menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud gazon

Ga naar meest recente reactie

Davy80

Davy80

Beste forumleden,

Mijn naam is Davy Adriaensen, 32 jaar, verloofd en 1 dochter. Woonachtig te Tongeren.

Na het www afgezocht te hebben zit ik toch met twijfels hoe ik mijn gazon optimaal kan onderhouden, nu de temperaturen stilletjes aan de hoogte in gaan, zou ik toch wel stillaan de werkzaamheden op een rijtje willen zetten.

Het betreft een gazonoppervlakte van circa 300m². Het is snelgroeiend speelgras omdat we hier toch met een viervoeter zitten .

Eerst en vooral ontluchten? kalken , daarna bemesten en tegen de zomer onkruid bestrijding?

Alvast bedankt
zaterdag 25 februari 2012 - 13:56
minouke

Minouke

Davy,
kalken doe ik altijd voor de winter maar ook niet elk jaar, om de 2/3jaar.
Je kunt het ook in de lente februari tot maart/april maar dan een tijdje wachten om te bemesten.
Ook wachten om te maaien anders zou je grasmachine de kalk weer opnemen.

MAART
-een dag dat het gras droog is 1ste maaibeurt en verticuteren ( mos verwijderen).
-Moest het nodig zijn kunt ge ook nog het gazon ontluchten.
-bemesten

APRIL
-kunstmest als er regen voorspeld wordt

MEI
-kunstmest strooien als er regen voorspeld wordt
-onkruidverdelger indien echt nodig
(die 2 produkten gebruik ik met een interval van 2weken omdat ik niet zeker ben dat die 2 wel samen mogen zodus wacht ik liever een beetje tussenin)

Bemesten doe ik nu ELKE maand met kunstmest bij regenweer tot september.
Zelf gebruik ik die van de Aldi, wat er ook van gedacht wordt ... het is nochtans een goed produkt die ik al jaren gebruikt en goedkoop bovendien.
Ik gebruik soms van een gekend merk als ik niet genoeg gekocht heb wanneer ze in promotie waren en merk toch geen verschil.

Er bestaat ook nog herfstmeststoffen voor gazon, heb ik eens gebruik maar lijkt me nutteloos.

In de nazomer als het een erge droge zomer geweest is of erg belopen is gebeurt het dat ik nog eens verticuteerd maar niet te laat zodat het gras nog kan herstellen tegen de winter(ten laatste september)

groetjes
Chantal
zaterdag 25 februari 2012 - 20:43
Davy80

Davy80

Dank je Chantal,

Het betreft hier nog maar jong gazon, ik dacht eind september vorig jaar ingezaaid .... dus onkruidbestrijding komt er in ieder geval aan te pas.

Ik heb nog redelijk wat " open plekjes " waar er mosvorming is. Als de temperaturen hoog genoeg zijn kan ik het eveneens terug inzaaien he?

groetjes
zondag 26 februari 2012 - 10:58
minouke

Minouke

Davy, ik weet niet wat de andere daarop zullen zeggen maar zelf zou ik bij een zo jong gazon nog niet verticuteren.
Het is ook geen groot opp. en dus zou ik met de hand daar waar er veel mos is gewoon weg plukken en nog bij inzaaien.

eveneens terug inzaaien he

gras groeit vanaf 6°C en kiemen vanaf 15°C.

groetjes
Chantal
zondag 26 februari 2012 - 11:17
Davy80

Davy80

het is inderdaad niet nodig om jong gras te verticuteren, het iets oudere gazon heb ik wel gedaan.

Er is een stuk jong gazon dat maar niet wilt doorgroeien, is maar heel dunnetjes en gelig van kleur ...., heb 4 dagen geleden NPK-korrel gestrooid, dit om de nodige voeding aan het gras te geven, korrels trekken goed de grond in met dit weertje, hoop wat resultaat binnen een weekje
vrijdag 20 april 2012 - 21:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon