menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Hallo, mijn bamboe Phyllostachis Bisetti en Pseudosassa, die ik tijdelijk vrij geplant heb beginnen nu toch te woekeren. Tijd voor actie.
Zoals gekend groeien ze uit via de rhizomen. Deze zijn om de 15 cm verankerd met een flink pak gezonde wortels.
Nu is het in mijn situatie goed doenbaar om de rhizomen eruit te spitten en af te knippen.
Ik krijg de rhizomen volledig en het merendeel van de wortels er zonder problemen uit.
Van de rizomen blijft geen stukje zitten, maar de worteltjes zijn veel moeilijker helemaal te verwijderen, er breken soms stukjes af.
Nu is mijn vraag: zijn die achtergebleven wortelresten levensvatbaar of moet ik mij geen zorgen maken.
donderdag 24 mei 2012 - 14:53
Esem

Esem

Ja hoor elk stukje dat blijft zitten in de grond kan terug uitgroeien tot een volwaardige plant.

Heb het zelf mee gemaakt en ben terug beginnen graven om alles te verwijderen.

Gr E.
donderdag 24 mei 2012 - 19:58
iecee

Iecee

als je bamboe hebt zou ik me erg veel zorgen maken en de boel beter uitroeien
zondag 27 mei 2012 - 22:57
Lino

Lino

de fijne worteltjes die aan de rhizomen hangen, zijn volgens mij niet meer levensvatbaar op zichzelf, maar elk stukje rhizoom kan wel terug en plant worden.
woensdag 30 mei 2012 - 15:47
Kleinedikken

Kleinedikken

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben bezig de plant op te delen in stukken en in grote rechthoekige cementkuipen van 100l te herplanten. Die graaf ik dan in. Daar staat ie veiliger, en zo reusachtig hoog moet ie ook niet worden als afscheiding met de buren..
Maar het hart van de plant delen is nog niet zo simpel. Met de spade is het alsof je op een betonnen plaat aan het stekken bent. Ik heb er een tuinzaag en houtbeitel en hamer voor nodig. Ik had de gekregen pol in de volle grond geplant met de gedachte over een drietal jaar heb ik dan voldoende materiaal voor een haag, maar het gaat toch wat moeizamer dan gedacht. Het is gelukt, maar ik denk dat het hoog tijd was.
Verleden jaar kwamen er nog dunne scheuten uit die zo'n 2.5 m hoog werden, maar deze die nu uitspruiten zijn zo dik als mijn duim. En ze ziet ze letterlijk groeien.
Ik vrees dat ze wel zes meter hoog gaan worden. Kan dat voor een Phylllostachis Bisetti?
woensdag 30 mei 2012 - 16:37
Esem

Esem

Als ik me niet vergis is dit de bamboe met zwarte stengels,zo ja, kan deze een hoogte bereiken van 5 à 6 meter.

gr E.
woensdag 30 mei 2012 - 17:30
Lino

Lino

het hart van de plant delen is nog niet zo simpel. Met de spade is het alsof je op een betonnen plaat aan het stekken bent. Ik heb er een tuinzaag en houtbeitel en hamer voor nodig.
Ik herinner het mij levendig. Blij dat het achter de rug is.
Toch nog enkele jaren scheuten moeten verwijderen die her en der de kop opstaken.
donderdag 31 mei 2012 - 07:57
iecee

Iecee

kijk uit met bamboe
bij mij loopt hij nu na 10 jaar op zijn plek te zijn gebleven ,weg, en er komen komen iedere dag honderden scheuten op in mijn grasveld
tot 12 meter ver.


donderdag 31 mei 2012 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon