menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 borders op kleur...

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb 2 lange borders( ruim 12 meter per border) en wil graag planten op kleur hierin plaatsen
Paars, roze, geel , wit, rood , oranje, blauw.
Bij het bankje wil ik geel. Achter het bankje staat een forsythia en langs 1 kant van het paadje( waar nog schors komt) staan gele afrikaantjes met kindje op moeders schoot. Er staat ook skimmia, maar die wil ik daar weg.

In de 2 overige stroken wil ik graag 3 kleuren per border in elkaar laten overlopen.
Wat is een mooie combinatie betreft overgang? Wat vinden jullie?
Ook zou ik graag nog wat tips willen voor het gele strookje. Wat zijn mooie gele/groene vaste planten om daar neer te zetten?


De dode klimop is van de buren. daar kan ik helaas niks aan veranderen.....Gelukig valt het dode blad al goed er af.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 28 april 2012 - 16:37
HappyDeez
zaterdag 28 april 2012 - 16:39
HappyDeez
zaterdag 28 april 2012 - 16:39
EdwinB

EdwinB

Voor de gele border zou ik een poging wagen aan een hosta met geel/groen blad. Succes.
zaterdag 28 april 2012 - 20:38
minouke

Minouke

Voor een mooie overgang kan je planten nemen die bij beide groepen mooi staan.
Grassoorten, hosta, varens
Lysimachia barysatachys, Lychimachia clethroides(beide woekeren maar kunnen beperkt worden door rondom planken van tuinhout in te graven),
Het zijn 'zacht'witte bloemen en daardoor gemakkelijk bij alles passen.

Mooi is ook een kleur of plant in alle groepen laten terugkomen zodat ze toch een geheel vormen zoals alchemilla bv past bij alles en geeft toch een binding aan het geheel.

ze staan in de plantengids

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Ook kunt ge in de plantengids de kleur aangeven en zo een massa planten terugvinden met eventuele combinaties en foto

Kan je de border niet wat breder maken? zou veel mooier zijn.
zondag 29 april 2012 - 08:18
HappyDeez

HappyDeez

Wat ik eigenlijk bedoel...
Ik wil blauw, paars, wit, rood, roze en oranje borders.
Is het dan mooi om bijvoorbeeld in de een paars, blauw , roze te doen en in de andere rood, oranje, wit
Of is een andere overgang juist veel spannender van kleur?


Trouwens wel handig die plantenids!
zondag 29 april 2012 - 08:26
minouke

Minouke

als ik het goed begrijp...

alles in paars/roze/blauw/wit en een apart hoekje zoals aan de bank geel/wit/oranje zou wel mooi staan.
met rood moet je wel oppassen is een nog moeilijker kleur dan echt geel.
Roodpaars is dan wel gemakkelijk.
zondag 29 april 2012 - 08:33
HappyDeez

HappyDeez

Nee zo bedoel ik het nog niet helemaal.
In het hoekje bij het bankje wil ik inderdaad graag geel met groenbladerige planten.

In de 2 andere bordes wil ik graag de andere kleuren.
Dus de kleuren verdelen over 2 borders.

Paars, blauw, roze

Rood, oranje, wit

Ik vraag mij dus af of dit dan een goed combi is, of kan ik beter voor een andere combinatie gaan?
zondag 29 april 2012 - 08:38
minouke

Minouke

Zelf hou ik niet zo van rood en oranje maar als je dit hier ziet dan is dat toch wel mooi, vooral een donker blad is daar mooi in.

http://dezavelput.skynetblogs.be/archive/2007/09/26/de-rode-border.html

Maar de 2 groepen die je opgeeft gaan wel onderling mooi samen, alleen zou ik in mijn tuin dan, ze zo zetten dat ik ze niet beide terzelfder tijd zie.

Tenzij je meer roodpaars ,zachtgeel en wit neemt dat gaat beter met de zachtere kleuren blauw/paars/roze.

Maar alles is kwestie van smaak natuurlijk.
zondag 29 april 2012 - 09:00
HappyDeez

HappyDeez

De link die je stuurde, daar kwam ik net ook al op terecht.
Ik wilde eerst echt kleur op kleur. Paar meter paars, paar meter blauw, paar meter wit. Maar ik denk dat het misschien het mooiste is wanneer in 3 kleuren meng in de border.

De borders zie ik niet tegelijkertijd. Niet vanuit huis en ook niet vanaf het tuinzitje, dus dat komt goed.

Dankjewel!
zondag 29 april 2012 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon