menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine plekken in het gras

Ga naar meest recente reactie

reintje

Reintje

ik heb mijn gras in het voorjaar geverticuteerd
maar nu is het gras niet zo mooi groen meer (zie foto)
en weet niet hoe ik het nu weer mooi kan krijgen
en het onkruid eruit verwijderen
tis gras dat ik vorig jaar gezaaid heb

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 28 juni 2012 - 16:24
Polplastron

Polplastron

Waarom moest het gras geverticuteerd worden?
Verticuteren (met messen) is een heel ingrijpende behandeling en mijns inziens vaak helemaal niet nodig.

Persoonlijk verlucht ik (met pinnen) in het voorjaar. Hierbij snij je niet in de grasmat, maar 'kam' je enkel de viltlaag eruit.

Een laagje compost achteraf doet, vooral op zandgrond, ook altijd wonderen; het bevordert het bodemleven waardoor de grasmat een grotere weerstand krijgt tegen droogte en ziektes. Hetzeflde kan je nu nog min of meer bereiken door gedroogde koeienmest (of zo'n mengeling van kippen-en koeienmest, of paarden-, kippen-en koeienmest) te strooien nadat je gemaaid hebt. Deze korrels zijn geen echte voedende mest in dat opzicht dat ze geen echte 'voeding' toevoegen, maar ze bevorderen eveneens het bodemleven. Compost is eigenlijk wel goedkoper, maar op dit moment minder makkelijk toe te passen; vlak na het verticuteren of verluchten is het makkelijker.

Ik heb overigens ook de indruk, zo op de foto te zien, dat je je gras erg kort maait. Persoonlijk raad ik je aan om wat langer te maaien. Langer gras houdt beter het vocht vast waardoor je minder snel droge plekken krijgt.

Onkruid hoef je nog niet te bestrijden. Door regelmatig maaien zal het meeste onkruid na een tijd verdwijnen: de meeste planten houden er niet van om telkens teruggesnoeid te worden; het put ze uit en dan gaan ze dood.

Onkruiden als paardenbloem kan je manueel verwijderen met een mesje als je dat wenst. Sommige andere onkruiden kan je gewoon wieden.

Klaver komt van nature al snel voor in gazons vooral als de grond weinig stikstof bevat. Dit 'onkruid' is volgens mij enkel te bestrijden met een chemische bestrijding. Persoonlijk zie ik daarvan af omdat deze bestrijding zeer vervuilend is en schadelijk voor de gezondheid. Verder is klaver eigenlijk heel mooi in een gazonnetje als je er eenmaal aan gewoon bent. Bovendien bindt klaver stikstof aan de bodem waar het gras mee van profiteert. Klaverbloesems zijn ook een goede voedselbron voor bijen die het in onze tijd al erg moeilijk hebben.

Moest je mijn 'groene' inzichten toch naast je neerleggen, dan kan ik je enkel nog aanraden om, als je vergif zou gebruiken, zeer goede beschermende kleding aan te trekken om jezelf te beschermen, enkel te spuiten in de avond-uren als de bijen niet vliegen, en niet te spuiten als er kinderen in de buurt zijn. En goed te beseffen dat je spuitwerk niet zonder gevolgen is; de meeste middelen breken zeer slecht tot niet af in de bodem en kunnen daar opstapelen met alle gevolgen van dien.

Groeten,

Pol

Een gazonnetje zonder enig onkruid is iets dat voor de jaren '60 van de vorige eeuw gewoon niet bestond.
donderdag 28 juni 2012 - 17:05
reintje

Reintje

ja ik heb dat al regelmatig gehoord dat het onkruid na enige tijd zelf dood gaat
mijn gras wordt op 4 cm gemaaid
ik zal dan eens zien voor het te bemesten
en hopelijk komt het mooi
bedankt
donderdag 28 juni 2012 - 17:14
lam

Lam

maak er niet zo groot probleem van.
De oplossing is zeer eenvoudig strooi wat bloedmeel en de groei en de kleur is terug.
Het dood eenvoudige doet zich voor dat de stikstof in de grond grotendeels op is. Dit is gekomen mede door de overvloedige regenval. Stikstof spoelt namelijk uit.
Het gazon dient, vooral als het gemaaide gras afgevoerd wordt, regelmatig te worden gemest.
Dit is in het voorjaar , zomer en najaar.
donderdag 28 juni 2012 - 22:08
Tuinman65

Tuinman65

Beste Pol,
Nu moet je mij toch eens uitleggen hoe jij met pinnen een viltlaag uit het gras haalt.

Leo
maandag 2 juli 2012 - 23:58
Polplastron

Polplastron

Ik beschrijf het misschien verkeerd. Het zijn niet zo van die pinnen die de grond in gaan hé, maar van die kleine pinnetjes die ronddraaien. Ze "kammen" a.h.w. de viltlaag eruit. Het is geen prikrol hé!
dinsdag 3 juli 2012 - 07:11
Tuinman65

Tuinman65

Die machine ken ik niet Pol.
Ik ben nu ni echt een machinefreak, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord of gezien.

Leo
dinsdag 3 juli 2012 - 23:58
Polplastron

Polplastron

Als ik eens tijd (en goesting) heb, zal ik er eens een foto van nemen en posten. Maar gezien m'n kinderen vakantie hebben, komt van zoiets de eerstkomende tijd vaak niet veel in huis!
woensdag 4 juli 2012 - 20:41
minouke

Minouke

ben ook benieuwd hoe dat ding eruit ziet... please Pol zo een fotootje duurt toch niet lang .

Maar zo te zien op de foto is het gras wel ERG kort gemaaid, dan is het wat normaal dat het geel wordt.
woensdag 4 juli 2012 - 21:24
Tuinman65

Tuinman65

Laat die foto maar Pol, ik wou je efkes jennen
Moet kunnen vind ik.
Vraagsteller heeft problemen en dan vraag ik hem hetvolgende :
- welke grondwerken zijn er voor het zaaien gedaan?
- welke bemestingen zijn er gedaan alvorens te zaaien?
- op wat voor grond tuinier je?
En nu maar hopen dat hij reageert anders kunnen we hem niet helpen.

Leo
woensdag 4 juli 2012 - 23:34
reintje

Reintje

het is gewone klei grond
en heb hem voledig omgeploegd en daarna er zand bij gedaan
en zo mooi gelijk gemaakt en dan gezaaid
en regelmatig strooi ik 3 in 1 bemesting
en het gras rij ik af op 4 cm
donderdag 5 juli 2012 - 05:36
Tuinman65

Tuinman65

Je rijdt je gras heel duidelijk te zien niet af op 4 cm.
Jammer dat je bij de aanleg geen pak compost hebt toegevoegd om die kleigrond wat luchtiger te maken.
Ken je de Ph van je grond? Wanneer die niet in orde is voor gras (tussen 5 en 6) dan mag je mesten zoveel je wil, dat haalt weinig of niks uit.

Leo
donderdag 5 juli 2012 - 23:30
reintje

Reintje

ik heb het gras bemest met een drie in een
en rij het nu af op 5 cm (volgens men machine) en nu staat het weer heel mooi groen
ik dank jullie om mij hierin te helpen
greetz
zondag 5 augustus 2012 - 08:26
Tuinman65

Tuinman65

Tuinen en.....
Roz..... nr ...
22.. Pu...
Tel : 0477 /.....
Fax : 03/ 38.....

De puntjes vervang ik morgen wel

Leo
zondag 5 augustus 2012 - 23:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon