menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beginnersvragen ivm gazon

Ga naar meest recente reactie

jerdefox

Jerdefox

Hoi,

In ons kleine stadstuintje hebben we de voorbije 3 jaar weinig gedaan aan ons gras, gewoon aangezien ik niet wist dat dit speciaal onderhoud nodig had. Nu wil ik graag wel een leuk groen tuintje, vandaar enkele vragen aangezien we nog complete 'groentjes' zijn qua tuinieren (jaja, zelf gevonden)


- Enerzijds ben ik eens met de hark door de tuin gegaan (zie foto). dit gaf een enorme hoop mos (op het paadje), en nog niet alles is weg. Ik vermoed dat er met de hark doorgaan in de buurt komt van verticuteren?

- Verder heb ik vorige week voor het eerst kalk gestrooid, gazonmeststofkorrels en anti-mos. onkruid verwijder ik met de hand aangezien het toch maar een kleine oppervlakte is. Moet ik verder nog iets specifiek doen?

- Helpt het als ik nog wat potgrond verdeel over het gazon? De grond waar ik moet bijzaaien lijkt me redelijk schraal.


Alvast bedankt voor de hulp!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 mei 2012 - 04:07
jerdefox

Jerdefox

oja, nog een vraagje:

tussen het gras is er een grassoort waar ik niet zo gelukkig mee ben (zie foto) aangezien het echte 'plukken' gras vormt. Als ik andere berichten lees zou dit raaigras zijn. Ik kan voorlopig echter niet terugvinden hoe ik dit kan wegkrijgen?

dank je!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 15 mei 2012 - 04:10
Esem

Esem

Je bent goed bezig,maar je schrijft om potgrond te gebruiken,veel beter voor je gazon en je geldbeugel is gebruik te maken van compost.
Ik vele gemeentens kan je deze ofwel gratis gaan afhalen of er een kleine prijs voor moeten betalen.

Er zijn ook bebrijven zoals vlaco die comost verkopen en kan je zelf afhalen met aanhanger.

Vraag wel fijngezeefde compost,de groffe compost is niet te gebruiken voor het gazon.Deze is wel goed voor je bloemenborders.

Bv voor één cubieke meter betaal je misschien 8 € naargelang de plaats van aankoop.

Als je mocht overgaan tot het gebruik van compost,strooi dan de compost zo dik dat je juist geen gras meer ziet,wel eerst he gazon kort afrijden.

Ook best enkele weken het gazon niet belopen,compost kleeft namelijk makkelijk aan je laarzen.

De regen en de regenwormen en andere insecten zorgen er voor dat de compost verdwijnt onbder de grond.

Eens de compost zichtbaar verdwenen is ga je het gazon bemesten met een organische meststof.

Gr E.
dinsdag 15 mei 2012 - 10:53
satomi

Satomi

Een vraag: heb je de kalk, gazonmest en het anti-mosprodukt binnen 1 week gebruikt? Allemaal aparte produkten?
dinsdag 15 mei 2012 - 13:29
minouke

Minouke

ik maakte dezelfde bedenking als Satomi.
antimos + mest= ok maar kalk moet je vroeger strooien in de lente of herfst (volgens mij zelfs beter) en tussen kalk en mest moet er toch een periode gewacht worden.

Dat wildgras kan je best uitsteken want dat breidt zich elk jaar uit.

Ik zou nu wachten en het gras laten groeien en weer tot zijn effen laten komen, moest je in de nazomer (sept) zien dat er kale plekken zijn kan je eens inzaaien met gemengd gras (herstelgras)
dinsdag 15 mei 2012 - 13:38
jerdefox

Jerdefox

Bedankt alvast voor de antwoorden!

- Ik heb de eerst de kalk gestrooid, nadien (slechts) 1,5 week gewacht. Aan de reactie te horen vrees ik dat dit te weinig zal zijn..? Na die 1,5 week strooide ik antimos + mest samen. Dit waren 2 verschillende producten maar van dezelfde leverancier. Geeft de snelle opvolging van kalk met antimos+mest momenteel mogelijk problemen?

- Het met de hark verwijderen van het mos, is dat voldoende, of moet ik met een 'echt' verticuteermachine aan de slag?

- Ik had al enkele zakken potgrond gekocht. Voor die oppervlakte is dat de kost niet, en ik dacht dat dit net gezien de kostprijs misschien beter was?
Ik heb nog wel een 'compost'hoopje liggen, maar dat bestaat niet uit groente en fruitschillen, maar enkel uit gecomposteerd afgereden gras, oude bloemen, uitgeplukt onkruid , ... . Het ziet er al wel uit als potgrond. Zou ik dit er wel opgooien gezien het onkruid dat ik er de voorbije jaren opgooide?

- Het wildgras hoort dus echt niet in het gazon? Ik trok dit vorig jaar ook geregeld heel grondig uit, maar het komt zeer fel terug. Ik dacht zelfs dat het misschien hoorde bij een grasmengsel dat ik vorig jaar op de kale plekken bijzaaide net omdat het zo fel groeit. Zou het vanzelf al minderen doordat ik de grond nu probeer te verbeteren met de kalk+mest? Zijn er buiten afsteken nog andere manieren?

dank alvast!

Leuk en handig dat ik op een 'eenvoudig' klein tuintje kan oefenen in afwachting van een groter exemplaar.
dinsdag 15 mei 2012 - 15:32
minouke

Minouke

Geeft de snelle opvolging van kalk met antimos+mest momenteel mogelijk problemen?

ze werken mekaar tegen


Verticuteren: er bestaan speciale verticuteerharken of zo een electrisch is ook niet zo duur.

Wild gras: als je rondom weides hebt is dat zo al niet te vermijden, dat waait over.
Anders bij zo een klein opp. kan je telkens de stukken of pollen uitsteken en na een tijdje is dat weer opgelost.


Het bestrooien van gras met potgrond heb ik nog nooit gedaan, hier kan ik je geen raad geven.
dinsdag 15 mei 2012 - 16:10
Esem

Esem

Zoals geschreven wordt een verticuteerhark,maar op een klein oppervlakte zoals bij jou is het al vlug geklaard met een gewone bladhark.

natuurlijk zo een electrischse verticuteermaschiene minder intensief werk.

En wild gras is idd moeilijk te mijden ?het zaad komt van nabijgelegen weide's of braakliggende gronden.

En om nog even terug te komen op het strooien van potgrond,deze is meestal samengesteld met een groot deel aan turf wat dan juist weer het kalkstrooien voor en groot deel teniet doet,turf maakt de grond zuurder.

Zelf strooi ik ieder jaar zowel in het voorjaar als in het najaar een flink deel compost over het gazon,en het gazon is nu meer dan 20 jaar oud ,en het lijk of er vorig jaar is gelegd.

En jou gazonnentje is vlug bewerkt met comopst.

Gr E,
dinsdag 15 mei 2012 - 17:38
jerdefox

Jerdefox

We zijn nu een maand verder, en ik ben voorlopig al heel tevreden van het resultaat.

Alvast bedankt voor alle advies!

Voor:

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 19 juni 2012 - 07:57
jerdefox

Jerdefox

en na:

lekker fris groen, en zelfs mijn tuinhuis ziet er ietsje beter uit

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 19 juni 2012 - 07:58
Esem

Esem

Ja jerdefox,je gazonnetje ziet er fris en mooi uit.

Geef het eind van de maand nog maar eens een gift messtoffen,en misschien kan je opteren voor traag werkende meststof daar heeft het gazon langer plezier van.

Gr E.
dinsdag 19 juni 2012 - 08:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon