menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderkomen beukenhaag weer mooi snoeien.

Ga naar meest recente reactie

KREO

KREO

Een artikel op een externe site over slechte snoei en hoe de natuur erop reageert doet me de vraag stellen hoe je dan wel het best snoeit.

In de herfst van vorig jaar heb ik namelijk een onderkomen beukenhaag overgenomen en verplaatst van Haspengouw naar de Limburgse Kempen, alle 30 hebben mooie fris groene blaadjes. Maar het is één grote wirwar, men zegt dat ik best tot de stam snoei rond midden juni maar tot hoe dicht op de stam is dit?
maandag 14 mei 2012 - 12:53
Pieter2

Pieter2

Midden in de zomer snoeien tot op de stam is slecht voor beuk. De zomerzon kan dan aan de stam komen en daar kan beuk niet tegen. Als je de haag smaller wilt maken kan je de zijtakken inknippen tot op 10cm van de stam. Doe dit in het najaar, dan staat de zon laag en kunnen in het voorjaar de slapende knoppen in de zijtakken van 10cm lang uitlopen.

maandag 14 mei 2012 - 20:53
Esem

Esem

Snoei terug tot op 15 cm.van de stam,maar doe dit bij slecht weer en niet op zonnige dagen,de zon op de blote stam doet de stam verbranden.

Als je dit doet aan beide kanten is je haag nog naar 30 cm. breet.Later kan je alsnog de breette aanpassen bv. onderaan 40 à 45 cm breet en bovenaan 25 tot 30 cm.

bewolkt en/of regenweer.

Gr E.
maandag 14 mei 2012 - 20:58
KREO

KREO

De Haag heeft uitlopende Takken tot 50cm op sommige plaatsen, de Haag was nooit verzorgd, stammen stonden en staan nog steeds vrij bloot. De haag plante ik aan in het ZW van mijn woning en heeft pas zon vanaf 14 à 15u.
maandag 14 mei 2012 - 22:21
Tuinman65

Tuinman65

Kort die haag een beetje in, geef die op tijd water en wacht met die snoei tot volgend jaar.
Nu frisse blaadjes is nog geen garantie op succes hoor.

Leo
maandag 14 mei 2012 - 23:31
Tuinman65
donderdag 17 mei 2012 - 23:36
Tuinman65
vrijdag 18 mei 2012 - 23:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon