menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon vernieuwen

Ga naar meest recente reactie

Hieronymus

Hieronymus

Ik heb een gazon van +/- 250 / 300 m2. Dit gazon ligt echter al wat jaren en er zijn wat grassoorten door elkaar gaan groeien. Het resultaat is dat het wat rommelig oogt en ook 'vlekken' heeft, dus verschillende kleuren groen. Nu wil ik dit gaan vernieuwen, maar heb geen zin mijn gehele gazon dood te spuiten/om te ploegen en opnieuw in te zaaien. Ik dacht hierbij aan dit jaar een paar keer door te zaaien, door graszaad over de bestaande mat te strooien. Iemand hier ervaring mee? Bereik ik het gewenste resultaat? Of maai ik de zaden weer op en is het puur vogelvoer?

Alvast bedankt!
donderdag 10 mei 2012 - 13:06
Tuinman65

Tuinman65

Je zou kunnen proberen met kort te maaien en dan verticuteren.
Dan doorzaaien met een doorzaaimachine. Zo maar graszaad erover gooien heeft weinig zijn.

Leo
donderdag 10 mei 2012 - 17:36
Hieronymus

Hieronymus

Waarom zou het meer resultaat boeken als ik eerst het gazon kort maai en verticuteer? Feitelijk gooi ik dan nog het graszaad over mijn gazon, wat enkel 2cm korter is dan normaal.
donderdag 10 mei 2012 - 18:03
Esem

Esem

Je zal nooit een mooi en het geoogde efect verkrijgen indien je gaat doorzaaien,het oude gras zal steeds terugkomen.
Als je echt een perfect en mooi gazon wil verkrijgen zal je echt wel alles moeten omspitten.

Bijzaaien en of doorzaaien zoals je het noemt zal het oude gras echt niet verwijderen, met alle gevolgen,de kost en het werk allemaal voor niets.

Gr E.

vrijdag 11 mei 2012 - 10:15
Tuinman65

Tuinman65

Hieronymus heeft geen zin om alles volledig te vernieuwen. Daarom gaf ik hem de raad te doorzaaien, wat wel een redelijk resultaat oplevert al zal het niet de perfectie zijn.
Als je 't mij vraagt : perfecte gazons zijn een rariteit.
En vraagsteller moet eens goed lezen wat ik schrijf. Met een doorzaaimachine wordt het zaad ingewerkt en niet er zo maar over gegooid.

Leo
vrijdag 11 mei 2012 - 12:56
Hieronymus

Hieronymus

Jij gaat er vanuit dat ik een doorzaaimachine in mijn tuin kan krijgen. Ter info, ik heb een dijk woning met een tuin (en gazon) op normaal niveau. Dergelijke machinerie weegt nogal wat en kan ik niet zomaar op mijn gazon krijgen. Dus doorzaaien doe ik door het zaad in mijn gras te werken. (Dit is tevens de reden dat ik niet geheel wil vernieuwen) En dat het niet perfect zal worden snap ik ook wel, maar het is nu gewoonweg rommelig! Dus hoop met doorzaaien te vernieuwen en dat het nieuwe gras langzaam de overhand krijgt.
zaterdag 12 mei 2012 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon