menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stenen bloembakken - folie of niet

BartenB

BartenB

een stenen bloembak.... heb dus vorig jaar mijn koer hier heraangelegd zeg maar, en muurtje gemetst. Aan dat muurtje hebben we een bbq voorzien en links en rechts daarvan wat bloembakken gemetst. Ik heb begrepen dat ik onderaan de gemetste bloembakken wat gaten in de muur moet boren, opdat het water steeds weg kan; en de bodem van de gemetste bloembakken eerst van een dikke laag stenen/keien moet voorzien opdat het water makkelijk weg kan...
maar de VRAAG: moet ik de zijwanden van de gemetste bloembakken ook voorzien van een of ander folie (al dan niet geperforeerd) om te vermijden dat de wanden van de stenen bloembakken te vochtig worden of zo? In de winter dan mogelijk een risico bij streng vriesweer, wanneer de muren te vochtig zijn?
groetjes
maandag 23 april 2012 - 10:26
jdcoster

Jdcoster

Beter zou het zijn als je in de bodem gaten maakt naar de grond er onder of de bodem zelfs helemaal weg neemt.
Ik zou de binnenkant ook bepleisteren of kaleien en afdichten met een een product dat men gebruikt voor kelderverdichtingen zoals Thoroseal bijvoorbeeld.
Zo kunnen de stenen aan de buitenkant uit drogen en worden ze niet meer voortdurend vochtig gehouden door de natte grond er achter.
Bij natte stenen die in de winter bevriezen, barsten vaak de voegen en bij stenen van mindere kwaliteit schilferen ze af.
Ik heb in mijn tuin drie gemetselde waterbakken voor regenwater van telkens ongev. 1000 liter op die manier afgewerkt en dat gaat prima.
maandag 23 april 2012 - 10:41
satomi

Satomi

@ JDCoster,

De gemetselde waterbakken, heeft u die op een foto staan toevallig? Zou dat graag eens zien; regenwater opslaan is vele malen beter dan alleen maar kraanwater gebruiken en omdat we de ruimte hebben is dat misschien ook iets voor ons.
dinsdag 24 april 2012 - 08:33
jdcoster

Jdcoster

Omdat u het zo mooi vraagt

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/823/20120424wterreservoirs.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Die lange bak werd gemetseld aan de binnenkant in de serre en langs buiten bekleed met hout om beter te passen bij de houten vloer. Zo heb ik altijd een voorraad van 900 liter om uit te scheppen voor de planten in de serre. Ik heb geen geduld om te wachten aan een kraantje tot er 6 à 8 emmers vol gelopen zijn.
Het regenwater van de serre loopt naar binnen en als de bak vol is, weer naar buiten, op de voeten van een lindeboom. Linden die op een vochtige standplaats staan, geven meer nectar (ik ben imker moet u weten).

Buiten aan de serre staat er ook nog eens een betonnen waterbak van 1000 l.

De bak ik de kippenren loopt over in hun drinkbak. Bij regenweer spaart dat soms ook al eens een watergift. Dat water wordt ook gebruikt om de planten te begieten en als drinkbater voor de konijnen en het varken (60 liter/week).

De waterbak naast de BBQ wordt volgepompt met een handpomp uit een bronput en de overloop gaat in de vijver.

Verder gaat het water van alle daken dat niet in die bakken loopt, rechtstreeks in de vijvers die daardoor steeds mooi vol staan en zelden met leidingwater moeten bijgevuld worden.

Tot daar mijn waterspaar-verhaal
dinsdag 24 april 2012 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon