menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe krijg ik deze woestenij ten onder

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ik heb eerstdaags een nieuwe tuin aan te leggen van zo'n 13 x 13 m. Daar
staan nu 3 struiken in en anderhalve plant, verder is het één woestenij
van opgeschoten gras (in zaad), klaver en ook wat weegbree. Verder nog niet echt wortelstok dingen gezien als brandnetel. Nou moet heel deze
woestenij, van dus 13 x 13, weg, zodat ik kan gaan straten, beplanten enz.

Wat is de beste manier? Ik heb gedacht aan frezen, maar dan komt het hele zootje gras en onkruid natuurlijk weer vrolijk terug.

Ik wil niet de boerenmanier van omscheppen (dat kan ik fysiek niet).

Nu denk ik aan onkruidverdelger, maar moet ik dan daarna alsnog frezen?
Volgens mij is de grond wel vrij los, maar als ik er overheen loop, is
het niet egaal, dus met kuilen.

Graag advies over de juiste aanpak! Op de foto een idee van hoe het erbij
ligt

Dank u wel!

Fiona

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 26 juli 2012 - 15:50
deHaan

DeHaan

Met kraantje omspitten.
donderdag 26 juli 2012 - 17:55
Esem

Esem

Alles zeer kort afmaaien en daarna alles omploegen met een handploeg.

Of alles met een bakfrese omfrezen,nadatje het kort hebt gezet.

Eddy,
donderdag 26 juli 2012 - 18:33
Bombycilla

Bombycilla

ik begrijp dat je wil kapotspuiten maar bedenk wel dat je bovenstaande adviezen toch zult moeten uitvoeren of je nu spuit of niet,spuiten is in deze dus een extra werkgang.
op Groeninfo schrijf je in je vraag ook dat je in de herfst al wil inplanten,bedenk dan wel dat de nieuwe planten dan veel last kunnen krijgen van je spuitmiddel,deze middelen werken vaak langer door dan de producent wil toegeven
vrijdag 27 juli 2012 - 11:41
Fiona

Fiona

Dank je wel voor alle antwoorden. Ik denk dat ik toch maar niet ga spuiten. Inderdaad zou het flink balen zijn als de rest daar toch nog nadeel van ondervindt en ik houd eigenlijk ook niet van die vieze verdelgers. Een stoepje, a la bonheur, maar met dit hele stuk begin ik me dan toch een milieuverontreiniger te voelen
Ik wil een fijne, gezonde tuin en het voelt nu ondanks die woestenij zo fijn aan. Zou ik dat toch goed om zeep kunnen gaan helpen met die zooi.
De ergste plekken op het terras en oprit wil ik wel (zo zuinig mogelijk) doen, en dan niet gewoon klakkeloos heel het oppervlak, maar zoveel mogelijk het onkruid zelf zeg maar.

Ik ga ind eerst maar proberen de woestenij het kort te krijgen en dan zal het toch een keer frezen gaan worden.
Nou heb ik gisteren toen ik er was nog eens goed gekeken en ik denk dat ik een stuk van deze woestenij ga pogen te redden als gazon. Tis volgens mij niet meer dan een flink uit de hand gelopen grasveld en ik wil zelf ook een flink stuk gras behouden (+/- 5 x 5). Als het trimmen/maaien lukt en dan het onkruid eruit zie te krijgen, heb ik toch alvast mijn grasveld zonder de extra kosten van zoden, zand, kalk, aanwalsen en weet ik wat meer.

Thx voor de feedback!

Fiona
vrijdag 27 juli 2012 - 13:12
jdcoster

Jdcoster

@Fiona
Als je kijkt op de homepage en naar de tuinen van de tuinwedstrijd in de linkerbalk, dan moet je (vandaag) eens kijken naar tuin 1.
Of hier:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Op de grasmat in deze tuin, die nu ongeveer 30 jaar oud is, liepen vroeger kippen en later schapen en ... een jaar eens twee varkens. Er waren putten van het wroeten van de varkens en bulten van molshopen enz.
Deze grasmat is nu nog steeds de originele grasmat van toen. Door steeds korter te maaien en putten te vullen met grazoden van aan de rand en de hopen af te steken met de spade of eens goed met de hiel in te stampen, bekwam ik een, volgens mij bevredigend resultaat.
Die grasmat is ook nog nooit geverticuteerd geworden ... .
U kan dat ook bereiken en met weinig middelen en kosten. Met alleen wat geduld hebt u volgend jaar al een mooie grasmat.
De meeste (on?)kruiden zullen door het veelvuldig maaien afsterven en er zal al eens een madeliefje de kop op steken of er zullen wat plekken met klaver zijn maar wie daar moeite mee heeft is een 'gazonslaaf' en die mensen ontgaat meestal ook het echte tuinplezier.
Dit wou ik u graag meegeven
Veel succes met uw nieuw verworven tuin
vrijdag 27 juli 2012 - 15:54
minouke

Minouke

hier staat de tuinwedstrijd waar JDcoster naar verwijst en de zijne is nr 1 http://www.tuinadvies.be/tuinbattles.php
vrijdag 27 juli 2012 - 17:44
Fiona

Fiona

Dank je voor de bemoedigende woorden tav het gazon Ik denk zelf dat het ook moet gaan lukken en dat ik dan een sterkere grasmat heb dan met een nieuwe. Deze ligt er tenslotte al lekker sappig en stevig in.

Het maaien is vanavond helaas niet meer gelukt, we hadden gehoopt een poging te kunnen wagen, omdat qua hoogte mogelijk nog nét kan. Maar ja, regen dus toen hield het op voor het begon.
Volgende keer dan maar weer.

Chantal, dank je voor de link! Ik heb even gekeken, zeker beide mooie tuinen, maar ik heb nou eenmaal een zwak voor cottage tuinen, dus tja ... dan is de keuze zo gemaakt

Fiona
vrijdag 27 juli 2012 - 21:15
iecee

Iecee

je paden en stoepjes kan je spuiten met warm azijnwater
of afbranden
ik heb ook een redelijnk gazon gekregen door te maaien waar de brandnetels eerst stonden
als je nog een maaier moet kopen koop je best een mulchmaaier dan komt alles terug in de grond als mest

mocht je toevallig in oost-vlaanderen wonen krijg je subsidie op mulchmaaiers.

en hakselaars ook
woensdag 1 augustus 2012 - 09:05
Fiona

Fiona

Nou, mijn woestenij is niet meer, vandaag hebben we gemaaid! En ... het is gelukt! De messen op de hoogste stand en hoppa!
Het is nog niet mooi egaal, maar in ieder geval flink gekortwiekt, dan volgende week of zo gewoon nog een keertje en dan wel korter. Het grootste stuk gaat tzt verdwijnen, maar dat doe ik gewoon in etappes. Dan ligt er voorlopig toch groen ipv grond, wat ook alleen maar veel werk geeft met wieden.

Dus ik ben helemaal heppie! Heerlijk een paar uur in de tuin gewerkt, kilometers haagwinde weggerukt en gesnoeid (heel de laurierkers zit er vol mee en het gaat zelfs liggend door het gras! Mijn groencontainer puilt uit, niet normaal!
Nog wat gesnoeid aan de laurierkers, de toppen komen later wel een keertje, heb nog geen trap daar (ik woon er nog niet).
Maar een tevreden gevoel!

Wie de eerste foto van de eerste posting goed kijkt, zie je hier dat de heg ook flink terug gesnoeid is.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Er blijkt tussen de overgang laurierkers - conifeer een jonge berk te staan. Die moet dus nog het veld ruimen. En na het gesnoei en gemaai, bleek daar ook een verdwaalde hortensia én een pioenroos te staan! Joepie, ik ben gék op pioenrozen! Hij ziet er wat pips uit, hopelijk krijg ik hem weer opgekalefaterd. In ieder geval heeft ie na het snoeien van de heg enz. veel meer lucht en licht

Foto van het gemaaide grasveld:

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 14 augustus 2012 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon