menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom of bomen ivm hooikoorts

Ga naar meest recente reactie

mieke46

Mieke46

Hallo allemaal,

Graag zou ik gebruik willen maken van jullie kennis en ideeen.

Wij hebben een nieuwbouw huis jaren 30 model.
Straatzijde heeft ook buxusvakken gevuld met lavendel en vrouwenmantel.

Nu de achterzijde nog....
Graag zou ik hier nog een of meerdere boom(pjes) willen planten.
Nu is het meer een open grasveld met achter in de hoek een pergola en plantenvak. Dit heeft bijna de hele dag zon.
Zie bijgevoegde foto's.
Op 1 foto is een slecht stuk gras te zien maar hier heeft de trampoline gestaan en is opnieuw ingezaaid.

Aangezien we in de bebouwde kom wonen wil ik toch ook weer niet dat de boom/bomen erg groot word.

Ander probleem is dat 'n zoon van mij in het voorjaar hooikoorst (licht)gevoelig is.

Graag zou ik tips willen ontvangen welke boom/bomen geschikt zouden zijn en waar zouden jullie ze plaatsen.

Bij voorbaat dank voor al jullie tips.

Mieke

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 3 augustus 2012 - 22:40
mieke46

Mieke46

Nog een foto.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 3 augustus 2012 - 22:40
mieke46

Mieke46

En de nog een foto.

Sorry ik weet niet hoe ik meerdere foto's tegelijk moet plaatsen.

Gr Mieke

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 3 augustus 2012 - 22:42
Lino

Lino

Welke bomen kan ik niet vertellen, maar ik zou vooral letten op waar ik graag schaduw van deze bomen wil hebben en waar zeker geen schaduw.
Dat bepaalt dan mee de plaats in de tuin.
zaterdag 4 augustus 2012 - 14:06
mieke46

Mieke46

Hallo Lino,

Natuurlijk is dat belangrijk.
Maar ik verwacht dat het achterliggende terras met de ligstoelen altijd in de zon zal staan.

De bovenstaande foto;s zijn gemaakt om ca. 12.00 uur smiddags en ik wil graag dat dat terras altijd zon heeft.

Groetjes Mieke
zaterdag 4 augustus 2012 - 21:50
minouke

Minouke

Mieke, denk je zelf dat hij een bomenallergie heeft of is het al door een dokter getest?
Ik vraag je dit omdat ik altijd gedacht heb dat ik hooikoorts had en na een bloedtest en huidtest was het wel negatief.
Tenslotte was het een stofmijtallergie .

hier vind je iets over bomen http://www.adviesallergie.nl/hooikoorts.html

groetjes
Chantal
zondag 5 augustus 2012 - 07:16
Lino

Lino

dan kan je langsheen het paadje wel aan aantal boompjes kwijt
zondag 5 augustus 2012 - 14:04
Polplastron

Polplastron

Tegen pollenallergieën is maar één tuin bestand: een overdekte serre!
En dat is echt geen grap! Zelf kamp ik met alle mogelijke pollen-, schimmels-, ...-allergieën dus ik weet waarover ik spreek.

Pollen, schimmelsporen e.d. reizen met de wind wel kilometers ver. (Denk ook maar aan de berkenzaadjes die je in het seizoen in huis terugvindt ook al staat er in verre omtrek geen berk in de buurt! En pollen e.d. zijn nog veel kleiner)

Een allergie-arme tuin is dan, mijns inziens, ook niet erg zinvol.

Voor mensen met pollenallergieën zijn grassen en windbestuivers meestal het ergste. Een tuin met bloemen kan dus in elk geval indien je toch het een en ander wil vermijden. Siergrassen en bomen zonder opvallende bloemen (heel vaak zijn dat de windbestuivers) zou je kunnen vermijden.

Een echte afrader voor mensen met allergie is in elk geval klimop: het stof dat daartussen zit is voor mij echt ziekmakend!

Groeten,

Pol
zondag 5 augustus 2012 - 14:17
mieke46

Mieke46

Hallo Chantal,

Mijn zoon, heeft een hooikoorts allergie maar daar heeft hij alleen in het voorjaar
last van. Meestal april en mei en dan niet meer.

Hallo Pol,

Als ik het goed gelezen heb zou ik dan wel voor een boom/boompje kunnen gaan kijken waar geen bloesem/bloemen aan komen.

Hallo Susanne,

Ik woon in N-Limburg (ned.) en dat lijkt me te ver weg en ik denk dat dat niet geschikt is voor mijn beurs.


Aan de voor- en zijkant van het huis, de openbare straat, staan ook nog lindebomen en wilde kastanjebomen.
Ik heb me verder ook niet verdiept in zijn hooikoortsprobleem aangezien hij dit pas heeft sinds wij hier wonen en het waarschijnlijk ligt aan bovengenoemde bomen. Hij is inmiddels 20 jaar en ik verwacht dat hij toch wel binnen nu en 5 jaar een eigen stekkie heeft met zijn vriendinnetje.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Mieke

maandag 6 augustus 2012 - 11:11
Polplastron

Polplastron

Als ik het goed gelezen heb zou ik dan wel voor een boom/boompje kunnen gaan kijken waar geen bloesem/bloemen aan komen.


Nee! Je hebt niet goed gelezen! Het zijn net de bomen met de meest opvallende bloesems die het minste problemen geven. Deze bomen worden immers bestoven door insecten. Hun stuifmeel wordt weinig tot niet met de wind meegevoerd. Kerselaars, appelaars, perelaars e.d. zijn dus goede keuzes.

't Zijn net de bomen zonder opvallende bloesems die wèl problemen geven zoals berk, beuk, e.d.

Overigens kan een beukenhaag dan weer geen kwaad gezien deze niet in bloei komt doordat je ze regelmatig snoeit!

Groeten,

Pol
maandag 6 augustus 2012 - 11:36
mieke46

Mieke46

Hoi Pol,

Oh!

Dat is wel een belangrijk verschil.
Goh ik heb nog veel te leren.

Wederom bedankt.

Groetjes Mieke
maandag 6 augustus 2012 - 13:18
iecee

Iecee

plant geen platanen of berken
en als ik mijn beukenhaag snoei moet ik veel hoesten
het zijn de vroege voorjaarsbloeiers die veel stuifmmel produceren want die doen aan windbestuiving
bv hazelaars en coniferen
woensdag 8 augustus 2012 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon