menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon geverticuteerd maar wat nu

Ga naar meest recente reactie

jonas83

Jonas83

Dit is het resultaat na 2 dagen grondig verticuteren, eerst horizontaal, en dan verticaal.
Maar jammer genoeg is er nog wat mos aanwezig.

Zou ik het best nog eens diagonaal verticuteren? of het beetje mos dat nog aanwezig is laten voor wat het is? Het mos is wel grotendeels verwijderd.

2de vraag, zal het gezon zich zelf herstellen of zou ik het best nieuw gras zaaien?

mvg, Jonas

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 juli 2012 - 01:30
Esem

Esem

Nu kan je nog enkele dingen doen.
Eerst, als je in het bezit bent van compost,een laagje compost over de ganse oppervlakte van je geverticuteerd gazon strooien, zodat je nog nauwelijks wat ziet van dit alles.Dikte van de compost +/- 5 tot 10 mm.

Enkele weken laten inwerken door allerlei insecten, 2 tot 3 weken.

Daarna strooi je kalk,en wacht weer ongeveer 3 weken en tot slot strooi je meststoffen, eventueel met mosdodend produkt in de meststoffen, 3 in 1 wordt het wel eens genoemd.

Verticuteren zelf zou ik niet meer doen aangezien het toch allemaal wel netjes is.

Gr Eddy,

Ps.

Zorg er wel voor dat het zeer fijne compost is,zeef eventueel de compost over het gazon met een fijne zeef,maasopening 5 op 5 mm.
Ik heb een zelfgemaakte zeef met deze afmeting van maaswijtte.
En zorg ervoor dat de zeef goed in de hand ligt.
Maak ze vooral niet te groot,ik heb gekozen voor de grootte van 50 bij 60 cm.
Je zal verrast staan hoe vlug het gazon zich gaat herstellen;
Ik doet dit al meer dan 20 jaar zo en het gazon lijkt nu na 20 jaar nog steeds een jong groen gazon.

Meer mensen die de tuin hebben bezocht staan er verwonderd bij als ik hun dan vertel dat het gazon al zo oud is.
woensdag 25 juli 2012 - 09:00
jonas83

Jonas83

Bedankt voor uw reactie Eddy,

jammer genoeg heb ik geen compost, maar ik zal eens zien of ik er ergens aan kan geraken.

Ik moet eigenlijk wel een grote hoeveelheid compost hebben dan, als er een laag van 1 cm moet liggen overal.
woensdag 25 juli 2012 - 14:41
jonas83

Jonas83

Beste,

Het is moeilijk om grote hoeveelheid compost te bekomen, Kan ik de bodemstructuur ook verbeteren door koemest korrels te strooien?

mvg, Jonas
donderdag 26 juli 2012 - 01:40
Esem

Esem

Neem dat lukt niet om met gedroogde koemestkorrels de grond te gaan verbeteren.
Beter nog ,deze gedroogde koemest gaat er in vele gevallen voor zorgen dat er veel ongewenst (on)kruid in je gazon gaat verschijnen.

Dus beter niet gebruiken.

Maar compost is toch in zeer vele gemeentes te bekomen mits een zeer schappelijke prijs te betalen.

Hier in de geburen is er een vlako verdeler, en kan met een aanhangwagen comopst gaan ophalen,en ik dacht dat je dan voor één kubieke meter 7 € voor hoeft te betalen.

Misschien even een navraag doen bij jullie in de gemeente.

Gr Eddy,
donderdag 26 juli 2012 - 08:19
deHaan

DeHaan

Gedroogde koemest kan je heel goed gebruiken.
Meet eerst de zuurgraad van de grond, dan kan je de kalk hoeveelheid aanpassen.
Of er is geen kalk nodig.
donderdag 26 juli 2012 - 17:59
Esem

Esem

Geloof me koemest verbeterd de grond niet,zoals ik al geschreven had, heel veel onkruid kan je ermee in het gazon krijgen
Eddy
donderdag 26 juli 2012 - 18:19
jonas83

Jonas83

PH waarde is indd te laag. laatst werd er een ph waarde van 5.2 gemeten.

ik ben van plan om kalk te strooien na de laatste maaibeurt.

Alleen wil ik nu na het verticuteren zo snel mogelijk terug gras hebben in mijn gazon.

mvg, jonas.
donderdag 26 juli 2012 - 19:45
lam

Lam

Met koemestkorrels kan wel degelijk goede resultatan worden berijkt , die onkruidzaden dat is onzin.
Dan kiest men voor te goedkope koemestkorrels, de wat duurdere soorten zijn zonder onkruidzaden. Dit is eigen ervaring o,a . in openbare plantsoenen.
Compost gebruiken is ook niet alles, deze is vaak te jong en nog niet uitgewerkt tot goede compost, met goede C:N verhoudingen.
Deze compost is vaak nog warm, daarom is het raadzaam om het een jaar op te slaan en te laten rijpen.
Waarom al tijd kalk strooien, elke grondsoort heeft zijn eigen ph , laat eerder het gewas zich aanpassen of kies andere beplanting welke wel tegen een lager ph kan .
Om het gras wat sneller te laten dicht groeien, strooi wat bloedmeelkorrels, het geeft een goede groei en zeer zeker een prachtige kleur.
Geef de basis bemsting in het voorjaar aangepast aan de grondsoort.
Veel succes
zaterdag 28 juli 2012 - 09:54
jonas83

Jonas83

Beste,

Ik ben van plan om toch compost te gaan ophalen, of laten leveren uit Eke.
Hoeveel kubiek compost zou ik nodig hebben voor een 500 tal M² gazon?

mvg, Jonas
woensdag 1 augustus 2012 - 01:30
Gilles12

Gilles12

Heb je het gazon voor het verticuteren gespoten met een anti-mos product? Wat je nu kan doen (eigenlijk zou dit in september gedaan moeten worden) is je gazon doorzaaien. Dit wil zeggen dat je er graszaad over strooit (liefst een graszaad met snelle opstart zoals headstart) en dan een lichte topdressing overstrooien (zo kan je het gazon tevens lichtjes nivelleren). Een topdressing is een mengeling van grondverbetering, een kleine hoeveelheid zand en de nodige basismeststoffen. Daarna mest je het gazon met een meststof die vooral veel stikstof bevat. Dan elke avond heel goed bewateren (dit zou trouwens sowieso altijd na het verticuteren moeten gebruren). En dan maar afwachten.
woensdag 15 augustus 2012 - 21:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon