menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan het kwaad om een te kleine grasmachine te kopen

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Dag iedereen!

De echte tuinliefhebbers zullen misschien gruwelen van de vraag - maar ik ga ze toch maar stellen.

Ik heb een aantal opzoekingen gedaan in verband met de aankoop van een grasmachine. Daarbij kom ik vaak tabelletjes tegen in de zin van x m2 = y cm snijbreedte. Dus hoe groter het perceel gras, hoe breder de grasmachine moet zijn.

Voor mijn perceel van 1.500 m2 wordt een breedte van + 51 cm aangeraden.

Nu heb ik de kans om een grasmachine van 42 cm voor een mega prijsje te kopen.

Ik ben er me van bewust dat het werk een heel stuk langer zal duren door de smallere 'baantjes' - maar dat is dan goed voor de conditie! Maar kan het kwaad voor die grasmachine?

Kleinere snijbreedtes hebben immers lichtere motoren. Moet ik bang zijn dat het toestel overbelast zal raken? Of maakt dat niet uit.... En op welke termijn zou ik dat toestel naar de knoppen helpen daardoor?

Een duurder toestel zal op termijn wel een goede investering zijn. Maar als dat kleiner toestel het 2 à 3 jaar uithoudt, dan ben ik ondertussen wel heel goedkoop af. En dan kan ik nadien nog een beter/groter toestel kopen.

Graag even jullie meningen.
woensdag 14 maart 2012 - 10:05
minouke

Minouke

in mijn jonge jaren hebben we 13 a afgereden met een klein electrisch machientje, een Black&Decker en een Wolf Garden op 20jaar tijd.
Ze waren 50cm breed.
woensdag 14 maart 2012 - 10:46
Jan1980

Jan1980

Als het dus geen kwaad kan..... waarom zie je dan al die dure grasmachines?
Waarom koopt dan niet iedereen een goedkoop dingetje?

Ik kan me moeilijk ontdoen van de indruk dat om de x jaar een 'koopje' aanschappen toch goedkoper blijft dan een duur toestel. Of vallen die koppjes dan toch zo snel in panne?
donderdag 22 maart 2012 - 09:48
Polplastron

Polplastron

Studies hebben aangetoond dat het vaak de vrouwen zijn die het gras maaien, maar meestal de mannen die de maaier kopen.

Schijnbaar speelt bij veel mannen ook het ego mee; een grote grasmaaier met veel vermogen lijkt dan wel een vervanger voor de chique Porsche of Ferrari.

Althans: dat zegt die studie hé!

In elk geval; ik maai mijn gras met een elektrische maaier van een goed merk en ben heel content. De buurman heeft evenveel te maaien en gebruikt een zware maaier met benzine en hij is ook content. Eigen ervaring zal dus uitwijzen wat voor jou past...

Groeten,

Pol
donderdag 22 maart 2012 - 12:58
Jan1980

Jan1980

Ik heb er ondertussen al heel wat kilometertjes op zitten met mijn goedkoop machientje.... en ondertussen ook al bijna een volleerd mecanicien geworden.

Het rijdt wel nog altijd en ik weet nu wél al waar ik op moet letten als ik eens flink ga investeren. En ondertussen ook al ontdekt dat er heel wat toestellen in de middenmoot dezelfde 'mankementen' vertonen.

Dus mijn prulleke zal nog even moeten meegaan, vooraleer ik me een Rolls Royce grasmachine ga kopen.
zondag 10 februari 2013 - 18:24
Tuinman65

Tuinman65

Ik ben blij Pol hier nog eens te zien.
Maaien is goed voor de conditie. Dat ervaar ik toch op mijn leeftijd.
Binnenkort begint het maaien weer en dan ben ik bij de eerste beurt bekaf na enkele keren een en weer rijden.
Maar na enkele weken slaag ik er in om het gras in één beurt te maaien zonder rustperiodes, hoe groot het ook is.
En aan iemand die de ganse week aan ne bureau zit zou ik een machine aanraden die je zelf moet duwen, dus geen zelftrekker.


Leo
zondag 10 februari 2013 - 23:46
kriske10

Kriske10

tja ik ben het volledig eens met Pol en Leo en waarom ze je aanraden om om een grotere of een zwaardere te kopen ?
eerst heb je al de prijs (dus ze verdienen er procentueel meer op!)
en als tweede heb je met een groter grasmachine sneller gedaan
maar als je het inderdaad graag doet om gras af te rijden kan je idd beter een kleiner (en eventueel een goedkoper )model te kopen
wij hebben thuis een grasmachine om een gazon van 5are af te rijden en hebben nu ondertussen 9 are gras en rijden merkelijk langer dan iemand met een grote maar we vinden het allebei leuk (het vrouwtje en ik!!!!) dus
belangrijkste is om even te denken hoe lang je er (wekelijks)wil over doen

kriske10
maandag 11 februari 2013 - 13:17
braze

Braze


Hoi allemaal .

het enige wat kan meegeven is dat je zelf moet uitmaken hoe jouw maaibeeld

eruit moet komen te zien een roller knipt je gazon en een vliegmes slaat de

koppen de grassprietten af .

het eerste geeft een heel strak maaibeeld en het tweede wat rommelliger .

maar dat is voor de leek bijna geen keuze alleen de mensen die er intenser

meebezig zijn zien dat echtte verschil de rest zalt immers ook worst wezen ook

dunkt mij .

MvG .

Braze .
woensdag 13 februari 2013 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon