menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen offensief

Ga naar meest recente reactie

meerkat

Meerkat

Hallo allemaal. Het engerlingenoffensief gaat beginnen, ik heb er veel, heel veel in mijn gazon. Dit al jaren na elkaar, het is een paar jaar geleden begonnen na het veranderen van meststof, kwamen de eitjes daarvan? Ik denk het niet, alhoewel. Nu ga ik dus veranderen van meststof, iets meer uitgeven daarvoor want de strijd tegen de engerlingen kost duizendmaal meer. Ik heb al verschillende producten geprobeerd, maar niets helpt Het is allemaal weggegoten geld. Ze blijven mooi zitten, de engerlingen en het gras wordt kaler en kaler. Het gaat niet over even een kippetje uitzetten of plastiek leggen, het is een oppervlakte van bijna 1800 m². Ook het gras herzaaien is geen optie, en dan zijn ze ook nog niet weg, of volgend jaar terug van bij de buren. Eenmaal in de buurt, gaan ze overal, die kevers, welkom zou ik zeggen Het gras wordt goed onderhouden, dus het is wel even Maar dit jaar na de opknapbeurt ga ik het langer laten groeien, zo een duim hoog, en dan nog afwachten tot in juni, juli ..... Er bestaan nu een nieuw product in de handel, ook zo duur: Neem-pellets, het zou helpen, maar voor die oppervlakte, en het moet elk jaar opnieuw gebeuren? Heeft er al iemand deze korrels gebruikt, ook de aaltjes?? veel vraagtekens, voor die oppervlakte, en helpen ze?? Dan het product dat de smaak van het gras verandert op basis van daslook??? Dit heb ik geprobeerd, was ook een paar honderd euro kwijt, dit moest ook allemaal opnieuw elk jaar. Met gif zullen ze wel doodgaan maar de pieren ook, en ik hou van de pieren, die verluchten mijn gras? Dus, ik ga de strijd aan, maar ben nog aan het zoeken naar een goedkopere manier? Kan iemand mij tips geven, kan een aftreksel van daslook niet zelf worden gemaakt? Die pellets komen van India, daar is het waarschijnlijk een afvalproduct, ze zijn misschien blij dat verkocht is aan die ? Ik vermoed dat de kostprijs zit in het transport en de pellets niets kosten? Amaai amaai, Maar ik probeer wel positief te blijven, het is geen "ramp" als mijn gras niet mooier is dan bij mijn buur? Veel groetjes en als er tips zijn, graag
zaterdag 10 maart 2012 - 10:36
Tuinman65

Tuinman65

Wij hebben vorig jaar goede resultaten bereikt met PROVADO GARDEN GAZON SELECT van Bayer.
Wel goed de gebruilksaanwijzing opvolgen.
Beste periode om te behandelen is mei/juni.
Nu moeten we afwachten of er dit jaar nog engerlingen gaan opduiken.

Leo
zaterdag 10 maart 2012 - 11:24
meerkat

Meerkat

Ik ken het product, maar heb het nog maar met mate durven gebruiken. Ik heb er wel een vraagje bij: zijn de pieren ook dood? Op de plaatsen waar ik het verleden jaar heb gebruikt, ziet alles er dood uit onder de grasmat, engerlingen weg, maar pieren ook. Ik denk dat ik het toch ga gebruiken
maandag 12 maart 2012 - 11:31
Tuinman65

Tuinman65

Het produkt wordt opgenomen door het gras en naar de wortels gebracht. Het is omdat de engerlingen aan die wortels vreten dat ze dood gaan.
Voor zover ik weet eten pieren geen graswortels en gaan ze volgens mij ook niet dood. Waar wij het produkt gebruikt hebben zitten nog pieren.
Ik vind die engerlingen nog niet het grootste probleem als het er tenminste niet te veel zijn. Wel de kraaien die het gras omwoelen om die engerlingen (en ook emelten) te gaan zoeken.





Leo
donderdag 15 maart 2012 - 18:17
koenenannick

Koenenannick

Hey, wij zitten hier ook met een ware plaag van die engerlingen........

De pellets zouden zeer goed werken... maar waar kun je dit aankopen? Onze tuin is 1400 meter, dus zullen wel een aantal kilos nodig hebben....iemand die mij aan adressen kan helpen?

Alvast bedankt en vele groetjes
Annick
vrijdag 22 maart 2013 - 18:29
Bombycilla

Bombycilla

Leo je schrijft maar wat

dit komt uit de gebruiksaanwijzing van Provado

Tip: Pas het product bij voorkeur toe tijdens een regenbui of gebruik tijdens de toepassing voldoende water. Na toepassing met een sproeier, is het aangewezen te beregenen zodat het product goed in de bodem kan dringen.

dus niet het middel goed praten alsof het systemisch is,de pieren gaan er hartstikke dood aan
zaterdag 23 maart 2013 - 14:29
Tuinman65

Tuinman65

Ondertussen gebruiken we weer al wat anders Dirk.
Moet ik effen vragen aan mijn zoon.
Toch liever dode pieren dan een totaal vernielde green op een golfterrein waar de kraaien op die emelten en engerlingen af komen
Leo
zaterdag 23 maart 2013 - 23:01
Bombycilla

Bombycilla

die golfbanen zijn idd ook wel de meest chemisch vervuilde terreinen in Nederland.
maar alles moet wijken voor de hobby van de rijken
maandag 25 maart 2013 - 08:05
vloeiende

Vloeiende

Als je geduld hebt tot in de zomer zijn aaltjes een goed alternatief. Het is echter belangrijk dat je VOOR de toepassing je grond voldoende nat kan maken en NA de toepassing terug voldoende kan beregenen zodat de aaltjes de engerlingen kunnen infecteren. Heel even sproeien heeft dus geen zin. Lees de gebruiksaanwijzing.
Ikzelf heb er een zeer goed resultaat mee bereikt, is wel niet zo goedkoop als de courante middelen.
maandag 25 maart 2013 - 10:10
jdcoster

Jdcoster

Er zitten hier ook enkele studenten marketing op dit forum die een onderzoek doen voor een producent van verdelgingsmiddelen. Breng hen maar niet op ideeën. Straks adviseren ze nog aan hun opdrachtgever dat veel tuiniers een product willen dat tegelijk goed werkzaam is tegen zowel mei-en junikevers, als tegen regenwormen en groene spechten.
maandag 25 maart 2013 - 11:52
meerkat

Meerkat

Ja, als het over engerlingen en emelten gaat, is het een moeilijke zaak. De biologische bestrijding is duur. Een tip voor de studenten: waarom geen bemesting waar de bestrijding voor engerlingen, mieren, .... inzit? Dat kan niet moeilijk zijn, ik zou het er graag voor over hebben. Want die middelen met daslook zijn heel duur, je moet het 2 x per jaar doen, sproeien en daarna het gras goed nat maken. En die aaltjes? voor een kleine oppervlakte ja, maar voor mij is dit geen optie.
maandag 25 maart 2013 - 14:48
sugar

Sugar

En een natuurlijke tuin is geen optie? Ik vraag ma af waarom iedereen een golfterrein wil maken van zijn tuin...
maandag 25 maart 2013 - 15:42
meerkat

Meerkat

Ik ben wel voor een deel natuurlijke tuin, ben ik ook van plan voor in de toekomst een deel af te zetten en zelfs te laten verwilderen, met kontrole uiteraard want anders zie je je er geen doen meer aan, een baantje erdoor en dan 2x per jaar afdoen op hoogste stand met de grasmaaier. Maar voor de rest en voorlopig hou ik van een mooie grasmat, dat groen geeft rust en 1x per week afmaaien vind ik niet erg, de hond kan er lustig op los crossen en ik geniet van de groene rust, ik vind dat gewoon mooi
maandag 25 maart 2013 - 15:52
jdcoster

Jdcoster

@meerkat
Leer toch een keer leven met de meest natuurlijke dingen die er zijn.
Wat u zou willen is een verloren zaak. Veronderstel dat u er in slaagt elke engerling op uw perceel te doden, met welke moeite en tegen welke kostprijs ook. U kunt niet alle mei- en junikevers in dit land doden. Het volgende jaar zijn er in de lente weer vluchten kevers die eitjes leggen aan de voet van uw struiken en in uw gras. Dan mag u weer herbeginnen. Ze hebben een ondergronds leven van drie jaar trouwens.
Dat leerden wij vroeger in de lagere school. Nu waarschijnlijk niet meer.
Er bestaan al altijd engerlingen en een aantal vogelsoorten en vleermuizen leven daarvan. Ze zijn dus nodig.
Ik vind het bizar en wereldvreemd dat mensen een grasveld willen dat er uitziet als kunstgras om ... er een hond te laten op "crossen".
Waar gaan we naartoe.
maandag 25 maart 2013 - 16:54
meerkat
maandag 25 maart 2013 - 17:52
Tuinman65

Tuinman65

Veel waarheid maar evenveel zever lees ik hier.
Waarschijnlijk zijn Joel en sugar nooit greenkeeper geweest op een golfterrein en ook Dirk niet.
Stel dat jullie dat wel zouden geweest zijn en je wordt er goed voor betaald en je werkt graag in de natuur. Alles op zijn beloop laten gaan?
De spelers willen een perfecte green want spelen op een omgeploegde green door kraaien kan uiteraard niet.
Ik ben zelf geen greenkeeper maar we onderhouden wel een klein privé golfterreintje.
De eigenaar is een zeventiger die er ziek van wordt wanneer hij weer eens moet vaststellen dat "die zwarte vogels" alles vernielen.
Als ik dan moet kiezen tussen die man en de engerlingen en emelten dan is mijn keuze vlug gemaakt.
En ik kan me best voorstellen dat iemand die een perfect gazonnetje wil er ook zo over denkt.
En kom nu vooral niet af met middelen als megafonen die kraaien in nood nabootsen, nagemaakte roofvogels ophangen enz... want dat helpt allemaal niks.
Wat wel helpt is dode kraaien hangen maar dat mag ook al niet meer want die zijn beschermd al zijn er veel te veel.
Dit is pas een biologische oplossing, mag niet en dus moeten we anders ingrijpen.
Intussen hebben jullie wel begrepen dat ik minder problemen heb met engerlingen en emelten dan met de gevolgen er van.



Leo
maandag 25 maart 2013 - 23:54
Bombycilla

Bombycilla

Wat wel helpt is dode kraaien hangen maar dat mag ook al niet meer want die zijn beschermd al zijn er veel te veel.

Alweer volslagen onzin van een leek op vogelgebied,maar hoveniers hebben natuurlijk overal verstand van
Leo hoe bepaal jij wat te veel is,en nu zijn zelfs de natuurlijke bestrijders van engerlingen ook al schadelijk,het meeste gezever komt nu toch echt van jou.
dinsdag 26 maart 2013 - 10:16
vloeiende

Vloeiende

Meerkat,
Zeer degelijke meststof is kalkcyanamide met nevenwerking tegen oa engerlingen. Vertrek met zakken die voorde landbouw verkocht worden (prijszetting) maar let heel goed op bij het verwerken, (volg volledig de aanbevelingen op de verpakking), als je te veel strooit krijg je verbranding, de juiste dosis geeft je ook als voordeel dat, indien mos aanwezig, het mos ook geraakt wordt en het heeft ook een onkruidonderdrukkende werking.
(zie Perlka-kalkcyanamide)
dinsdag 26 maart 2013 - 18:36
Tuinman65

Tuinman65

Lees nog eens goed mijn laatste zin Dirk .Héél goed!


Leo
dinsdag 26 maart 2013 - 23:59
Tuinman65

Tuinman65

Wie vandaag op "een" van de vrt naar "dieren in nesten" gekeken heeft zal wel ergens begrijpen dat we die diertjes bestrijden.

Leo
zaterdag 30 maart 2013 - 23:43
PeterC

PeterC

Wij hadden ook een enorm probleem in ons gazon met engerlingen van zowel de roze-kever als de juni-kever.

Ik heb de aaltjes geprobeerd.
En inderdaad, die doden effectief engerlingen. Ik vond nogal wat zwarte engerlingen na de behandeling onder de zoden. Maar lang niet voldoende om het probleem op te lossen.

Omdat we ongeveer geen gazon meer hadden hebben we ons gazon opnieuw laten aanleggen, nu 2 jaar geleden. Bij de heraanleg werd zeer uitvoerig gebruik gemaakt van freesmachines. Er werden geen chemische producten gebruikt.
Sindsdien lijkt het probleem onder controle. Ik heb nog wel enkele roze-kevers gezien, maar niet de gigantische massa van voordien, en geen enkele juni-kever meer.
Het gras groeit goed en ik vind nergens "gescalpeerde" zoden. Duimen maar dat het zo blijft.
Ik ga ervan uit dat de mechanische bewerking de meeste maden heeft vernietigd.
zaterdag 4 mei 2013 - 23:45
Bombycilla

Bombycilla

Denk je dat meikevers niet kunnen vliegen
zondag 5 mei 2013 - 10:30
vloeiende

Vloeiende

Peterc, vermits deze beestjes een cyclus van drie jaar hebben zou ik niet te snel victorie kraaien maar ik wil je ook niet ontmoedigen en ik heb ook zeer goede ervaringen met de aaltjes alleen is het probleem dat je zeer veel water moet geven voor en na het gebruik van aaltjes.
zondag 5 mei 2013 - 11:14
PeterC

PeterC

Ik ben me daarvan bewust. Ik kraai nog zeker geen victorie.
donderdag 9 mei 2013 - 10:43
Tuinman65

Tuinman65

Dirk, als je niks anders weet te vertellen dan dat meikevers kunnen vliegen, hou dan beter je commentaar waar niemand wat aan heeft.
Hoe zou jij het probleem oplossen?
Leo
donderdag 9 mei 2013 - 23:34
Bombycilla

Bombycilla

welk probleem?
zaterdag 11 mei 2013 - 16:02
Gespeel

Gespeel

Dat van die engerlingen!
zaterdag 11 mei 2013 - 22:48
Bombycilla

Bombycilla

Dat is natuur geen probleem,het enige probleem is hier dat een aantal personen het schijnbaar niet kunnen velen dat er beestjes zijn die van hun eigendommen eten.
Dan moet er gespoten worden ongeacht wat er aan kapot gaat,de mens staat boven de natuur immers.
mensen die hun hele leven al voor Ali chemicalie doorgaan zeggen dan gewoon dat er geen bijenprobleem is maar dat er te weinig imkers zijn.
Je kop in het zand steken is gemakkelijker dan je geweten laten spreken
zondag 12 mei 2013 - 11:34
Tuinman65

Tuinman65

Mijn vingers hebben gekitteld om hier uitgebreid op te antwoorden maar das toch verloren moeite.
Ik doe hier gewoon mijn best om mensen die soms ten einde raad zijn te helpen.
Smileys zoeken is ook wel plezant.

Leo
zondag 12 mei 2013 - 23:14
Polplastron

Polplastron

Goeie reactie Leo! (Wat niet zegt dat ik akkoord met je ben hé! )
maandag 13 mei 2013 - 09:36
Tuinman65

Tuinman65

We zijn niet akkoord op dit gebied Pol, maar we respecteren mekaar.
Onder een ander topic zal je dat wel merken.

Leo
maandag 13 mei 2013 - 23:23
Bombycilla
dinsdag 14 mei 2013 - 07:04
PeterC

PeterC

We zijn nu toch al midden juni en tot nu heb ik geen roze kevers noch juni kevers gezien. Als de kevers er zijn dan vind ik er steevast in het zwembad. Maar tot nu geen gevonden.
Ik ben redelijk optimistisch dat ik ze kwijt ben.
zondag 16 juni 2013 - 19:08
Bombycilla
maandag 17 juni 2013 - 22:27
Tuinman65
maandag 17 juni 2013 - 23:18
WimCap

WimCap

ik heb vele bruine vlekken in mijn gazon en vandaag opgemerkt dat ik op 1 plek nogal wegzakte. Bij nadere inspectie bleek het gras los te liggen en hier heb ik dan ook kleine larven gevonden. Die bruine plekken liggen nog goed vast, of zou dit iets anders kunnen zijn?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 18 september 2016 - 17:47
PeterC

PeterC

Als het gras los ligt en je vindt er C-vormige wittige larven onder dan vrees ik dat het waarschijnlijk om engerlingen gaat van de roze-kever, de junikever of de meikever.
dinsdag 20 september 2016 - 20:35
Dunya

Dunya

Hoe gevaarlijk zijn engerlingen. Gaat het gras dood?
donderdag 22 september 2016 - 08:23
PeterC

PeterC

Bij ons is ongeveer het hele gazon eraan gegaan. Wat nog niet verdord was werd omgewoeld door kraaien en eksters op zoek naar die larven waar ze blijkbaar dol op zijn.
We hebben het gazon opnieuw laten aanleggen. Eerst de ondergrond overvloedig gefreesd, dan goed gemest en opnieuw gezaaid.
Dat is goed uitgedraaid. Er zitten nog altijd wel wat roze kevers en wat junikevers in maar het is geen probleem meer. Voorlopig toch.
vrijdag 23 september 2016 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon