menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kunstgras of natuurgras

Ga naar meest recente reactie

NicoM

NicoM

Binnenkort verhuis ik van een appartement naar een huisje met een klein stadstuintje (3 op 5).

Nu ziet het tuintje er erbarmelijk uit en is er behoorlijk wat werk aan. Ik ben voor meer groen in de stad en zou daarvoor opteren voor natuurgras. Maar hoeveel tijd qua onderhoud moet ik hierin voorzien? Echt veel vrije tijd heb ik niet en misschien zou ik dan beter opteren voor kunstgras en er wat grote planten op plaatsen.
maandag 7 mei 2012 - 12:20
minouke

Minouke

voor een tuintje van 3op 5 zou ik gewoon grint of klinkers nemen.
Rondom planten, een teil met water, klimplanten tegen de omheining, of (muur)-fonteintje enz.
Mij lijkt de opp. te klein voor gras, zal nooit mooi worden als je altijd op dezelfde plaats loopt.
En kunstgras... alleen het woord al maar goed als je dat graag ziet is dat dan wel een oplossing maar moet ook onderhouden worden denk ik, wordt ook vuil.

Je kan in zo teil ook visjes zetten of een mini waterlelie
Op de foto zijn afbraakbakstenen gebruikt.
In de zomer is de beplanting wel hoger en vooraan lager.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 mei 2012 - 12:44
NicoM

NicoM

Klinkers dat lijkt me wel nog wat, had daar in de verste verte nog niet aan gedacht.
Grind daarentegen is toch niet zo aangenaam om met blote voeten op te lopen.
maandag 7 mei 2012 - 12:48
Bombycilla

Bombycilla

keutels van je bordercollie zijn ook niet fijn tussen je tenen


http://www.groeninfo.com/forum/huisdieren_forum/50908-kunstgras_en_huisdieren.html
maandag 7 mei 2012 - 14:03
minouke

Minouke

Wat heeft een bordercollie nu met kunstgras te maken???
Die link die je opgeeft krijg ik niet open.
maandag 7 mei 2012 - 14:50
minouke

Minouke

vandaar die opmerking, en toch vind ik dat iedereen doet wat hij wilt thuis en in zijn tuin.
Men kent ook de achtergrond niet van iedereen en zo kunnen verschillende redenen zijn als dat er mensen en tuinen zijn.

Hier vraagt men dus tips voor een tuintje van 3op 5 niet hoe dikwijls men een hond moet uitlaten.

groetjes
Chantal
maandag 7 mei 2012 - 15:15
Pistachio

Pistachio

Voor zo'n klein tuintje heb je toch niet echt zoveel tijd nodig wat onderhoud betreft. In de tuin werken is goed voor de gezondheid, contact met de natuur, de geur van bloemen, ... daar kan toch geen kunstgras tegen op wat mij betreft. Neem wat kruiden die bijtjes aantrekken en je hebt meteen leven in de brouwerij, kunstgras lijkt me een dode boel letterlijk. Een rotstuintje kan ook. Met een paar fleurige bodembedekkers moet je algauw niet veel meer wieden. Succes ermee!
maandag 7 mei 2012 - 15:38
NicoM

NicoM

Ben precies wat gewonnen voor het idee van klinkers... Feit is gewoon dat ik heel wat hobby's heb en daardoor niet veel tijd heb voor het onderhoud. De combo van klinkers met wat grote planten zie ik volledig zitten en dan heb ik ook geen problemen met de hond.

maandag 7 mei 2012 - 16:23
minouke

Minouke

in de lente zal het enkele uurtjes vragen om alles op te kuisen en dan wekelijks eens schoffelen maar eens alles dichtgegroeid zal zijn zal er praktisch geen werk meer zijn.
Wat je ook kan doen omdat de hond niet tussen de plant loopt is een draadje spannen en dan vooral in het begin.
Die van ons heeft dat vlug geleerd dat ze niet in de borders mag, nadien kan dat draadje weg.

groetjes en laat ons maar eens foto's zien eens het zover is, daar zijn we dol op

Chantal
maandag 7 mei 2012 - 16:46
NicoM

NicoM

Dit verlengde weekend wordt de knoop doorgehakt. Zal hier zeker de uitkomst laten weten. Alvast bedankt voor alle input!
dinsdag 8 mei 2012 - 11:46
Jan1980

Jan1980

Of je nu pro of contra kunstgras bent.... Informeer zeker ook eens naar de prijs. Het is gelukkig een heel kleine oppervlakte, want anders zou je wel eens van je stoel kunnen vallen.
donderdag 10 mei 2012 - 10:18
NicoM

NicoM

Idd, heb al eens wat prijzen opgevraagd en die lopen van 10euro de verkante meter, naar 30euro of meer...

De duurdere zien er mij behoorlijk realistisch uit in tegenstelling tot de goedkope. Maar zoals je aanhaalde, het is een kleine opp, dus die kost valt al bij al nog mee.

Het is zeker en vast iets waarmee ik rekening houd.
donderdag 10 mei 2012 - 10:28
Jan1980

Jan1980

Oh, dat lijkt nog heel goed mee te vallen. Maar dat heeft natuurlijk met de oppervlakte te maken. Bij grote oppervlaktes zijn de bedragen indrukwekkender.

1000 m2:
Natuurgras aan vb. 1.5 euro/m2 : 1.500 euro
Kunstgras aan vb. 15 euro/m2: 15.000 euro
donderdag 10 mei 2012 - 10:44
NicoM

NicoM

Idd! De offertes die ik heb ontvangen schommelde voor die 15m2 rond 200 à 400euro. Natuurgras is inderdaad een pak goedkoper, maar dan komt dan nog eens de kost van een grasmachine bij... waardoor de meerkost niet zo enorm groot meer is.


Maar zoals je zegt, voor grote oppervlakten, kan de kostprijs zeer hoog oplopen
donderdag 10 mei 2012 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon