menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe Lavendel onderhouden .

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Dag
Hier en daar zie ik Lavendelperken die wel in slechte staat zijn.
Kaal langs onder , en dikke takken .
Zijn deze nog te herstellen , of heeft het met de ouderdom
van de struik te maken .
Hoe kun je dit kaal worden langs onder tegenhouden.
Hoe onderhoud je dus best Lavendel .
gr
dinsdag 12 juni 2012 - 16:07
PeterW

PeterW

Dat is een kwestie van ieder najaar tot bijna op de grond terugsnoeien.
dinsdag 12 juni 2012 - 16:37
Esem

Esem

Peter,

Zeker niet ,als je lavendel tot nagenoeg gelijk maakt met de grond zal je niet lang lavendel in de tuin hebben.

De eerste snoei doe je direct na de bloei en deze snoei houd in dat je alleen de verdorde bloemstengels afknit,p meer niet.

In het voorjaar(einde maart) na de vorst, snoei je de lavendel terug tot daar waar en nog wat groene twijgjes te zien zijn.

Natuurlijk moet je niet tak ter tak gaan terug snoeien maar gebruik de heggeschaar.
Na de snoei geef je meststoffen de de lavendel kan weer terug gaan bloeien.
Als je lavendel terugsnoeit tot onder de laatste groene twijgjes heb je heel bveel kans dat de lavendel niet meer gaat uitlopen,en dat moeten we vermijden.

Lavendel die 6 of 7 jaar oud is,is aan vervanging toe.
De struik is dan al zo verhout dat je er geen frisse struik meer van kan maken.

Eén voordeel lavendel laat zichzelf gemakkelijk stekken, en zo kan je jezelf voorzien van nakomelingen.

Wel moet je dit dan op tijd doen zodat de stekken toch groot genoeg zijn om de oude garde te gaan vervangen.
Dus een tweetal jaar voordien zou je moeten stek nemen.

Gr E.
dinsdag 12 juni 2012 - 16:56
PeterW

PeterW

Volgens Monty Don moet je ze in het najaar heel kort terugsnoeien. Dat heb ik gedaan, en ze komen van onder uit allemaal weer op en staan nou volop in bloei.
dinsdag 12 juni 2012 - 17:27
Bombycilla

Bombycilla

kan wel als je met kleintjes begint, wacht je hiermee een paar jaar moet je hoger snoeien.
dinsdag 12 juni 2012 - 17:51
minouke
dinsdag 12 juni 2012 - 18:33
Pieter2

Pieter2

Peter, zoals de rest hier zegt, wordt de lavendel meestal gesnoeid. Niet met de heggenschaar, maar met een gewone snoeischaar. Maar in welke maand snoei je je lavendel precies? Loopt die nog terug uit in het najaar of pas in het volgend voorjaar? Hoe diep snoei je?

Ben hier eens benieuwd naar, want lavendel blijkt toch goed tegen de vorst te kunnen als je ze midden in de winter snoeit, zo voorkom je dat je bloei zoveel later is, zoals die bij mij nu pas beginnen te bloeien...

dinsdag 12 juni 2012 - 18:45
Esem

Esem

Pieter2 jij hebt waarschijnlijk niet naar de video gekeken die minouke heeft doorgestuurd?

Ook onze webmaster Kurt snoeit lavendel met de heggeschaar en dan vertel jij dat het niet mag maar wel met een snoeischaar!!!!!!!

Hoe lang zal je bezig zijn om alle lavendel te snoeien met een snoeischaar.
En geef eens een uitleg waarom je geen heggeschaar mag gebruiken.

Vertel je dat nu om mensen die om raad vragen op het verkeerde spoor te zetten?

Snoeien van lavendel doe je wel degelijk met een heggeschaar.

E.

dinsdag 12 juni 2012 - 18:54
Pieter2

Pieter2

Krijg je een tweede bloei door ze op die manier te knippen?
dinsdag 12 juni 2012 - 19:43
Lino

Lino

Ik geef je enkele links:
de eerste is er een van iemand die in het najaar volledig heeft gesnoeid en zijn lavendel winterschade heeft zien oplopen:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=46663

de volgende is er een met foto's van hoe ik zelf tot op 1/3 heb gesnoeid:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=32231

en dan het vervolg daarop over hoe ik het volgende jaar minder diep (tot op 1/2) snoeide en beter bloei had:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=8&tid=35301

Zo heb ik het nu weer gedaan en ze zien er veelbelovend uit dit jaar.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 13 juni 2012 - 13:37
Pieter2

Pieter2

Lino, wij hebben de eerste lavendel in januari gesnoeid (in de zachte winterperiode, in februari is toen die 2 weken koude geweest). Die staat er nu prachtig op, we snoeien lavendel tot pakweg half april. En in april zien we dan vaak de ongesnoeide planten vorstschade hebben door de uitdrogende vrieswind die we deze winter hebben meegemaakt. De vroeg gesnoeide lavendels zijn er dus beter uitgekomen dan de laat gesnoeide lavendels zou je kunnen zeggen. De meeste schade is natuurlijk bij pas geplante lavendel in het najaar, omdat die zich niet geworteld hadden. Daarmee vroeg ik me af, stel als je lavendel snoeit in een zachte periode in het najaar/winter, dan voorkom je de late bloei.
woensdag 13 juni 2012 - 19:43
Lino

Lino

Probleem is dat je zo'n zachte winter niet kan voorspellen.
Jij hebt dus veel geluk gehad met de warme winter; de planten waren al gerecupereerd van de snoei voor het begon te vriezen. Maar normaal is dat niet.
donderdag 14 juni 2012 - 20:52
Pieter2

Pieter2

Ik zie niet dat de planten gerecupereerd waren aangezien ze in rust waren in januari hoor...
donderdag 14 juni 2012 - 22:43
Tuinman65

Tuinman65

Volg maar de raad die Esem je geeft.
Stekken hoef je niet echt te doen, zo duur zijn die jonge plantjes nu ook niet.

Leo
donderdag 14 juni 2012 - 23:33
Lino

Lino

Pieter2, bedoel jij dat je iedereen nu aanraadt om in januari zijn lavendelplanten te gaan snoeien?
Ik alvast niet.
Maar probeer het enkele jaren uit in jouw tuin en laat ons jouw bevindingen weten. Misschien heb je gelijk en zijn de seizoenen zodanig veranderd dat de snoei-agenda ook moet aangepast worden. Maar dat weten we pas als iemand het durft uittesten over meerder jaren.
vrijdag 15 juni 2012 - 07:37
Esem

Esem

Tuinman 65
stekken hoeft niet neen,maar het is wel een plezierige hobby,en het is altijd leuk om je eigen planten voort te kweken.

Persoonlijk vind ik dat het bij de hobby van tuinieren hoor,t stekken, scheuren, zaaien ezm.,het geeft nu éénmaal voldoening als het lukt.

Natte groetjes vanuit de prov. Antwerpen
E.
P.s.

En elke € die je daar mee uitspaart is mooi meegenomen,want niet iedereen heeft echt de mogelijkheid om alles aan te kopen.
EN lavendel stekken gaat vrij vlot,waarschijnlijk is dit ook de rede dat de plantjes niet echt duur zijn.
vrijdag 15 juni 2012 - 09:07
Pieter2

Pieter2

Ik snoei ze thuis ook pas in maart. Ik raad het niet aan. Maar het lukt wel.
vrijdag 15 juni 2012 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon