menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Borders opruimen

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

't is nog wat vroeg vind ik om eraan te beginnen, de plantjes zijn nog niet herkenbaar en daarmee ben ik bang om ze plat te trappen.

Meestal begin ik rond 1/2 maart en dan ruim ik al de verdorde plantdelen op, snoei het nodige en gaat alles op de composthoop en terwijl de grond losmaken met een krabbertje(3tand) rondom de planten.

Maar ik las ergens dat je ook alles in stukjes kan knippen en laten liggen, ook compost in feite ..maar vraag ik me af verstik dit niet de jonge planten die nog moeten uitkomen? of is het toch beter om de grond vrij te houden?

groetjes
Chantal
maandag 27 februari 2012 - 13:58
annis

Annis

Chantal ik ben vandaag begonnen met het snoeien van de uitgebloeide planten.Het was zo'n lekker weer de zon scheen heerlijk en er is regen voorspelt dus ik denk gauw beginnen. Ik heb al veel blad (hoofdzakelijk eikenblad) verwijderd wat er in de borders lag maar nog niet geharkt. Nu zie je overal al vanalles uitkomen de vroege bollen zie je nu goed staan en sommige planten lopen al uit aan de basis.Morgen middag ga ik verder op de volkstuin er moet nog veel worden gespit.

groetjes Annis
maandag 27 februari 2012 - 15:39
minouke

Minouke

ik ga ook zo al wat opruimen maar nog niet krabben, maar alles in stukjes knippen en laten liggen.. vraag me toch af of dit niet de nieuwe opkomende planten verstikt?
Ik heb dat al een paar keer gelezen in tuinboeken/tijdschriften.

kwam erop neer dat het composteert in de border en naarmate de planten groeien er toch niets meer te zien is en tijd gewonnen.
maandag 27 februari 2012 - 19:38
lentemode

Lentemode

Awel , da's ook mijn probleem hier !
Ben ook al enkele dagen verdorde plantendelen aan 't verwijderen (Wat gaat dat goed, geen snoeischaar nodig, alles kurkdroog en snel bij de bodem platgetrapt en afgebroken) en hopen eikenblad aan 't bijeen vegen.
Mijn man moppert dat de composthoop veel te groot wordt, dus het hele zootje in zakken voor 't containerpark dan maar ?
Ik heb 't gevoel dat ik zo de bodem verarm, dan maar weer wat compost erover...
En op het pad rond de vijver maar opnieuw enkele zakken schors strooien om het pad schoon te houden...
Gekkenwerk ?
Wat denken jullie er eigenlijk van ?


Groetjes,
Mia
maandag 27 februari 2012 - 22:13
sugar

Sugar

Ik vind dat wel een beetje gekkenwerk...

Mijn doel is alle groen/tuinafval in mijn tuin te composteren.
Ik heb daarvoor 4 grote compostbakken gemaakt (van 1,5 m³ per bak). Het tuinafval van vorig jaar vult één bak (tuin van 23a, waarvan nu nog 7a niet in gebruik). Mijn gras wordt gemulcht omdat ik anders teveel afval bekom.

Als je composthoop te groot wordt, moet je hem misschien eens extra omzetten?
maandag 27 februari 2012 - 23:19
Tuinman65

Tuinman65

Doe dit gerust Chantal. Zou er een betere bemesting zijn voor planten dan hun eigen blad, stengels enz..?
Dat gaat ook geen planten verstikken. Dat gaat eerder gebeuren met boomschors en andere troep, waar ik een grondige hekel aan heb.
maandag 27 februari 2012 - 23:47
Tuinman65

Tuinman65

En... eikenblad is nu niet bepaald het beste blad voor de composthoop. Bevat veel looizuur en dat is niet goed voor planten.
Wanneer ik een paar uren gespit heb onder een eikenboom dan krijg ik hoofdpijn. Volgens mijn huisdokter ligt dat aan dat dat looizuur dat die eik vrijgeeft.
maandag 27 februari 2012 - 23:52
minouke

Minouke

Dank u Tuinman, dat vroeg ik me dus af.
Dat zou wel een serieus werkbesparing zijn maar ik dacht altijd dat de grond beter kon ademen als de grond vrij was en de plantjes meer licht kregen.

Ik ga dat dit jaar eens proberen, niet mooi in de eerste periode maar als de planten de grond zullen bedekt hebben zal het niet meer te zien zijn.

gr
Chantal
dinsdag 28 februari 2012 - 07:04
annis

Annis

Het eikenblad mag men hier in de groenvoorziening terug gooien en dat doe ik dan ook. Eikenblad verteerd heel langzaam en het looizuur maakt de grond op den duur zuurder. Het andere blad van diverse struiken en bomen in de groenvoerzinning is al ver vergaan. Het in kleine stukjes knippen en uitstrooien in je border is goed Chantal zo maak je gelijk compost. Ik heb het ook diverse jaren gedaan maar nu heb ik het gelijk opgeruimd op de composthoop. Het ziet misschien niet zo fraai uit maar je planten komen er wel doorheen als je het maar goed verspreidt en niet alles op een hoop gooit.


gr. Annis
dinsdag 28 februari 2012 - 08:17
minouke

Minouke

ik ga dat dus zo doen Annis

gr
Chantal
dinsdag 28 februari 2012 - 08:32
Polplastron

Polplastron

En... eikenblad is nu niet bepaald het beste blad voor de composthoop. Bevat veel looizuur en dat is niet goed voor planten.
Wanneer ik een paar uren gespit heb onder een eikenboom dan krijg ik hoofdpijn. Volgens mijn huisdokter ligt dat aan dat dat looizuur dat die eik vrijgeeft.


Volgens mijn weten wordt dat looizuur gewoon mee afgebroken hoor in de composthoop. Het looizuur zorgt er wel voor dat de bladeren véél trager vergaan. Maar mits je ze voldoende mengt met ander blad- en groenafval gaat het toch goed.
Ik krijg jaarlijks een aantal grote zakken eikenblad mee van m'n werk om m'n composthoop op te vullen in de herfst.

Dat bladafval jonge planten verstikt is inderdaad fout, maar als je grote bladeren hebt en ze liggen met veel bij elkaar dan kunnen sommige gewassen zoals narcissen, crocus etc. er wel moeilijk door. Verhakseld blad is daarentegen geen enkel probleem en zoals Leo al zei veel beter dan schors e.d.

groeten,

Pol

P.S.: En... eikenblad is nu niet bepaald het beste blad voor de composthoop. Bevat veel looizuur en dat is niet goed voor planten.
Wanneer ik een paar uren gespit heb onder een eikenboom dan krijg ik hoofdpijn. Volgens mijn huisdokter ligt dat aan dat dat looizuur dat die eik vrijgeeft.
Misschien is het gewoon door de eikels die op je hoofd vallen, Leo? Onder een eik ligt er natuurlijk ENKEL eikenblad en is het niet gemengd; dat is iets heel anders dan een composthoop.
dinsdag 28 februari 2012 - 10:19
Esem

Esem

Ik ben het hier volledig mee eens Pol.
Looizuur wordt idd. afgebroken eens ze beginnen te composteren.
Ik doe al zeer vele jaren het eikenblad onder mijn compost ,en heb er nog nooit een probleem mee gehad,zelfs geen hoofdpijn.
Het is best mogelijk dat de hoofdpijn onstaat door de afgevallen eikels.(grapje)

Alleen eikenblad in de vijver is minder goed voor de vissen ,omdat daar het looizuur een tijdje in het water blijft voor het volledig is afgebroken.

hier is het best om het eikeblad te verwijderen nog voor het naar de bodem zinkt.

Afgevallen blad dat terecht komt in de vijver blijft 3 tot 4 dagen drijver voor het naar de bodem verdwijnt.

Gr E.
dinsdag 28 februari 2012 - 11:21
Polplastron

Polplastron

Ik wil het verhaal van Leo zijn hoofdpijn niet afdoen als een fabeltje hoor Eddy! Ik kan me, theoretisch gezien, voorstellen dat in een hoop van enkel eikenblad dat looizuur heel anders kan reageren en dat bepaalde mensen daar misschien wel last van zouden kunnen hebben.

In een composthoop of -bak is het alvast, zoals jij ook al zegt, geen enkel probleem.

Overigens wordt eikenblad door sommige aquariumliefhebbers ook wel in het aquarium toegepast: bepaalde vissen hebben er blijkbaar niet zo veel last van!

Groeten,

Pol
dinsdag 28 februari 2012 - 11:54
minouke

Minouke

hoofdpijn kan ook een vorm zijn van allergie en kan wel dat er bepaalde gassen ontsnappen die hoofdpijn veroorzaken... ik hoest gedurig in de tuin ook een allergie van iets.


dinsdag 28 februari 2012 - 12:20
Tuinman65

Tuinman65

Gecomposteerd en vermengd met andere afval is eikenblad wel te gebruiken denk ik. Maar dan zou ik toch de Ph van die compost meten.
En dat van die hoofdpijn is echt geen fabeltje hoor.
Zoals minouke schrijft komen er inderdaad onder een eik gassen vrij wanneer je daar onder gaat spitten. Den ene mens kan daar tegen en nen andere niet.
Er zijn trouwens mensen die niet tegen gemaaid gras kunnen.

dinsdag 28 februari 2012 - 14:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon