menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zevenblad

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

ik ben zo stilaan de strijd tegen het zevenblad aan het verliezen

2jaar geleden heb ik de grond uitgekrabd en al die wortels uit de grond gehaald.
Verleden jaar hetgeen nog uitkwam uitgetrokken.
En dit jaar hebben ze zich zo verspreid dat het nog erger is dan het begin; ik zit nu al aan zo een 15m²

Dit weekend dus met een klein 3tandkrabbertje weer alles proberen uit de grond te krijgen maar hoe doen jullie dat???

Ik las dat ze een hekel hebben aan kalk en de grond is tamelijk zuur... zou dat de oplossing kunnen zijn?

WAT MOET IK DOEN????
vrijdag 23 maart 2012 - 11:29
deHaan

DeHaan

Minouke, oogkleppen op en doorgaan.
Dan moet je het winnen.
Je bent nog maar 2 jaar bezig!
vrijdag 23 maart 2012 - 12:52
PeterW

PeterW

Sterke onkruidverdelger.
vrijdag 23 maart 2012 - 12:52
Gehenna

Gehenna

Laten groeien en denken dat het gras is.
Mijn buren doen dat ook
vrijdag 23 maart 2012 - 15:37
Tuinman65

Tuinman65

Tja Chantal, met uw krabbertje ben je de wortels aan het vermenigvuldigen vrees ik.
Iedere week afhakken en volhouden is de enige manier om dat gemene onkruid te verdelgen. En hak vooral niet te diep.
Wat bovengronds niet kan leven moet het uiteindelijk ook ondergronds opgeven.
Je kan ook iets gebruiken waarmee het veel sneller gaat.


Leo
vrijdag 23 maart 2012 - 23:57
iecee

Iecee

de engelsen zeggen:: de enige manier om van zevenblad af te komen is verhuizen

probeer het eens met een spitvork in plaats van een krabbertje

en niet hakken maar schoffelen
hakken doen de boeren tussen de bieten.
als er geen planten tussen staan gewoon een keertje spuiten of aanstrijken met het gepaste vergif
soms moet je wel ook als je er tegen bent
zaterdag 24 maart 2012 - 08:07
minouke

Minouke

Leo, afhakken bedoel je daarmee zo een hak om te schoffelen?
Met dat krabbertje (3tand) ga ik zo een 5tal cm in de grond om de wortels uit te halen.
op ongev. 6m² had ik gisteren 3emmers wortels; kan ze wel goed uit de grond krijgen omdat de grond nu nog mals is.

Dus beter om te schoffelen dan?

3m² ga ik wel besproeien daar staan geen noemenswaardige planten maar de rest staat in de border en dat is het vervelenste.

En dan ga ik zoals De Haan al zei maar meer geduld opbrengen hé en afwachten.

Iecee, je was me voor, dus beter schoffelen.
en verhuizen... nee niet meer, heb ik al genoeg moeten doen voor mijn man zijn werk.

toch bedankt allemaal voor jullie goede raad

groetjes
Chantal
zaterdag 24 maart 2012 - 08:11
Tuinman65

Tuinman65

Chantal, met dat krabberke ga je nooit alle wortels er uit krijgen, integendeel , je gaat ze vermenigvuldigen.
Op plaatsen waar het kan schoffelen, maar niet te diep en waar dat niet gaat afsnijden met desnoods een aardappelmesje (tussen planten bv).
Hou dit vol en je raakt er van af.
Maar daar is veel geduld voor nodig en ja.... ik gebruik de spuitbus of het borsteltje.

Leo
zaterdag 24 maart 2012 - 23:49
furor

Furor

Waarom schoffelen en niet "hakken"? Ik ken enkel schoffelen met een hak

Sinds een paar maanden weet ik dat je met een schoffel steekt, en met een hak trekt (allez, da's de manier om waarop ik schoffel ), kom dit niet op het zelfde neer? In de winkel vind je ook zelden schoffels terug, meestal hakken.

Misschien heb je met een schoffel inderdaad wat meer manoevreerruimte.

edit: er bestaan blijkbaar trekschoffels ook ...


En, schoffelen is waarschijnlijk efficiënter dan met een cultivator werken of zo, maar bij wortelstokken bestaat nog altijd de kans dat ze in stukken gehakt worden. Een spitvork lijkt me meer aangeraden?
zondag 25 maart 2012 - 07:29
minouke

Minouke

in de border heb ik dus alles proper gemaakt en vanaf nu elke week schoffelen zoals jullie dus aanraden en hopelijk binnen enkele jaren..

met zoiets maar dan minder oud

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 maart 2012 - 09:31
garfield

Garfield

Ik ben trouwens niet zo'n fan van schoffelen. Dat lukt je alleen maar als je 3 x in de week gaat schoffelen. Ik gebruik een klein plantschopje nadat je de boel een keer "helemaal" schoon hebt gemaakt met schop of spitvork. Iedere week met het plantschopje door de tuin om alles wat weer de moed heeft om weer op te komen, uit te graven. Dat hoef je maar 2 a 3 maand vol te houden en je bent er gegarandeerd van af.
Zo ben ik van van alle kweekgras, haagwinde en zevenblad afgekomen. Echter die laatste 2 krijg ik ieder jaar weer cadeau van de buren. Maar ook dat wordt minder. Gewoon volhouden.
zaterdag 31 maart 2012 - 11:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik weet hoe je je voelt, Minouke. Ik ben ook terug de strijd aangegaan met distels. Ik trek ze elke keer weer uit met zoveel mogelijk wortel eraan, maar toch blijven ze gestaag uitbreiden. Tegen het einde van het seizoen geraken ze een beetje uitgeput om volgend seizoen er weer in te vliegen.
Dan vond ik heermoes tot nu toe toch makkelijker bij te houden.
maandag 2 april 2012 - 10:15
minouke

Minouke

Hier hetzelfde Eniavaswen, distels en heermoes.
een beetje verder is er een veld vol distels waar niemand iets aan doet.
Die pluizen vliegen dan in het najaar rond dat je zelfs de venster een tijd moet dicht houden ... 'k vind er zelfs in bed.

Zevenblad is wel vervelender , maar wel mooi in bloei vind ik alleen spijtig dat ze zo uitbreiden.
maandag 2 april 2012 - 10:44
piet1

Piet1

Zevenblad is een echte bodembedekker, degene die je liefst niet tegen komt in je tuin. Ik heb over een breedte van 20 meter zevenblad die aan de achterzijde wil binnen dringen in de borders. Vorig jaar heb ik over +/- 1 meter breed een zwarte plastiek en overschot van gronddoek gelegd. Maar iedere spleet of opening daar zie je dat onkruid al doorkomen. En voor de rest ja, wortels zoeken en verwijderen.
Maar nu heb ik ook al enkel m2 talud met cotoneaster waar dat verdomde onkruid opkomt. Vorig jaar heb ik die gesproeid met ? , maar zelfs dat was maar tijdelijk. En je planten gaan er wel aan.
Er moet toch wel een middel zijn om zevenkruid definitief weg te krijgen, wie geeft de goede tip?
groetjes
Piet
zaterdag 7 april 2012 - 20:01
deHaan

DeHaan

MCPA is het chemisch middel
zaterdag 7 april 2012 - 21:57
krissie

Krissie

ECOstyle ultima , pakt moeilijke onkruiden aan zoals zevenblad en paardebloemen .
Zowel bovengronds als de wortels .
Het is een ecologisch produkt , biologisch afbreekbaar en laat geen residuen
achter in het milieu of grondwater .
Toepassing ook onder bomen , heggen en rond heggen .

info komt van ECOstyle .

groetjes
Krissie
zondag 8 april 2012 - 14:39
iecee

Iecee

Krissie
ok, lijkt me ook een beter idee dan die zware vergiften.
maar ik snap wel dat mensen helemaal wanhopig worden van zevenblad
zondag 8 april 2012 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon