menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras zaad kiemt niet

Ga naar meest recente reactie

vwoman

Vwoman

Hallo tuinvrienden,

Ik heb twee weken geleden mijn gras gezaaid en ik heb nog steeds geen zaad die ontkiemt.
Ik dacht niet dat het nog zou vriezen.
Zou m'n graszaad stukgevroren zijn of kan dit wel tegen een stootje, moet ik nu alles herzaaien of kan ik nog even wachten tot het misschien toch uitkomt?

Groetjes
zaterdag 21 april 2012 - 13:18
minouke

Minouke

gras kiemt vanaf 15°C, gewoon nog wat wachten
zaterdag 21 april 2012 - 13:58
Eliaske

Eliaske

Heb je elke dag ('s avonds) water gegeven ??

Ik zaaide mijn gras op donderdag 19/4 en geef 's avonds een beetje water (hangt af of het regent)

nu maar afwachten!!!




mvg
zondag 22 april 2012 - 18:41
deHaan

DeHaan

Je hoeft geen water te geven.
zondag 22 april 2012 - 21:56
Eliaske

Eliaske

En hoe lang duurt het wanneer de 1ste grassprietjes naar boven komen met deze temperaturen ?
(donderdag gezaaid)

ik heb er maar een vogelnet over geplaatst; die vogels pikte er de vrijdag er op los hoor.


Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 april 2012 - 21:07
deHaan

DeHaan

Rustig wachten, het komt goed.
maandag 23 april 2012 - 21:56
Jan1980

Jan1980

Heb hetzelfde probleem. Officieel mag je al zaaien vanaf midden maart/begin april. Maar het is toch nog te koud, waardoor het niet schiet. Laat het zonnetje maar komen!
dinsdag 24 april 2012 - 09:22
Eliaske

Eliaske

Ze zeggen dat het warmer wordt de komende dagen, misschien dat dat de kieming wel zal bevorderen.

dinsdag 24 april 2012 - 17:41
tuintje_vol_geluk

Tuintje_vol_geluk

Ons gras hebben we de eerste week van april gezaaid en vandaag merkte ik de eerste sprietjes op!
dinsdag 24 april 2012 - 17:42
vloeiende

Vloeiende

Sommige zaden kiemen vlugger dan andere, een goed mengsel is samengesteld uit verschillende soorten/rassen waarvan de eerste al na een week kunnen kiemen en andere uit hetzelfde mengsel pas na drie weken kiemen. Vocht en warmte bevorderen de snelheid waarmee alles verloopt, vocht valt er momenteel meer dan genoeg, de volgende voorwaarde , voldoende hoge temperatuur, ontbreekt momenteel vandaar dat we wat langer op ons gras moeten wachten. Een organische basisbemesting, met voor gras voldoende stikstof, vb bloedmeel (maar er zijn er genoeg andere beschikbaar) zal je gras zeker helpen in een goede groei na het kiemen.
Je merkt trouwens aan bestaande gazons, deze staan wel groen maar groeien momenteel ook wat minder dan andere jaren.
Geen nood, water is er genoeg gevallen en de temperatuur stijgt vanzelf, uw geduld wort beloond.
zondag 29 april 2012 - 10:13
Jan1980

Jan1980

Alleen maar hopen dat de vogels hun buikje tegen dan nog niet té rond hebben gegeten
zondag 29 april 2012 - 11:07
Jan1980

Jan1980

Onze Passage - gezaaid eind maart - begint eindelijk flink te schieten. Toch de delen die in de zon liggen. De schaduwzones hinken duidelijk nog achterop.
De Bermo 3 - gezaaid midden april - geeft nog geen enkel teken van leven.

Het zijn ook wel 2 mengsels met een lage vestigingssnelheid.
donderdag 3 mei 2012 - 13:26
vwoman

Vwoman

Mijn gras is een feit!!! Met geduld...

Van op een afstand ziet het er zelf al zoals een echte grasmat uit!!
Ik verlang al om het gras af te rijden!
zaterdag 5 mei 2012 - 13:05
Eliaske

Eliaske

Mijn gras is ook al uitgekomen (vorige dinsdag) maar er zijn wat kale plekken waar helemaal geen gras is. ik heb maar terug gezaaid.

afwachten !!!
zaterdag 5 mei 2012 - 20:55
Hortensiaatje

Hortensiaatje

Bij ons groeit het goed in de schaduw. De delen in felle zon blijven helaas zo goed als grasloos. Bijgezaaid en nu weer afwachten dus... Het onkruid is ondertussen moeilijk bij te houden
vrijdag 20 mei 2016 - 13:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon