menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg border met siergrassen

clarissk

Clarissk

Ik heb een lange, smalle border aan te leggen met verschillende siergrassen.
(lengte = 13m breedte = tss 2,5 en 5m)
De smalste kant, goed voor ongeveer 1/3 van de border plant ik pennisetum (lampepoetsergras) met daarin 3 solidaire miscanthussen (prachtriet) dit om wat hoogte verschil te crîeëren. Dan ga ik verder met hydrangea endless summer voor de kleur en gemak van deze hortensia. Voor de hydrangea's, waar de border het breedst is gebruik is als enerzijds groepsbeplanting en als bodembedekkend festuca (blauw schapegras) en armeria (engels gras).Het uiterste stuk waar de border terug versmalt, daar voorzie ik panicum (vingergras) in groepsbeplanting. Wat denken jullie van deze samenstelling ?
zondag 11 maart 2012 - 20:06
Eniavaswen

Eniavaswen

Lijkt me zeker een goed idee. Mooi strak en toch voldoende afwisseling in de structuren. Op welke bodem tuinier je? Wordt het een zonnige border of halfschaduw? Hydrangea staat graag wat vochtiger met voldoende schaduw, vandaar mijn vraag.
maandag 12 maart 2012 - 10:57
clarissk

Clarissk

Dank voor uw mening. Ik had ook het gevoel dat het wat betreft structuur goed zit. De bodem is een zandgrond, dus goed waterdoorlatend. Ben wel van plan om de grond te verrijken met turf. De border krijgt zon vanaf de middag tot de late avond. Kan dit een probleem geven voor de hortensias ?
maandag 12 maart 2012 - 21:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk dat het niet direct de lievelingsstandplaats zal zijn van Hortensia's. Je zal zeker voldoende water moeten geven om het hem naar zijn zin te maken. Zandgrond is vrij droog. Wat ook goed helpt om de bodemstructuur te verbeteren, is compost. Dit werkt in beide richtingen. Het zorgt dat zandgrond beter vocht vasthoudt en maakt kleigrond luchtiger.
Je border ligt ook in volle zon (+6u per dag), da's ook niet ideaal voor hortensia's, maar mits de grond voldoende vochtig wordt gehouden moet het wel lukken.
Een andere optie is natuurlijk om de hortensia te vervangen door iets dat wel graag droog en zonnig staat. Dan zou ik in de richting gaan van een prairiebeplanting met echinacea, sedum, verbena, eryngium, enz...
dinsdag 13 maart 2012 - 08:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon