menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ZaaiKweekbakken Elektrisich met automatische bewatering

Ga naar meest recente reactie

Rottiers81

Rottiers81

Hallo,

Mijn 1ste post hier. Ik ben op zoek naar wat kweekbakjes voor binnen in huis en zie hier de elektrische en automatische bewateringstoestellen staan op de website. Heeft iemand ervaring met deze toestellen, zijn deze beter dan andere/klassieke oplossing? Gaat dit opkweken misschien zelfs sneller? Graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt en groetjes.

Tom
donderdag 22 maart 2012 - 11:18
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

In de 1e plaats van harte welkom op dit geweldige familiaire en zeer leerzame Tuinadviesforum.

Wat de kweekbakjes-kweekbakken betreft, gebruiken wij de automatische bewateringstoestellen al heel lang en het gaat inderdaad sneller dan zoals wij het voorheen zaaiden.

Het ligt uiteraard ook wel eens aan het soort zaad dat je gebruikt, maar in de regel gaat het met deze kweekbakjes van de Tuinadvies-webwinkel heel goed.

Met de electrische bakjes hebben wij geen ervaring, maar die zullen ook goed zijn.

Ook kun je bij de webwinkel diverse schitterende zaden en bollen kopen, neem maar eens een kijkje in de webwinkel van het tuinadvies.

Wij wensen je in ieder geval erg veel suc6 met al je zaaiwerk en ook veel genoegen op dit geweldige Tuinadviesforum.

Groetjes, Ger en Jeannette
donderdag 22 maart 2012 - 18:17
Rottiers81

Rottiers81

Dag Jer en Jeannette,

Bedankt voor de warme verwelkoming alvast! Ik weet 200% zeker dat ik hier enorm veel ga bijleren en kan hopelijk mettertijd ook mijn ervaringen delen met anderen. Bedankt voor je toelichting over de kweekbakjes met automatische bewatering. Ik twijfel nu enkel nog over het al dan niet aanschaffen van eentje met enkel automatische bewatering en eentje die ook elektrisch is en dus ook voor een bodemverwarming zorgt en dit met een zeer laag stroomverbruik. Ik denk dat ik beide ga nemen , op deze manier kan ik zelf ondervinden met welke ik de 'beste' resultaten mag behalen en kan ik dit ook delen op het forum.

Nogmaals bedankt en alvast veel tuinier plezier met dit mooie weer.

Groetjes,
Tom
vrijdag 23 maart 2012 - 09:52
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

Inderdaad, is het handig om van beiden iets te bestellen.

Er gaat tenslotte niets boven zelf ondervinden toch?

Ook kun je dan anderen weer van dienst zijn door jouw ervaringen uit te wisselen.
Hiervoor hoef je nooit op een vraag te wachten, je kunt gewoon jouw ervaringen op dit geweldige Tuinadviesforum plaatsen.

Ook foto's zijn wij allen gek op, dus plaats maar mooie-leuke foto's van tuin, dier of kind, alles is hier welkom als het maar netjes is.

Let A.U.B. ook op de Tuinadvies-reisjes of uitjes, de eerste is 1 mei naar Bokrijk, gratis entree.

Ieder gaat hier privé naartoe en wij zien elkaar dan in het restaurant of zo bij de tuinen. (zie de topic over Bokrijk)

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&page=1&tid=45804


Gezelligheid verzekerd, ook de mooie plantjes etc, die je daar kunt kopen bij de kramen.

Groetjes, suc6 en ... wie weet tot 1 mei in Bokrijk.
Jeannette
vrijdag 23 maart 2012 - 10:39
Rottiers81

Rottiers81

Hello Jeannette,

Ik heb beide zoals gezegd afgelopen vrijdag besteld en hoop en verwachten ze deze week te mogen ontvangen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn tests.

Zonnige groetjes

Tom
maandag 26 maart 2012 - 12:24
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

Je zult er zeker geen spijt van krijgen, wij zijn al bezig om ons zaaiwerk in grotere potten over te zetten, wel nog met stek-aarde.

Zodra er meer blaadjes aankomen, gaat alles in grotere potten tot het naar buiten mag met pot-aarde of tuin-aarde.

Half mei gaat alles de volle grond in, op een enkeling na, zoals enkele tomaten soorten die ik vorig jaar ook in de kamer gehad heb op de vensterbank en met erg veel suc6!

Ik kan namelijk niet altijd naar buiten of zelfs niet de tuin in om alles te bekijken.

Gelukkig kan Ger goede foto's maken, dus ik kom zeker niets tekort!

Nogmaals veel suc6 met al je zaaiwerk en geniet ook van het mooie weer zoals ik ook doe bij de deur van de tuin!

Groetjes, Ger en Jeannette
maandag 26 maart 2012 - 13:39
Rottiers81

Rottiers81

Hallo iedereen!

Ik ben ondertussen aan de slag gegaan met de kweekbakjes die ik aangekocht heb via de Tuinadvies webshop. Aangezien ik de zaaiingen pas zaterdag heb gedaan is het te vroeg om nu al iets te kunnen zeggen, maar ik vraag me wel af of alles ok loopt uiteraard, altijd even spannend

Wat de bak betreft met vloeimat die zorgt voor automatische bewatering. Dit werkt wel vlot precies, alleen vraag ik me af of het de grond niet té vochtig houdt. Is het normaal dat deze van bovenaan zichtbaar echt vochtig lijkt de hele tijd? Deksel blijft er ook opstaan tot opkomst en pas dan mag ik dit in theorie eraf halen.

Wat de bak betreft met het verwarmingselement. Mooie bakjes alleszins, de zaaiingen ook zaterdag uitgevoerd en ook hier is het afwachten. Hier heb ik nog meer een serre effect met de plastieken bakjes bovenop die heel goed afsluiten en waar ik de verluchtingsgaten in theorie ook moet dichtlaten tot opkomst. Wat ik dan wel vaststel is dat er wel echt sprake is van condens. Vermoed dat dit alles wel ok is, maar ja, zoals ik al zei het is spannend en ik wil gewoon dat het lukt, dus moest dit alles niet ok lijken voor iemand, aub zeg het me even aangezien ik nog volop in de leer ben.

foto's probeer ik zo snel mogelijk ook toe te voegen.

Groeten.
Tom
maandag 2 april 2012 - 10:01
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

Bij ons kwamen er ook wat bakjes met condens aan de deksel, die hebben wij dan wel even open gezet!

De bakjes zonder openingen, daar hebben wij de deksels even afgehaald of er schuin opgezet zodat het toch even kan luchten.

Als je er namelijk aldoor condens in laat zitten, heb je kans op schimmel.

Vergeet het dan niet om ze 's avonds weer dicht te doen, want er is toch echt nog wat nachtvorst in Nederland.

Veel suc6 met al je zaaiwerk, doe ze vooral niet te snel naar buiten want dan krijg je er spijt van als het fout mocht gaan!

Een mens is namelijk heel vaak ongeduldig en zou ze dan te snel in de tuin plaatsen.

Groetjes,
Jeannette

maandag 2 april 2012 - 11:37
Rottiers81

Rottiers81

Hey Jeannette,

Dus toch wel wat verluchting ook? Op de gebruiksaanwijzing was er pas sprake van verluchting bij opkomst van de zaaiingen, vandaar dat ik het nog niet deed, maar ergens had ik echt wel zoiets van, kan dat wel...dus jullie hebben toch ook wel voor beperkte verluchting gezorgd. Ik probeer het ook vanavond zo even te doen.
Mijn peperplantjes die stilaan hun 2de paar blaadjes krijgen laat ik nu zoals in het weekend bij aangename temperaturen overdag al een beetje wennen, net zoals mijn radijsjes die mooi opkomen, maar ik haal alles wel binnen 's avonds hoor, alles inderdaad op zijn tijd hé.

Bedankt alweer voor je tips.

Gr.
Tom
maandag 2 april 2012 - 11:54
Rottiers81

Rottiers81

1ste resultaat met propagator. Zaterdagmiddag zaaiingen uitgevoerd, gisteren en deze ochtend eerste kieming van Rucola en Augurk

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 3 april 2012 - 09:37
Rottiers81
dinsdag 3 april 2012 - 09:38
Jeannette1

Jeannette1

Beste Tom,

Hier enkele foto's van mijn zaailingen en de verpotte plantjes.
Ik begin meestal met vele zaadjes in 1 gaatje van de kweekbakken, daarna gaan ze pas per stuk of
met enkele samen in een grotere pot tot ze naar buiten in de volle grond kunnen.

Jouw zaaiwerk ziet er keurig uit, veel suc6 met alles!

Groetjes, Jeannette

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 april 2012 - 11:14
Rottiers81

Rottiers81

Vraagjes:

Mijn rucola schiet mooi op, maar de stengeltjes worden wat lang en deze zouden misschien wel scheef kunnen gaan hangen.Zou ik deze ondersteunen met klein stokje of is dit niet echt nodig?

De radijsjes beetje zelfde verhaal, gaat mooi vooruit, maar ze gaan misschien ook binnenkort wel gaan doorhangen, ook deze ondersteunen of doe ik in beide gevallen iets verkeerd waardoor ze te snel misschien opkomen of de 'stam' niet sterk genoeg is?

Bedankt.
Tommy
woensdag 4 april 2012 - 21:39
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

Inderdaad gebeurd dit vaker, wij plaatsen er dan kleine satéstokjes bij.
Of ik plaats ze in een grotere pot en doe ze dan iets dieper potten.

Doe er géén dikke stokjes bij, dat heeft geen zin en steek je de worteltjes snel kapot, een satéstokje is lang en dik genoeg.

Suc6 en groetjes,
Jeannette
woensdag 4 april 2012 - 22:35
Rottiers81

Rottiers81

Hallo,

Mijn kweekbak heeft mooi resultaat opgeleverd. Alles gaat vlot. Kruiden zoals koriander, peterselie gaan goedt. Oregano en tijm gaan net iets trager.
Mijn courgettes en augurken gaan hard, vooral de courgette. Het is de bedoeling dat ik deze in een pot ga proberen te zetten, maar ik durf hem ook nu overdag nog niet goed buiten te zetten. Onder een plastieken kolf passen ze simpelweg gewoon niet meer.
maandag 23 april 2012 - 09:47
Jeannette1

Jeannette1

Hai Tom,

Zet A.U.B. nog niets buiten!!!, wees niet zo ongeduldig als wij!

Helaas hadden wij al diverse plantjes die ik al opgepot had in de koude kasjes gezet die wij hebben.

Nu zijn er toch al enkele plantjes lelijk geworden (ik denk door de koude die er toch nog is 's nachts.

De rest van de potten laten wij dus zeker tot half mei binnen staan (dan maar met bord op schoot eten)

Mocht je ze nog in de kweekbakjes hebben, haal dan de plantjes eruit die te groot zijn geworden en verspeen ze in een potje, de rest laat je dan nog in de kweekbakjes staan.

Bij ons staan er zeker nog een 15tal plantjes in de kweekbakjes omdat zij nog niet groot genoeg zijn om te verspenen.

Suc6 gewenst en een beetje geduld.
Groetjes, Jeannette
maandag 23 april 2012 - 12:23
Rottiers81

Rottiers81

hey Jeannette, ik ben gelukkig wel een geduldige jongen

Ik heb tot nu toe nog amper iets buiten gezet en hetgeen ik al geprobeerd heb buiten te zetten was in een volledig dichte kas zodat ze winddicht stonden en terwijl de zon er wel door kwam af en toe. Ik heb gewoon bang dat mijn plantjes anders niet sterk genoeg worden. Ook van mijn peperplantjes gaat alles wel goed maar aangezien ik een beginneling ben, weet ik nog niet goed hoelang alles duurt of hoe snel sommige dingen moeten gaan. Moeten we stengels snel dik en stevig worden, gaat dit heel geleidelijk aan. Ik probeer het al doende te leren en door te proberen ook, maar ik weet dat we in theorie tot half mei moeten wachten alvorens alles buiten te zetten, dus ook al neemt het idd binnen wel wat plaats in, ze staan er ook nog bij mij.

Bedankt alweer voor de info en tips.

groetjes

Tom
maandag 23 april 2012 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon