menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid verdelgen.

Ga naar meest recente reactie

vandammes

Vandammes

Val niet achterover, er bestaan inderdaad nog mensen die nog nooit onkruid verdelgd hebben, één daarvan is ik
Ik heb een simpele vraag: "Hoelang blijven jullie sproeien op 1m² ?"
Ik heb zo'n pomphouder van gardena er kan 5 liter in, genoeg voor 100m² nu vraag ik me wel af hoelang in "sproeiseconden" je zo op een m² blijft? Of welke manier hanteren jullie?

alvast bedankt!
woensdag 11 juli 2012 - 18:56
vloeiende

Vloeiende

Eerst productetiket lezen. voorgeschreven dosis vb 50 cc/are(100m²) wil zeggen dat je die 50 cc product moet verdelen over 100 m² met de juiste hoeveelheid water.
Doe eerst een proef , meet die 100 m³ juist af met vb een touw of enkele stokjes, vul uw sproeier met 5 ltr enkel water en begin te sproeien aan een constante snelheid en met een zo constant mogelijke druk, als je sproeier leeg is kijk dan hoeveel m² je heb gedaan om alzo je hoeveelheid product te berekenen. tracht deze loopsnelheid dan te onthouden voor je werkelijke sproeibeurt.
Hopelijk heb je hier iets aan
woensdag 11 juli 2012 - 19:12
Bombycilla

Bombycilla

wij schoffelen en dat werkt net zo goed,is wel veel beter voor je kleinkinderen
donderdag 12 juli 2012 - 16:06
Esem

Esem

Ik lees dat je nog nooit onkruid verdelgd heb!!! houden zo, en blijf met al dat vergif uit je tuin.

Ook insecten hebben het recht om te leven, net zoals wij.

Wat zou je er van denken dat er niemand vergif op ons mensen gaat sproeien?

Neem de schoffel of verwijder het met de hand.


Gr E.
donderdag 12 juli 2012 - 18:55
vandammes

Vandammes

Hey esem, met alle respect voor alle levende dieren , maar mijn tuin is 30 are groot, nu het te behandelen deel was wel wat kleiner, we zijn aan het bouwen en ik wil de wildgroei wat in toom houden, uiteindelijk word alles bemest geploegd en komt er een mooi gazonnetje etc op en zal ik vele huisjes maken voor allerhande insecten!
donderdag 12 juli 2012 - 19:02
Esem

Esem

Maai het eventueel kort af en dek alles af met dik karton,of als alternatief alles afdekken met zwarte plastiek,na enkele maanden is alles weg en kan je overgaan tot het ploegen van het stuk grond.
Er is altijd wel een mouw aan te passen ipv. gifstoffen te gaan gebruiken.

Respecteer de natuur we hebben er maar één, en onze kinderen en kleinkinderen willen er ook nog van genieten.

Gr E.
donderdag 12 juli 2012 - 19:08
Wannus

Wannus

Ik vind het wel een beetje spijtig dat er nu de laatste jaren
zovelen tegen het spuiten zijn . Het spuiten bestaat al meer
dan een eeuw lang . Ik heb nooit anders geweten ,
iedereen deed het , en er is nog nooit iemand van
gestorven .
Wat dan met de groenten en fruit , alles is bespoten door de
boeren , groenten - en fruitkwekers . Ze kunnen niet anders
Alles moet zo snel mogelijk klaar zijn , en in goede staat voor consumptie .
De kinderen en wij mensen eten dat op , is dat dan geen gif dat we
naar binnen spelen .
Planten zijn net als mensen , ze moeten ook drinken en af en toe mest .
Als wij ziek zijn gaan we naar de apotheek in de meeste gevallen .
Als planten ziek zijn moeten we ze ook herstellen .
Daarom bestaan er sproeistoffen .
Waarom wordt de steen altijd geworpen naar die sproeimiddellen
voor grondbevuiling .
Ik denk eerder dat er andere oorzaken zijn die de grond bevuilen .



vrijdag 13 juli 2012 - 17:56
Esem

Esem

Man man,je weet niet wat je schrijft,nog nooit dode van gevallen,en wat te denken van al die kankers???

Spuit jij maar, je kinderen en kleinkinderen staan bij jou ook op een laag pitje zo te lezen.

Als iedereen zou praat zullen je kleinkinderen niet veel meer moeten genieten van de natuur die er nog rest.

Spuit maar voort ,vergiftig je eigen maar.

Einde conversatie.
vrijdag 13 juli 2012 - 18:41
Tuinman65

Tuinman65

Eddy, jij hebt het altijd maar over kinderen en kleinkinderen.
Die heb ik ook. En die zie ik heel graag. Wat gaan die nog allemaal meemaken?
Vele insecten en ziektes belagen de planten die onze voeding zijn.
Ik heb hier een boek "Van abelia tot zwarte bonenluis" , 546 bladzijden, en dat gaat over niks anders dan ziekten en insecten die de planten belagen. En elk jaar komen er ziektes en insecten bij.
Kwekers moeten wel spuiten of ze geraken hun produkten aan de straatstenen niet kwijt.
Mijn vraag : Moet er een algemeen sproeiverbod komen en gaan onze kinderen en kleinkinderen dan nog iets te eten krijgen

Leo
vrijdag 13 juli 2012 - 22:57
Polplastron

Polplastron

Over het sproeien in de commerciële teelt laat ik me niet uit, maar in de siertuin hoort het echt niet thuis. Wat vermeden kan worden, kan men best vermijden.

Vele insecten en ziektes belagen de planten die onze voeding zijn.


Dat heeft ook te maken met de manier van telen. Grote groepen van dezelfde planten bij elkaar zijn vatbaarder voor ziekten en plagen. Dat geldt zowel in de tuin als op het veld. Ik zag ooit een docu over boeren in India die het probleem oplosten door op een akker verschillende teelten door elkaar te laten groeien. Als een bepaalde soort werd aangetast, dan bleef het meestal beperkt en anders kon men nog altijd genieten van de overige soorten die er stonden.

Het probleem is niet zozeer dat plagen onze teelten aantasten, maar wel dat we met veel te veel mensen op deze wereld zijn, dat er te veel monocultuur is en dat er tegen de natuur wordt ingewerkt i.p.v. er mee te werken.

Een 1,2,3-oplossing is er echter niet, dat besef ik wel.
zaterdag 14 juli 2012 - 09:44
jdcoster

Jdcoster

Van bepaalde producten die nadelig zijn voor onze gezondheid en bij uitbreiding daarvan, het milieu, komt er altijd nog wel een sproei- of strooiverbod. Alleen ... als het proefondervindelijk vast staat. Als het al te laat is dus.

Ik ben van die generatie, Wannes ook denk ik, die al wat van die producten zien verdwijnen heeft. In mijn jeugd werden de stalletjes van het varken en de konijnen heel hygiënisch bestreken met witkalk waarin DDT opgelost was. De vliegen zaten dood op de muur.
Tegen de wortelvlieg strooide mijn vader royaal Aldrin in de voortjes voor het zaaien.
Beide vergiften zijn hier al lang uit de handel genomen en we weten NU goed waarom.
Mijn moeder is vroeg gestorven aan kanker en ik blijf denken dat dit er gerust voor iets kon tussen zitten.
Ook het glyfosaat waarmee de landbouwers in de lente hun velden oranje kleuren komt meer en meer in opspraak En het is niet normaal dat er op hectaren en hectaren maïsvelden geen sprietje gras of ander kruidje te bespeuren valt. Vraag maar eens de mening van de imkers daarover.

Ik sta zeer huiverig tegenover die mentaliteit die toe laat dat de chemische industrie de hoofdspeler in onze land- en tuinbouw wordt. Moeten we die mentaliteit dan aanmoedigen bij hobbytuiniers die nog niet eens kunnen specifiëren over welke onkruiden het gaat en welk 'verdelgingsproduct' zij gekocht hebben en in de bijsluiter nog onvoldoende informatie vinden om het oordeelkundig te kunnen toepassen?
Ik meen van niet.

Praktisch voorbeeld:
Een ex-collega van mij spoot zijn 2 meter hoog gelegen terras tegen onkruid. Gevolg: alle planten op de helling er onder, inclusief meters hoge coniferen en een flink stuk gazon waren ook dood.



zaterdag 14 juli 2012 - 14:53
Wannus

Wannus

Beste forumvrienden
Via mijn vorig bericht wil ik wel nog iets rechtzetten ,
dat ik trouwens ook streef om het zo natuurlijk mogelijk
te houden . Maar niet iedereen wil toegeven dat het moeilijk is.
Ik ben trouwens een paar jaar lid geweest van Velt .
En ook geprobeerd om biologische groenten te kweken ,
maar met de meeste groenten mislukte het , of had ik bijna niets.
Ziekten en plagen dat wel .
Daarom heb ik hierover mijn bedenkingen.
Ik zeg dan liever ongezouten mijn mening .
Ik ben het wel eens dat in de siertuin misschien wel
iets kan vermeden worden , maar zeker niet alles .
Wat ik nu dit jaar in de meeste plaatsen zie , bijna overal
zeer fel aangetaste Hostas , de bladeren gewoon opgevreten .
Ik heb verder twee plaatsen waar ik de Hostas iedere week
moet aanvullen met slakkenkorrels , en deze staan er prima bij .
Ik zal er volgende week foto's van nemen .
Wat ik ook lees in vorige reacties ,
Ik denk niet dat kanker bepalend is van wat het zou kunnen
voorkomen . Kanker is voor alle leeftijden .
Er zijn zelfs heel jonge kankerpatientjes
De ene treft het , de andere niet .
Misschien ook een beetje erfelijk .
En om af te sluiten , moest alles zo slecht zijn
zou het wel uit de handel genomen worden ,
zo denk ik er toch over .
gr







zaterdag 14 juli 2012 - 22:01
Bombycilla

Bombycilla

moest alles zo slecht zijn
zou het wel uit de handel genomen worden ,
Monsanto en Bayer hebben gewonnen
zaterdag 14 juli 2012 - 22:07
Tuinman65

Tuinman65

Pol, monocultuur is inderdaad een belangrijke reden van ziektes.
Dat zien we nu ook in de taksterfte bij Buxus, al lijkt het wel een beetje te stagneren
Maar bij polycultuur wordt alles onbetaalbaar.
Ik zie de toekomst van mijn 2 schattige kleinkindjes heel somber in.

Leo
zaterdag 14 juli 2012 - 23:57
Esem

Esem

Larrie en apenkool.
Ik gebruik geen spatje gif in de tuin,en mijn hosta's zijn nauwelijks aangetast door slakkevraat.

Mijn aardappelen zijn gezond en ook de boontjes sla en zo meer.

Maar hier krijgen alle insecten een kans,en veel insecten in de tuin wil ook zeggen dat er veel vogels de insecten komen vangen in de tuin,waaronder ook de slakken.

De natuur ie een cirkel,het een kan niet zonder het ander, die wij mensen maar al te graag doorbreken,omdat we denken te moeten optreden tegen ales wat we denken dat onze tuin zou kunnen beshadigen.

En idd kleine kinderen hebben helaas ook al kankers,die zitten opgeslagen in onze lichamen en zo worden door gegeven aan de nog niet geborenen.

Je ka zoveel argumenten aanhalen om gif toch te kunnen gebruiken,en je doet maar het is jou leven,maar vergeet niet dat ook andere het gif consumeren.

Ik zou zeggen,alle beetjes helpen om terug een mooie gezonde natuur te verkrijgen.

En dat is nu echt wel het laatste dat ik erover geschreven heb.
Gr Eddy.
zondag 15 juli 2012 - 00:35
Polplastron

Polplastron

Pol, monocultuur is inderdaad een belangrijke reden van ziektes.
Dat zien we nu ook in de taksterfte bij Buxus, al lijkt het wel een beetje te stagneren
Maar bij polycultuur wordt alles onbetaalbaar.
Ik zie de toekomst van mijn 2 schattige kleinkindjes heel somber in.

Zoals ik voordien al zei zal een oplossing niet 1, 2, 3 gevonden worden. Een combinatie van verschillende teeltwijzen: met gif, bio en genetisch gemanipuleerd zal ongetwijfeld nodig zijn om aan de huidige voedselvraag te voldoen.

Dit neemt echter niet weg dat vergif in de siertuin niet nodig is.

Het argument: "vroeger deed men dat ook en had men er geen problemen mee" gaat niet op hoor! Vroeger deden artsen nog aan aderlatingen bij elke ziekte ... Dat hebben ze honderden jaren gedaan en nu weten we dat er waarschijnlijk meer mensen stierven aan die behandeling dan aan de ziekte zelf. Nog niet zo lang geleden werd ook nog voor alles asbest gebruikt: momenteel wordt het overal hééééél voorzichtig weer verwijderd ...

Gif in de bodem stapelt zich langzaam op: het effect is pas bij grote hoeveelheden en/of na lange tijd zichtbaar. Al gebruik je geen grote hoeveelheden, toch zal na lange tijd de schade onherroepelijk zijn.

Ik herinner me nog een reportage over de Champagne-streek waar men stalen uit de bodem nam: de bodem aldaar was volledig dood! De smaak van de druiven was nihil met als gevolg dat men allerlei middeltjes moet toevoegen. De grote champagne-producenten ontkennen natuurlijk in alle talen!

Groeten,

Pol
zondag 5 augustus 2012 - 14:33
Tuinman65

Tuinman65

Pol is terug van een weldoende vakantie denk ik
Hier kunnen we over blijven discusseren en daar heb ik echt geen zin meer in.

Leo
zondag 5 augustus 2012 - 23:39
Polplastron

Polplastron

Pol is inderdaad terug van vakantie!

De meningen over gifspuiterij in de siertuin zijn inderdaad verdeeld.
Hopelijk heeft de vraagsteller voldoende antwoord gekregen bij de eerste reacties en houdt hij rekening met de overige reacties om vervolgens naar eigen mening en goeddunken te handelen!

Discussie afgesloten dus!

Groeten,

Pol
maandag 6 augustus 2012 - 09:25
Esem

Esem

Ik zou niet weten waarom discussie zou gesloten zijn.
Als je gif gebruikt is dit louter uit eigenbelang en niet zo zeer volgens goeddenken.

Mocht het volgens goeddeken zijn zou je geen gif gebruiken.

Ik noem het luiaardij,naar het gemakkelijkste graaien, en niet aan de gevolgen daarvan denken.

Er zijn vele alternatieven om problemen in de tuin op te lossen ipv. gif te gaan gebruiken.

Mochten we allemaal denken zoals de gifgebruikers,dan gaat de wereld

geen eeuwigheid meer mee Denk daar maar eens aan.Wat nu al voelbaar is.

Gr Eddy.
maandag 6 augustus 2012 - 09:36
Polplastron

Polplastron

Ik ken je overtuiging Eddy, en de mijne is precies zo ... Toch heb ik vaak de indruk dat het doorhameren over het zinloze van gifspuiterij in de siertuin uiteindelijk gepreek is voor de bekeerden. Zoals gezegd moet iedereen (tot nader order) zelf uitmaken hoe hij/zij de tuin beheert. Alternatieven zijn in dit draadje reeds gegeven en zoals Leo al opmerkte heeft het geen zin om hier nog eens de zoveelste discussie te voeren over het thema. Vermoedelijk heeft de vraagsteller ondertussen al een mening gevormd. We hebben ons best gedaan hé!
maandag 6 augustus 2012 - 10:34
Bombycilla

Bombycilla



Heel simpel gif verbieden in de siertuin,ik wordt af en toe strontziek van de arrogante houding van sommige ten opzichte van de natuur,als je een tuin hebt waar veel slakken leven moet je maar geen hosta's planten.
maar dat is natuurlijk onmogelijk want wij zijn de baas over de schepping,en dat wat wij in de tuin willen daar moet alles voor wijken.
nette paadjes zonder een sprietje vraagt toch om roundup een gazon mag alleen een monocultuur van gras zijn zo niet -gif,bladluizen =spuiten vreemde beestjes =spuiten.

geef daarom ook geen antwoorden op topics met de vraag wat is dit en wat doe ik er aan.
maar ja dan raden anderen wel weer het gif aan.
maandag 6 augustus 2012 - 16:52
Esem

Esem

Zo is het mannen.
En hosta's kunnen makkelijk in de tuin.En heb je last van slakken vang deze dan met de hand of bv met lege sinaasappelschillen.

Later bij de vangst of het verzamelen van de slakken,zet deze in een emmer en zet ze enkele km verder is één of andere wei.

Luizen kan je makkelijk verdelgen met een zelf gemaakt produkt afkomsten van(on)gewenst kruid.

Maar dat is allemaal te moeilijk om zelf te maken zeker???

Neem ze maken liever de natuur en uiteindelijk ook de wereld kapot.

Eddy,
Ze zouden beter 10 hoog gaan wonen, de gif spuiters.
maandag 6 augustus 2012 - 18:01
Wannus

Wannus

Hallo
Nog een beetje geduld en ik kan binnen een paar jaar in vervroegd pensioen ,
Hopelijk veranderd het niet meer .
dan heb ik nog juist mijn eigen tuin om te onderhouden .
Ik zal dan proberen om niet meer te spuiten tegen dit en dat ,
En ik ga dan misschien tijd hebben om de slakken met mijn
hand te verwijderen.
maar nu lukt het gewoon niet , ik werk in opdracht ,
het is dus mijn bestaan . ik ben al een paar jaar alleenstaande
door een spijtig geval , en ik moet ook proberen te overleven .
Indien ze dus vragen om te spuiten tegen allerlei : onkruid ,
bladluizen en schimmel moet ik het uitvoeren .
Maar ik baat er wel succes mee met te spuiten tegen schimmel en
bladluizen in hagen en planten .
Ik stoef niet graag , maar heb al veel planten en hagen hersteld, en mensen
tevreden gesteld
Gewoon afspuiten met een zeepje of kruiden in water lukt niet , de week erop mag je dit herhalen , en ik heb daar geen tijd voor .
Moet veel de zaterdag werken ook, en heb zelfs geen tijd meer om
mij eigen tuin te onderhouden .
ik moet soms de Zondag mijn gras maaien .
Maar ik beloof éénmaal in pensioen , dat ik alles zo
natuurlijk mogelijk zal proberen , ik ga dan tijd genoeg hebben.
En anderzijds vind ik het wel jammer dat esem ( Eddy)
verklaart dat spuiten duidt op luiaardij ,
Ik moet veel werken , ben bijna nooit thuis
dus ben ik wel geen luiaard.
gr





maandag 6 augustus 2012 - 19:33
PeterW

PeterW

Ik dacht dat het hier ging om onkruid verdelgen. De hedendaagse onkruidverdelgers tasten alleen planten aan, en laten de fauna ongemoeid. Bij het gebruik moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de planten die mogen blijven staan niet geraakt worden. Voor de rest het onkruid goed nat maken met verdelgingsmiddel op een zonnige dag.
maandag 6 augustus 2012 - 19:46
Polplastron

Polplastron

Ik dacht dat het hier ging om onkruid verdelgen. De hedendaagse onkruidverdelgers tasten alleen planten aan, en laten de fauna ongemoeid. Bij het gebruik moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de planten die mogen blijven staan niet geraakt worden. Voor de rest het onkruid goed nat maken met verdelgingsmiddel op een zonnige dag.

Volgens de wetenschappelijke onderzoeken van Monsanto klopt dat. Studies in opdracht van milieuverenigingen tonen andere zaken aan. O.a. in Round-Up is de mix van bestanddelen erg schadelijk en bovendien worden de actieve bestanddelen NIET afgebroken doch opgestapeld in het milieu. In het aquatisch milieu werden de effecten al snel duidelijk (in test-opstelling).

Groeten,

Pol
maandag 6 augustus 2012 - 21:34
Esem

Esem

En is tevens kankerverwekkend,maar dat stoort zo te lezen geen man.
E.
maandag 6 augustus 2012 - 22:55
Tuinman65

Tuinman65

Mensen als Eddy (Esem) hebben mooi praten.
Hij onderhoudt zijn tuin, is met pensioen en heeft er alle tijd voor.
Wij onderhouden tuinen (ik help mijn zoon nog af en toe) van duizenden m2 tot 1 ha.
Wanneer we daar morgen zeggen tegen de klant : Meneer en Mevrouw vanaf nu gaan we geen onkruidverdelgers meer gebruiken maar het onderhoud
gaat je wel 3-dubbel zoveel kosten als nu.
Dan vliegen we daar op staande voet buiten en neemt een ander het wel van ons over.
Wat denkt je hier van Eddy?
Ik was de vorige discussie beu, maar dit is een andere.

Leo
maandag 6 augustus 2012 - 23:41
Esem

Esem

Tuinman dit is een forum voor liefhebbers en hobbyisten;Dus voor proffessionelen moet je dan maar een ander forum zoeken.

Zelfstandige horen hier niet thuis ,die denken toch alleen maar aan geld,of het nu gezond is of niet.

Ik zou zeggen, schoenmaker blif bij je leest.

Spijtig maar helaas jullie zeldstandigen horen hier niet thuis.

Eddy,
dinsdag 7 augustus 2012 - 06:49
Bombycilla

Bombycilla

vindt dat Tuinman hier zeker wel thuis hoort,.
Ook zelfstandigen kunnen nog wat leren,.
Vraag voor Tuinman,hoe reageren klanten als je verteld dat het gif wat zij wensen kankerverwekkend is?
Of vertel je dat er niet bij?
dinsdag 7 augustus 2012 - 09:25
minouke

Minouke

Zou ik toch ook zo eens tussenin uitleggen aan de klanten dat dit te vermijden is ... je weet maar nooit dat er bekeerlingen tussen zitten
Heb ik hier op het forum ook geleerd om er van af te blijven
In feite toen ook onder mijn voeten gekregen van Esem

stond er vroeger niet bij stil

Dit jaar heb ik wel een stukje met zevenblad behandeld maar dat was éénmalig om erger te voorkomen en tot nu toe lukt het wel.
Sinds de lente nog geen zevenblad meer gezien op dat stuk.

Maar dat constant spuiten voor altijd hetzelfde terugkomend probleem ... nee niet goed, kan niet goed zijn.

gr
Chantal
dinsdag 7 augustus 2012 - 09:40
jdcoster

Jdcoster

Ik vind dan weer dat Tuinman hier wel degelijk thuis hoort op dit forum. Iedereen met enige of veel expertise op het vlak van tuinieren in de ruimste zin, hebben we nodig, ook die van de professionelen.
Dit forum moet leerzaam en interessant blijven en vooral niet verloederen tot een soort eenzame hartenburo waar mensen het nieuwe plantje dat ze gekocht hebben eens komen tonen of ... een foto van de poes of de kleinkinderen.
Dat we het niet altijd eens zijn over alles is nogal logisch. Zolang we ieders inbreng en mening beleefd en met respect behandelen zie ik geen probleem.
In de loop van de tijd zijn, om die reden, reeds enkele mensen van het forum verdwenen die steeds een belangrijke inbreng hadden. Ik blijf het spijtig vinden... .
Alleen bedrijven die op ieder item menen hun spamachtig reklaampje te moeten posten, zoals er onlangs weer eentje opdook, horen hier niet thuis.

dinsdag 7 augustus 2012 - 10:55
minouke

Minouke

JDCoster
sorry ik wist niet dat het stoorde om foto's van ons pas gekochte plantjes te tonen... beloofd ik zal het niet meer doen!
dinsdag 7 augustus 2012 - 12:42
kurt

Kurt

Interessante discussie waarbij duidelijk wordt dat er vele uiteenlopende meningen zijn en dat is prima zolang men de discussie op een beleefde manier weet te brengen. Het is stilaan wel duidelijk hoe elkeen er over denkt, maar je kunt een ander je eigen mening uiteraard niet door de strot duwen of dwingen. Iedereen kiest oprecht naar eigen mening en kunnen.

Door de jaren heen is het voor de meeste mensen wel duidelijk geworden dat men niet zomaar sproeistoffen moet gebruiken tenzij men echt niet anders kan. De fabrikanten kregen daardoor steeds meer beperkingen waardoor hun producten steeds minder geconcentreerd mogen zijn en meer en meer ook geen coctails meer mogen zijn tegen meerdere ziekten en plagen. Binnen enkele jaren mag men ook geen verpakkingen meer maken waarmee men meer dan 500m² kan behandelen. Redenering van Europa is dat de meeste tuinen toch rond die 500m² zitten en als men dan al bv 500m² klaver in gazon wil bestrijden, dat men die dan maar moet omploegen en herzaaien ipv de klaver te doden. Een andere reden daarvoor is dat men dan niet zo snel meer te hoge dosissen zal gebruiken aangezien de flacons kleiner zijn. Er zijn ook steeds meer kant en klare sprays in de handel zodat de dosissen niet kunnen overschreden worden. De andere kant van dergelijke sprays is dat men wel veel meer verpakking hiervoor nodig heeft en dat is uiteraard ook niet goed voor het milieu.

Deze trends zijn er gekomen door mensen zoals Esem, Pol,... die door hun mening te verkondigen gehoor hebben gekregen bij de politici. Uiteindelijk denk ik dat 95% van de bevolking uiteindelijk wel tevreden is dat deze gezonde trend heeft plaats gevonden en zich nog steeds verder zet.

Uiteraard verander je zo'n machtige lobby niet in een paar jaar, maar Europa zal de komende jaren nog vele strenge maatregels doorvoeren waardoor het verbruik van het aantal sproeistoffen nog drastisch zal afnemen of wie weet volledig zal overschakelen naar biologische bestrijdingsmiddelen.

Mvg,
Kurt
dinsdag 7 augustus 2012 - 13:43
jdcoster

Jdcoster

Dat is nog anders Minouke. Voor wie een beetje kan en wil zoeken, bouwen we op die manier een databank aan planten op. Dat stoort niet, maar ik heb hier al andere dingen gezien hoor.
dinsdag 7 augustus 2012 - 13:44
sophora

Sophora

Ik citeer Esem : En dat is nu echt het laatste dat ik erover schrijf.

Polplastron iscussie afgesloten.

Esem:Ik zou niet weten waarom de discussie zou afgesloten zijn.

En discussie gaat verder......

Wees eens consequent Onderaan de bladzijde van Tuinadvies forum staat reclame van minstens drie onkruidverdelgers.
Rede? Geld.

Ik vind het ongepast mensen te bestempelen als lui of zelfstandige te willen verbannen van dit tuinforum.

Weet je welke de meest gevaarlijke mensen in de wereld zijn? Fanatiekelingen .
Die zijn voor geen rede vatbaar.
sophora
dinsdag 7 augustus 2012 - 17:18
Wannus

Wannus

Dag
Er zijn mensen die al vele jaren dit vak uitoefenen ,
zoals Tuinman65 , ik denk dan wel dat ze veel ervaring hebben
en ook veel raad kunnen bijsturen aan het forum .
Ik vraag me dan af waarom zelstandigen zouden moeten geweigerd zijn
op een Tuinforum
Ik begrijp dit niet.
gr
dinsdag 7 augustus 2012 - 18:50
Tuinman65

Tuinman65

Eddy, ik heb het begrepen, ik hoor hier niet thuis.
Jammer.
Er zijn nog andere fora waar ik me nuttig kan maken en waar mensen als ik wel waardering krijgen.

Leo
dinsdag 7 augustus 2012 - 23:57
satomi

Satomi

Ook een professioneel kan liefhebber zijn!!!!!!

@Tuinman65, laat je niet wegjagen. Jou bijdragen worden zeer gewaardeerd!

@ Sophora, je slaat de spijker op z'n kop.
woensdag 8 augustus 2012 - 09:24
Esem

Esem

Voor mij moet Tuinman ook niet weg,maar stop nu toch eens met dit alles.
Die zich zelf wil vergeven, wel die doet maar,en dat er hier op het forum reclame wordt gemaakt van verschillende gifstoffen,wil toch nog niet zeggen dat je het daadwerkelijk moet gaan gebruiken!!!!!!!!

Voor mij was dit het laatste dat ik nog ooit over gif antwoord of schrijf,vergiftigd de wereld maar voort en jezelf.

gr E.
woensdag 8 augustus 2012 - 10:42
Polplastron

Polplastron

Discussie gesloten dus! (Sorry: flauw mopje!)
Maar toch ... Ik denk dat iedereen het zijne nu wel gezegd heeft!
woensdag 8 augustus 2012 - 12:36
Fiona

Fiona

Wel mooi eigenlijk dat er (gelukkig) zoveel mensen zijn die voor het behoud zijn van de natuur en het herstel van onze planeet. Logisch stuit je daarmee ook op verzet.
De reactie van Kurt is wel heel mooi! En de uitleg van Wannus mag wat mij betreft ook gerespecteerd worden. Sommige mensen hebben geen keus. Maar als die mensen in ieder geval wél bewust zijn, is dat ook alweer een begin van verandering. Het zijn juist ook mensen als Wannus die anderen misschien weer aan kunnen raken, bewust kunnen maken. Misschien door voorstellen om een gazon maar om te ploegen om van de klaver af te komen ipv te gaan spuiten.
En al doet ie dat niet, hij geeft toch duidelijk aan zich wel bewust te zijn van het probleem en de gevolgen. Beetje onzin om tegen mensen aan te schoppen die niet zomaar even kunnen veranderen, al zouden ze misschien wel willen.
We rijden ook allemaal auto, al weten we dat dit niet bepaald gezond is. Velen hebben ook geen andere keuze als ze nog brood op de plank willen.

Ik ben ook voorvechter voor de natuur en herstel van Moeder Aarde, maar je moet wel realistisch blijven. We kunnen geen ijzer met handen breken.
Boos worden, heeft ook weinig nut, krijg je zelf een maagzweer van en de ander zet wrs zijn stekels overeind.

Er is een mooie boodschap doorgegeven hier door meerdere mensen, het is aan mensen zelf om die op te pakken of niet.

Mijn visie: probeer daar waar mogelijk zoveel mogelijk milieu- en natuurvriendelijk te werken. Dat is toch al een mooi streven?!

Fiona
woensdag 8 augustus 2012 - 13:21
iecee

Iecee

als groene politici nu eens beginnen met vergif uit de supermarkten te bannen
en te verkopen op plekken waar ze horen en waar mensen advies kunne krijgen zou er al een hoop verbeteren nu liggen ze bv bij aldi gewoon tussen de voeding
lekker hoor.

bij commerciele teelt kunnen ze niet zonder want we zouden verhongeren met z'n allen , maar inderdaad de vergifsector is te machtig
maar als mensen naar een tuinwinkel moeten voor hun vergif zou het al veel schelen
woensdag 8 augustus 2012 - 22:41
Tuinman65

Tuinman65

Toch nog even dit :

- ik sluit me volledig aan bij wat Wannes schrijft. In mijn eigen tuin gebruik ik ook geen vergif, tenzij het echt niet anders kan. Professioneel heb ik geen andere keus.

- In mijn lange loopbaan heeft welgeteld 1 klant ons verboden om gif te gebruiken in haar tuin. Het is Martine Prenen (jullie wel bekend van TV). Zij gaat zo ver dat haar gezin geen vlees eet. Niet uit liefde voor de dieren maar omdat dieren (vooral koeien) het milieu aantasten. Daar gebruiken we dus geen vergif meer, maar ze betaalt wel veel extra uurloon om de grassen te wieden tussen haar vele bodembedekkers.
- en ja Chantal, ik heb al geprobeerd om klanten te overtuigen. Maar als je dan over de meerkost begint heb je snel gedaan met praten. Zelfs met dokters.
- op 11 mei heb ik een topic geopend over de gevaren van roundup. Zoek bij de zoekfunctie naar roundup en klik op glyfosaat. Ik zie dus ook wel de gevaren wel. Jammer dat daar maar 1 reaktie op kwam.
- wanneer een tijdje geleden hier iemand ten einde raad vraagt : wat gedaan met al dat gras tussen mijn bodembedekkers? Dan geef ik haar de raad een produkt te gebruiken. Ze zag geen andere mogelijkheid.
Daar dient dit forum toch voor. Mensen helpen!!!
En ze was me daar heel dankbaar voor.


En... ik ga me niet laten verjagen door een fanatiekeling want.... zoals Sophora het zo mooi uitdrukte.



Leo
woensdag 8 augustus 2012 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon