menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidbestrijding voor verticuteren

Ga naar meest recente reactie

cozinskeeter

Cozinskeeter

Iedereen is het erover eens dat je eventueel mos moet bestrijden VOOR je verticuteert
Geldt dit ook voor onkruiden ? In mijn geval gaat het vooral over boterbloemen (tuin grens aan graasweide) die ik afwisselend bespuit met Bofix of Luoxyl.

Als je eerst verticuteert zonder deze afdoende te bespuiten riskeer je dan niet de onkruiden nog verder te verspreiden ?

zondag 29 april 2012 - 15:12
vloeiende

Vloeiende

lees eerst uw etiketten avorens (onkruid) te bestrijden dmv spuiten, als je wil spuiten doe het dan in optimale omstandigheden, ttz onkruid moet goed in groei zijn en voldoende bladmassa hebben, de temperatuur dient voldoende hoog, ca 15°, en voldoende lang droog blijven na toepassing. Zomaar spuiten zou eigenlijk niet mogen.
zondag 29 april 2012 - 22:25
Polplastron

Polplastron

Iedereen is het erover eens dat je eventueel mos moet bestrijden VOOR je verticuteert
Ah ja? Ik ben het daar NIET mee eens! Mos bestrijden is zinloos in mijn ogen gezien het toch terugkomt tenzij de situatie veranderd. Ik heb het mos in mijn gazon de laatste jaren niet bestreden en de situatie blijft mooi onder controle: eerst verluchten (niet verticuteren met messen: dat is meestal te ingrijpend!) daarna een organische meststof met veel stikstof en daarna het gras niet te kort afrijden.

Enkel op plekken waar het gras niet goed groeit door teveel schaduw of slechte bodem zal het mos de overhand terug krijgen. Na de winter heb je hoe dan ook wel last van mos gezien het gras 's winters niet groeit en het mos wel.

Wat onkruid in het gazon betreft: zelf behandel ik dat niet meer, maar wat Vloeiende hierboven schrijft, klopt helemaal: de meeste herbiciden die je spuit worden door het blad opgenomen dus moet het onrkuid groot genoeg zijn (lees je etiketten dus!). Er zijn ook meststoffen die een herbicide bevatten en die volgens mij door de wortels worden opgenomen.

Kortom: onkruid bestrijden doe je mijns inziens best NA het verticuteren. Ofwel door een meststof met bestrijdingsmiddelen ofwel als het gras en onkruid terug aan het groeien is met een spuitmiddel.

Mos bestrijden in het gazon: NONSENS! (En als je het forum een keer naleest zal je merken dat er hier heel wat zijn die er zo over denken!)

Groeten,

Pol
maandag 30 april 2012 - 11:37
cozinskeeter

Cozinskeeter

Mijn vraag bedoelde ik anders
Als je spuit tegen onkruid op voldoende ontwikkeld blad (4 dagen niet meer gemaaid) en dan nog eens 3 dagen wacht, maait en verticuteert, dan vroeg ik me af of het middel voldoende zijn werk heeft kunnen doen
Na verticuteren is immers ook al het onkruid tijdelijk mee vernietigd, verticuteren is zo hevig dat het ook het onkruid meetrekt

Ik wou eigenlijk weten of pakweg 3-4 dagen na spuiten er al mag gemaaid en geverticuteerd mag worden OF dat je het herbicide langer zijn werk moeten laten doen alvorens verticuteren

Wat het mos betreft idd heeft mosbestrijding geen zin als je de oorzaak niet wegneemt maar als je een lichte mosbestrijding dan toch uitvoert is het toch beter dit voor verticuteren te doen, niet ? Anders ga je het nog levende mos toch maar onherroepelijk verder verspreiden door verticuteren ?

Maar nogmaals: zeker mee eens dat bij mos de oorzaak moet worden weggenomen
maandag 30 april 2012 - 12:58
Polplastron

Polplastron

Verticuteren trekt volgens mij het onkruid niet mee hoor: je gaat van bepaalde onkruiden net de wortels in duizend stukjes snijden en als al die stukjes weer gaan wortelen ...

Mos bestrijden voor het verluchten doe ik dus niet en ik heb niet de indruk dat het mos zich verspreid gezien ik door het verluchten de grasmat open maak en ik door gerichte bemesting ervoor zorg dat het gras alle kansen krijgt om harder te groeien dan het mos.

Gezien ik geen gif meer gebruik kan ik je echter verder geen advies geven.

Groeten,

Pol
maandag 30 april 2012 - 20:34
Bombycilla

Bombycilla

sommigen spuiten ook te graag
dinsdag 1 mei 2012 - 10:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon