menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen afwatering wat kan ik planten

Ga naar meest recente reactie

jufkim

Jufkim

Wij hebben een nieuwbouwwoning. In deze hele wijk blijkt een probleem te zijn met de afwatering.
Als het hard regent staat alles binnen no time helemaal onder water.
We hebben een heel klein strookje/ bordertje waar we graag planten willen planten.

Lang niet alle planten zullen het overleven op de grond (water loopt niet snel weg)
De bedoeling van ons borderstrookje was om lage beplanting aan te brengen en 2 middelhoge boompjes.

Ik had zelf eerst een beplantingsplan gemaakt, zodat het hele jaar er iets gebeurde/ bloeide in dit kleine strookje. Maar deze planten doen het niet op deze grond.
Onze kleurstelling is roze/ paars. Er staat nu in pot een Azalea en clematus pilu groeit door de schutting.

Heeft iemand enig idee/ tips wat ik hier wel kan planten?

Alvast bedankt.

p.s. We hebben de border al 50 cm diep uitgegraven en met een grondboor gaten gemaakt en die gevuld met grind. Helaas heeft dit niks tegen het probleem gedaan.
donderdag 21 juni 2012 - 13:11
satomi

Satomi

Nieuwbouwwijken staan er over het algemeen om bekend; de bouwplaats is maandenlang bereden door vrachtverkeer met zware ladingen en de bodem is vastgereden. Bovendien is tijdens de natte periodes de structuur van de bodem kapotgereden. Voor de oplevering wordt er dan een laag teelaarde aangebracht om het ergens op te laten lijken.

Het gevolg is dat de hele wijk mag "genieten" van een waterballet als het regent en een opgebarsten grond met droog en zonnig weer. Als je dan ook nog eens op een wat lager punt woont dan de rest van de wijk zit je met de gebakken peren.

Persoonlijk zou ik hier kiezen om er een verhoogde border van te maken en een gedeelte van de aarde die er nu ligt vervangen door een laag grind zodat de wortels niet in het water komen te staan. Dan kunt u ook de grond in de border aanpassen aan de behoeften van de planten die u wilt gebruiken.



donderdag 21 juni 2012 - 15:21
jufkim

Jufkim

Bedankt voor uw reactie. We zijn er nu achter dat het zelfs al problemen heeft gegeven toen dit vroeger nog weiland was

Helaas is het ophogen daar niet mogelijk.
Dit omdat het strookje zo smal is (wel lang) dat als ik het gaat stapelen er helemaal geen ruimte meer over is om iets te planten. Daarachter zit nog een grindstrook, daar komen bomen in pot en die worden belicht (elektra etc. zit er al). Dan zal dat hele effect weg vallen.

Zal even een foto proberen te posten.
[url=http://www.freeimagehosting.nl/#66cacc2db4c392b681f93832bf33d2a5.png][afbeelding verwijderd niet-https]

Je ziet het van zo'n afstand bijna diep, maar het strookje is niet diep, wel lang

Ik heb er nog wel over nagedacht om dan alles (ook het zandstrookje) maar grind te maken, maar dat wordt dan weer lastig met maaien denk ik? En wat mooie bodembedekkers met bloeiende bloemetjes daar heeft wel onze voorkeur. (alleen vrees ik ervoor dat dat niet kan )

Zal er daar helemaal niks kunnen groeien en bloeien?
donderdag 21 juni 2012 - 16:48
bryofan

Bryofan

er is altijd wel iets. probeer dan bijvoorbeeld helxine, het is er in allerlei tinten groen, maar de bloemetjes zijn kleine witte pluisjes van ongeveer 2 mm groot.
donderdag 21 juni 2012 - 16:59
satomi

Satomi

Kijk eens onder oeverplanten, misschien dat daar wat (naar smaak) te vinden is omdat die veelal onder dezelfde omstandigheden groeien. Ik zou dan kiezen voor 1 soort, dan wordt het beeld niet onrustig als er andere beplanting bij komt.
donderdag 21 juni 2012 - 17:04
jufkim

Jufkim

Alvast bedankt voor de tips!

Ik ga weer even googlen
donderdag 21 juni 2012 - 17:30
sugar

Sugar

Wat ook zonder enig probleem groeit met natte voeten, zijn Hosta.
donderdag 21 juni 2012 - 19:42
Pieter2

Pieter2

Bijvoorbeeld bomen zoals zwarte els, zachte berk, grauwe wilg en europese vogelkers. Vaste planten zoals adderwortel, glidkruid, echte koekoeksbloem, echte valeriaan, egelboterbloem, gewone wederik, heelblaadjes, gewone engelwortel, lange ereprijs, koningsvaren, moerasandoorn, watermunt, pinksterbloem, ...

Of je kunt diep laten ingraven met een minigraver.
donderdag 21 juni 2012 - 19:50
jufkim

Jufkim

Beste mensen,

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

We hebben nu een strookje zand/ border en daarachter een strook grind.
Als we daar allemaal grind van maken en er iets verhoogde border van maken, zal dat dan voldoende zijn? Of zal dit door de geringe hoogte nog (te) weinig uitmaken?

Alvast bedankt
vrijdag 22 juni 2012 - 08:14
bryofan

Bryofan

alle beetjes helpen, dus ja, dat kan helpen.
vrijdag 22 juni 2012 - 15:48
iecee

Iecee

beter het natte probleem aanpakken met een paar drainagebuizen die in de riolering uitmonden of in een putje met een pomp
woensdag 27 juni 2012 - 11:12
jufkim

Jufkim

Bedankt voor uw reactie.

We hebben geen riolering die aangelegd is in deze wijk .
Hoe werkt dat dat putje in de pomp? Is dat nu nog te realiseren nu verder alles al is aangelegd en betegeld?
woensdag 27 juni 2012 - 14:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon