menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideetjes voor onze nieuwe tuin

maxim

Maxim

Ik heb mij zopas ingeschreven als nieuw lid op dit forum en ik hoop hier in de toekomst wat informatie op te doen.
Wij zijn zopas ingetrokken in onze nieuwe woonst. Graag zou ik onze tuin zelf willen aanleggen omdat momenteel de centjes ontbreken om een tuinarchitect in te schakelen. Ook wil ik graag een beetje advies (momenteel ontbreekt mij de tijd met mijn 2 kleine kapoenen om opzoekwerk te doen) wat betreft de aanleg ervan.
Ons perceel is 545 m² groot. Het is een halfopen bebouwing met de garage grenzend aan de voorgevel (maw 11 meter voorgevel).
Het stuk aan de voorzijde is 11 (3m voor de garage en 8 m voor de woonst) x 6 m. Voor de garage en de voordeur zou ik de eerste jaren dolomiet willen leggen (of iets dergelijks). Voor het woongedeelte (ramen zitkamer komen tot op de grond) had ik graag vaste planten, misschien kleine boompjes en bloemen gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar een romantische tuin met zachte kleuren waartussen hier en daar iets mag geplant worden dat opvalt.
De kleuren die ik graag zie zijn paars, roos, rood, bordeaux en blauw (met kleurschakeringen).
De achterzijde gaat voor een groot deel uit gras bestaan (we hebben namelijk 2 kleine kindjes) maar toch had ik ook dolomiet willen voorzien als terras (namelijk aan de achterzijde van de garage in een boog aangelegd en aan de keuken, ook in een boog aangelegd).
Aan de zijkanten een strook voorzien met bv. boomschors met kleine plantjes of kruiden.
Achteraan de tuin komt er een tuinhuis met composthoop en een plaats om het hout te stockeren.
Wij hebben eigenlijk gans de dag zon.

Kan er iemand mij misschien een idee geven hoe ik dit moet aanpakken?
Graag had ik toch tegen de zomer mijn voortuintje aangelegd en ook achteraan gras gehad.

Bedankt alvast voor de nuttige tips!!!

Groetjes
Erika

woensdag 7 februari 2007 - 14:58
Esem

Tekst aangepast

Esem

Kan je geen foto plaatsen van het aan te leggen stuk,zodat het voor ons makkelijker is om eventueel een antwoord te kunnen geven.
Spijtig dat door vele de woonplaats niet word ingevuld;,zodat we ongeveer weten waar je woont
Zo weten we ook ongeveer wat voor zand er in jou tuin ligt.
Ik bedoel daar mee zoals hier in de kempen de kempiche zandgronden.
Trouwens nog vergeten te vermelden Welkom in de club van tuinierders Maxim.
Gr Esem,
donderdag 8 februari 2007 - 22:57
maxim

Maxim

Kan je geen foto plaatsen van het aan te leggen stuk,zodat het voor ons makkelijker is om eventueel een antwoord te kunnen geven.
Spijtig dat door vele de woonplaats niet word ingevuld;,zodat we ongeveer weten waar je woont
Zo weten we ook ongeveer wat voor zand er in jou tuin ligt.
Ik bedoel daar mee zoals hier in de kempen de kempiche zandgronden.
Trouwens nog vergeten te vermelden Welkom in de club van tuinierders Maxim.
Gr Esem,




Wij wonen in Wommelgem. Ik zal zo spoedig mogelijk eens een foto doorsturen.
Bedankt alvast!

Groetjes
Erika
dinsdag 13 februari 2007 - 08:28
dutchadesign

Dutchadesign

Hallo Erika,

Het mooiste van een tuin is dat als je de regie en de aanleg in eigen handen neemt de tuin echt iets van jezelf wordt. Het planten, verzorgen en het blijven kijken naar nieuwe ontwikkelingen geeft je een innerlijke rust.
Voor wat betreft het idee ofwel plan wil ik je toch adviseren een professional in te schakelen. Je moet het zien als het bouwen van een huis. Hiervoor ga je niet naar een willekeurige persoon om een bouwtekening te laten maken, maar dit laat je doen door een architect zodat er een goede basis is om vanuit te gaan. Zo is het ook met de tuin en dat hoeft niet duur te zijn.
Gezien je beschikbare tijd is het juist raadzaam om dit over te laten aan een goede tuinontwerper. Deze heeft verstand van zaken, betreffnde lijnenspel, zichtlijnen, materialen, beplantingen, bodemstructuur, verhardingen enzovoort.
Op het beschikbare perceel kan je inderdaad een mooie romantische tuin aanleggen. Je kan hierbij denken aan verschillende zithoekjes waar je, je kan terug trekken. sommige in de zon en ander in de schaduw. Je kan gebruikmaken van ronde vormen of organische vormen. Zichtlijnen aanbrengen zodat je vanuit huis het idee krijgt dat het een verlenging wordt van je interieur.
Qua kleurgebruik zou je kunnen denken aan een groene structuur, planten die groenblijvend zijn zodat in de winter de tuin ook op bepaalde plaatsen groen is. Daarbij werk je met wit, zilver, roze, lavendelblauw, mauve en blauw. Opvallende kleuren zijn in combinaties van oker, purper, bordeaux, zalm en blauw.
Een mooi grasveld in organische vorm past hier prima bij. Wat zeer goed past bij een romantische tuin zijn kruiden, ook die hebben mooie bloeiwijze. Verder kan je gebruikmaken van siergrassen om ook in de winter de mooie silhouetten te bewonderen als er rijp op zit.
Wil je meer advies of toch een vakkundig ontwerp dan kan ik je daarmee helpen. Ik maak tuinontwerpen, beplantingsplannen maar geef ook advies. Wil je meer informatie laat het weten.

Succes,

dutchadesign
zondag 18 februari 2007 - 00:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon