschien dat de bodem eronder te vast is en het water er niet goed doorheen kan? Te kort gemaaid?

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen? Denk zelf dat met geduld het wel goed komt maar hoor graag tips om dit te voorkomen.

Groet,

Ralph

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 5 augustus 2012 - 19:38
minouke

Minouke

Heb je dieren?
De urine van dieren maakt wel gele plekken in het gras.
zondag 5 augustus 2012 - 20:05
ralph78

Ralph78

Ik heb 2 honden, maar sinds het gras ligt ben ik erbij geweest toen ze buiten waren. Mogen van mij ook nog niet op het gras komen. Het is 1 maal gebeurd dat 1 van de honden in hoge nood op het gras plaste. Dit was niet op de plek waar nu deze bruine plekken zitten. Ik heb toen ook gelijk de sproeier aangezet (moest nog gebeuren) in de hoop dat de urine direct wegspoelt en geen schade aanricht.
zondag 5 augustus 2012 - 20:28
Tuinman65

Tuinman65

Ook weer zoiets dat moeilijk van op afstand te beoordelen is.
Misschien onregelmatig bemest? Te veel meststoffen op dezelfde plek waardoor de wortels verbranden. Wanneer ik sommige mensen zie meststoffen strooien...
Lijkt me ook wel een beetje op een grasziekte. Niet ongewoon deze zomer.

Ik zou de graszodenleverancier er bij halen.

Leo
zondag 5 augustus 2012 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon