menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grint worteldoek verwijderen

Fiona

Fiona

Ik heb in mijn a.s. tuin op het terras wit grind op worteldoek, wat vervolgens langs de zijkant doorloopt als pad en ook de voortuin ligt vol worteldoek en wit grint. Ik wil dit grint liefst eruit en dan natuurlijk ook het worteldoek.

Las elders net al dat dit worteldoek heel slecht is voor de bodem, dat lijkt mij ook. Maar nu, als ik dat ga verwijderen, wat is dan meteen daarna het beste? Waar moet ik op rekenen, kan me zo voorstellen dat het stinkt??
Moet je het dan omspitten of open harken of zoiets zodat er (eindelijk) weer lucht in kan? En is beplanten dan toch wel meteen weer mogelijk?

Greetzz

Fiona
maandag 30 juli 2012 - 16:47
Ginkgo

Ginkgo

Dag Fiona !

Worteldoek is op zich niet 'slecht' voor de bodem hoor. Het is het feit dat je op dit worteldoek grind gaat aanbrengen waardoor er een gewicht op de bodem komt met daarna langdurige betreding, waardoor de bodem verdicht en waardoor ook geen organich materiaal kan gevormd worden door de afsterving van onkruiden, blaadjes, plantenresten enz. Waardoor de bodem inderdaad wordt verarmd omdat alle voedingselementen die aanwezig waren in de bodem worden uitgespoeld naar de ondergrond en dus niet meer beschikbaar zijn.

Oplossing : Alles weghalen, grond bewerken (diep omspitten zodat verharde lagen worden doorbroken), bodemverbeteraar oppervlakking inbrengen en planten !

succes !
Groeten,
Karel
donderdag 6 september 2012 - 10:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon