menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon

Ga naar meest recente reactie

promileke

Promileke

hallo

ik heb veel dood gras (rost) en vandaag ben ik begonnen met verticulteren wilde het ook eens verluchten maar bij het verluchten kwam meer mee dan ik dacht ben er dan ook mee gestopt is dit normaal

zou ook nadat ik het heb verlucht willen bemesten mag ik dan ook meteen bijzaaien of wacht ik daar mee
woensdag 29 februari 2012 - 18:17
minouke

Minouke

Bij verticuteren/verluchten is het normaal dat er veel afval uit het gazon komt, dat mag dan op de composthoop.
De hoeveelheid kan zelfs behoorlijk groot zijn.

Je mag dan ook erna bemesten als er regen voorspeld wordt of besproeien.
1à 2 weken nà het bemesten zaaien, gras kiemt vanaf 15°C.

Nà bemesten en zaaien ook een tijdje wachten om te maaien, de meststoffen of zaad zouden anders in je opvangbak terecht komen.
woensdag 29 februari 2012 - 19:37
Tuinman65

Tuinman65

Verticuteren is nog veel te vroeg.
Daar doe je nu meer kwaad dan goed mee. Volgende week gaat het 's nachts weer vriezen.
En wat bedoel je met verluchten???

woensdag 29 februari 2012 - 23:41
minouke

Minouke

Ook al Tuinman, ben met je eens.

het gras moet eerst droog zijn en ook de bovenste grondlaag.
Hier is het nog te veel te nat.

Verluchten is volgens mij gaatjes prikken in het gazon, dat is met een soort riek maar rechter van vorm.
Sommigen verticuteer machines doen dat ook

gr
Chantal
donderdag 1 maart 2012 - 08:04
Woumen

Woumen

Wanneer wordt er best gekalkt?
Mijn gazon ligt er nu 3jaar maar ik heb geen mos, moet ik nog iets anders doen buiten bemesten en kalken?
Sorry dat ik dit topic even overneem
donderdag 1 maart 2012 - 12:36
minouke

Minouke

kalken doe ik altijd voor de winter maar ook niet elk jaar, om de 2/3jaar.
Je kunt het ook in de lente februari tot maart/april maar dan een tijdje wachten om te bemesten.
Ook wachten om te maaien anders zou je grasmachine de kalk weer opnemen.
donderdag 1 maart 2012 - 13:17
Tuinman65

Tuinman65

Kalken doe je altijd in het najaar (sorry chantal) als het al nodig is. Zo krijgt die de kans om op te lossen en in de grond te dringen. Dat neemt nogal wat tijd in beslag.
Maar nooit kalken zonder de ph van de grond te kennen. Op zandgrond is ph 6 ideaal, op klei ph 7. En nooit samen met bemesting.
Indien geen mos aanwezig en geen dood gras of vilt dan is verticuteren niet echt nodig. Verluchten zal dan meer nut hebben.
Er is nogal een groot verschil tussen verticuteren en verluchten. Daar bestaan grote misverstanden over.
Verluchten gebeurt met een machine met holle pijpjes die grondpropjes uit de grond halen zodat er meer zuurstof bij de wortels kan komen. Onder een ander topic heb ik het daar ook al over gehad.
Verluchten met een platte riek (zoals hierboven aangehaald) heeft volgens mij weinig zin. Je maakt dan wel gaatjes maar je drukt de grond naast die gaatjes stevig vast.
Machines om te verluchten zijn niet goedkoop (algauw 4000 euro) maar wel te huur bij de betere verhuurcentra.

donderdag 1 maart 2012 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon