menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerst afsluitingborders of eerst gazon

Ga naar meest recente reactie

stefaanoyen

Stefaanoyen

Beste tuinliefhebbers,

We willen dit voorjaar onze tuin grondig aanpakken: een afsluiting zetten en een nieuw gazon aanleggen.

Tuin is 30 jaar lang verwaarloosd (hebben het huis 3 jaar geleden gekocht), zit vol kuilen en loopt te sterk af. Grond ophogen is dus nodig op tal van plaatsen, zeker tegen de achtergrens (waar ook de afsluiting komt).

Afsluiting zal bestaan uit kastanje palen die 0,75m diep in de grond worden gezet (op grindlaag, met daarboven wat snelbeton). Tegen die palen komen matten van wilgentenen.

Welke volgorde volgen we best? Ik dacht aan:

1. grond omploegen en ophogen waar nodig
2. daarna afsluiting en borders zetten
3. daarna gazon aanleggen (frezen - egaliseren - zaaien)

Wat denken jullie? Alvast bedankt!

Stefaan
woensdag 29 februari 2012 - 23:00
minouke

Minouke

ik zou het in die volgorde doen.

Afsluitingen zetten en borders aanleggen zouden het pas gezaaid gazon beschadigen.
Ook als het gras juist gezaaid is mag je een tijdje er niet oplopen


gr
Chantal
donderdag 1 maart 2012 - 07:37
Polplastron

Polplastron

Veel hangt er ook vanaf wat je van plan bent en hoe concreet die plannen al zijn.
Toen ik mijn nieuwe tuin begon aan te leggen was nog niet duidelijk hoe die er uit moest zien. Wij hebben toen dus eerst alles laten egaliseren en gazon gezaaid.

Pas een jaar later zijn de borders aangelegd: gewoon wat graszoden weghalen en je kan beginnen.

Groeten,

Pol
donderdag 1 maart 2012 - 13:31
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben 2 jaar geleden onze tuin aangelegd en zijn ook zo tewerk gegaan.
Eerst omploegen en egaliseren, dan afsluiting, borders uitzetten en paden aanleggen en als laatste alles aanplanten en inzaaien.
Wij zijn wel vertrokken van een plan.
donderdag 1 maart 2012 - 15:16
minouke

Minouke

als je het allemaal niet direct gaat doen maar zoals Pol zei pas volgens jaar borders aanleggen dan zou ik ook eerst schutting om direct privacy te hebben en dan gazon.
donderdag 1 maart 2012 - 16:25
stefaanoyen

Stefaanoyen

Bedankt allemaal voor jullie raad! Het wordt dus eerst de afsluiting en dan het gazon : )
zondag 11 maart 2012 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon