menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat met onkruid...

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hallo,

Zoals iedereen die een tuin heeft moeten ook wij geregeld onkruid wieden.
Maar wat doen jullie dan met dat gewiede onkruid? Mag dat zo op de composthoop, of is dat af te raden omwille van het zaad dat zo in de compost terecht komt?
Ik heb het dan ook over onkruid met penwortels, zoals de paardenbloem.

Graag jullie meningen daarover.

Groetjes
zondag 11 maart 2012 - 17:19
jdcoster

Jdcoster

Wij schoffelen en wieden voor het onkruid zaad produceert.
zondag 11 maart 2012 - 17:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De penwortel van een paardenbloem zal niet snel op een andere plek weer wortel schieten dus die kunnen wel naar de composthoop.
zondag 11 maart 2012 - 19:44
danny2

Danny2

Alles wat hier wordt gewied gaat bij de kippen, die zorgen dat er niks meer uitkomt.
Twee maal per jaar moet ik wel zo'n 20cm uit de ren weghalen of ze lopen gewoon over de draad.

groetjes danny
zondag 11 maart 2012 - 21:25
garfield

Garfield

Bij mij gaat alles op de composthoop. Er is maar één uitzondering. En dat is bloeiend onkruid. Dus ook alle haagwinde, zevenblad en kweekgras. Bij mij gaat dat allemaal dood in de composthoop, maar dat is niet bij iedereen zo. Dus daar wel voorzichtig mee zijn.
zondag 11 maart 2012 - 21:53
Gehenna

Gehenna

Ik laat het eerst een beetje uitdrogen voor het naar de compost gaat. Maar niets met wortelstokken of zaad gaat erin.
maandag 12 maart 2012 - 18:18
Zeppo

Zeppo

@ jdcoster: Onze tuin is ruim 850m² en beiden werken we full-time. Er blijft dus geregeld wel eens iets over wat van zaad voorzien is

Jong onkruid gooien wij er ook in, maar onkruid dat van bloemetjes of zaad voorzien is betrouwen we niet echt omdat ik al hoorde dat het zaad soms na jaren in de grond te zitten toch nog kan uitkomen. In een composthoop zou dat dus niet anders zijn, vrees ik.

Alvast bedankt voor de meningen tot nu toe

Groetjes
maandag 12 maart 2012 - 20:02
Polplastron

Polplastron

Hier gaat alles op de compost, maar dat heeft veel te maken met de manier van composteren. Op een passieve hoop zou ik ook geen onkruid met zaad gooien, maar op een actieve hoop kan het wel.

Persoonlijk vind ik het altijd jammer om nuttig spul weg te gooien, maar zoals gezegd composteer ik actief en is de kans op ziektes en onkruid dan ook kleiner.

Groeten,

Pol
maandag 12 maart 2012 - 20:53
Zeppo

Zeppo

Wat is dan eigenlijk het grote verschil tussen passief en actief composteren?

Groetjes
maandag 12 maart 2012 - 20:59
jdcoster

Jdcoster

Mijn tuin is +-1200 m2 en wordt intensief bebouwd met sierbomen, fruitbomen, groenten en bloemen. Ik kweek ook kippen, konijnen en een ... varken.
Per jaar produceer ik ongeveer 2 à 3 m3 afgewerkte compost door actief te composteren.
Dat wil zeggen dat al het composteerbaar materiaal niet zomaar op een hoopje terecht komt waarvan we later eens kijken wat er van geworden is.
Wij zetten dus in compostbakken, hopen op waarbij we onze 'grondstoffen,' bruin en groen materiaal, laagsgewijs stapelen tot ongeveer een meter hoog. Bij mij gaat alle mest van de dieren er in, alle groen tuinafval (gras, onkruid), alle bladeren na de winter en alle snoeihout (verhakseld).
Heel kort na de aanleg van zo'n hoop loopt de temperatuur hierin op tot ongeveer 60°C (recent nog gemeten in januari). Door de vochtigheid en die broeitemperatuur overleven rhyzomen van onkruiden niet en blijven de eventuele zaden van bloemen en onkruiden ook niet kiemkrachtig.
Wanneer ik te weinig materiaal heb om een nieuwe hoop op te zetten, of te weinig plaats (alle bakken vol ...), blijft mijn compost materiaal liggen op een wachthoopje tot ik weer meer geschikt materiaal heb.
Jij woont niet zo ver hé. Kom gerust eens kijken deze zomer hoe wij (een gezin tweeverdieners ... ) onze tuin beheren.


maandag 12 maart 2012 - 21:27
Polplastron

Polplastron

Jdcoster heeft dus een vrij actieve manier van composteren!

Bij een passieve "hoop" leg je alles op elkaar en zet je het bijna niet om.

Bij een actieve hoop wordt regelmatig alles omgezet waardoor de zuurstoftoevoer optimaal is, alles goed gemengd wordt en bijgevolg (om een lang verhaal kort te maken) de temperatuur (meermaals) hoog oploopt.

Voor een actieve manier van composteren is een "hoop" niet echt makkelijk. Beter is het om in compostbakken te werken of met een compostvat.

Het voordeel van passief composteren op een hoop is wel dat deze compost veel meer organisch materiaal bevat dan de compost van een actieve compostering.
Voordeel van het actief composteren is dat er veel minder kans op ziektes en onkruid is.

groeten,

Pol
maandag 12 maart 2012 - 21:51
Zeppo

Zeppo

Amai, het wordt hier voor ons (en hopelijk ook voor andere bezoekers) een leerrijk topic!

@ jdcoster: jouw tuin lijkt ons een heel mooi georganiseerd en verzorgd 'mechanisme'. Het voorstel om eens langs te komen kunnen we dan ook onmogelijk afslaan. We wonen inderdaad niet zo ver van elkaar, en vinden het super om eens langs te mogen komen en ongetwijfeld een pak bij te leren!
Maar dat spreken we best af via een PB. Alvast bedankt!


Zelf hebben wij een passieve hoop met het meer grovere tuinafval, maar actief composteren wij ook door middel van 2 compostvaten die we gebruiken voor kleiner tuinafval, keukenafval en het zaagsel van de hamsterbak van onze dochter.
Eigenlijk zouden we eens goed moeten zien hoe we het beter kunnen aanpakken met die passieve composthoop om daar een actieve hoop van te maken.

Groetjes

dinsdag 13 maart 2012 - 19:30
Polplastron

Polplastron

Een actieve "hoop" is moeilijk omwille van het feit dat het niet makkelijk is om deze regelmatig om te zetten. Daarvoor zijn vaten of bakken beter geschikt. Zelf werk ik met drie bakken naast elkaar waarvan er altijd één leeg blijft zodat ik kan omzetten door de inhoud van de ene bak naar de andere over te scheppen. Ondertussen kan ik desgewenst nog nieuw materiaal mee er tussen werken.

Maar ... waarom zou je niet actief EN passief blijven werken? Gebruik de passieve hoop zoals je bezig bent gewoon voor het grovere materiaal en werk dit als het nodig is mee in de actieve vaten of laat het gewoon rustig verder composteren.

In die vaten kan je nu gerust onkruid mee verwerken hoor als het geheel voldoende wordt omgezet en regelmatig goed warm wordt.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 maart 2012 - 19:50
vulk

Vulk

In onze nieuwe tuin heb ik momenteel één nieuwe bak aangelegd met treinbalken.
Deze is nog niet in gebruik. Kan ik hier beter twee bakken van maken en hoe groot moeten die dan zijn?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 26 maart 2012 - 10:08
jdcoster

Jdcoster

De benodigde grootte hangt af van de oppervlakte van de tuin en het soort beplanting. Twee gescheiden bakken is meer comfortabel. Steeds is het de onderste laag die klaar is voor gebruik en dan moet al het bovenste er af.... . Dat moet je ergens kunnen leggen intussen. Een compostbak moet ook 'gekeerd' kunnen worden. Dan is een tweede bak ook nuttig.
Ik zou hem ook iets hoger maken en zorgen dat de voorkant uitneembaar is.
Het compostvat zou ik ook niet weg doen. Ik gebruik ze om afgewerkte compost in te bewaren.
maandag 26 maart 2012 - 10:32
vulk

Vulk

Het compostvat gebruikten we in onze vorige, kleine, tuin en dat ding zeer goed.

Het stuk grond is +- 800m², waarvan 550m² tuin schat ik.

Een groot stuk daarvan is gazon, met twee lange hagen er langs. Voorlopig nog weinig planten, maar ik wens de borders wel wat uit te breiden.

Ik zal alvast mijn bakken in twee indelen.
maandag 26 maart 2012 - 10:37
Polplastron

Polplastron

Voor een optimale opwarming is een grootte van 1m x 1m x 1m blijkbaar ideaal, zo heeft studie uitgewezen.

Persoonlijk ben ik ook voor deze afmetingen gegaan. Of je dan twee bakken neemt of drie of vier hangt af van de hoeveelheid groenafval die je hebt. Dat heeft niet enkel te maken met de oppervlakte van je tuin, maar ook met de soort beplanting. Ik heb veel snoeiafval van m'n rozen in het voorjaar, maar in een tuin met enkel vaste planten zal het heel wat minder kunnen zijn.

Zorg er inderdaad ook voor dat je de voorkant kan uitnemen. Liefst doe je dat met losse planken die je erin schuift. Zo kan je de hoogte aanpassen tijdens het omzetten of tijdens het vullen. Dat spaart de rug!

Hier een (oude) foto van de mijne als inspiratie:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten,

Pol
maandag 26 maart 2012 - 19:54
Zeppo

Zeppo

Beste Pol,

Zijn dat compostbakken die je zelf maakte, of kocht je die? Ze zien er mij wel zeer praktisch uit. Ik was van plan er te metselen met ruime kieren voor de ventilatie, maar die van jou doen me nu toch twijfelen...

Groetjes
maandag 26 maart 2012 - 22:14
Polplastron

Polplastron

Zelfgemaakt! Gewoon goed uittekenen en in elkaar zetten. De balken vooraan zijn dubbel uitgevoerd zodat er latten tussen kunnen schuiven.
De houtsoort (een soort bankirai!) is zowel op economisch als ecologisch vlak niet echt verantwoord, maar op dat moment waren mijn ideeën hierover nog niet zo drastisch als nu. In elk geval staat dit geval er ondertussen al meer dan 6 jaar en er is nog geen spoortje van rot te zien: dus in dat opzicht wordt er al weer veel goedgemaakt hé!
maandag 26 maart 2012 - 23:30
jdcoster

Jdcoster

Er zijn in de handel ook compstbakken van dit type verkrijgbaar voor mensen met minder tijd of die minder handig zijn. Ik kocht die van mij op het gemeentelijk containerpark voor 30 €/stuk.
Ecolologisch verantwoord zijn ze eigenlijk ook al niet hoewel de fabrikant meent van wel omdat ze gemaakt worden van onze plastiekafval die we naar het containerpark brengen... . Ze gaan wel lang mee.
Ik heb ze nu verder uit elkaar gezet tegen een muur en achter de voorste horizontale planten en plankenpaneel geschoven. Zo heb ik nu drie bakken.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 27 maart 2012 - 09:10
jdcoster

Jdcoster

Als je voldoende en vers compostmateriaal in eens kunt stapelen begint dat al na enkele dagen goed te broeien zoals je kunt zien.
De kippen willen zich daar ook graag mee bemoeien. Daarom leg ik er een draadje op, geen dicht deksel. Compost heeft vocht nodig.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 27 maart 2012 - 09:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon