menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Volgegroeid met kleine boompjes

Ga naar meest recente reactie

Panda

Panda

Hallo,

Mijn ouders hebben al heel lang een stuk grond met een visvijver, waar we vroeger heel dikwijls naartoe gingen in de weekends en vakanties.

Later hebben we dit wat laten verwaarlozen.
Alles was overwoekerd en de oevers van de vijver begonnen af te brokkelen.
Ik heb hier dan met een paar vrienden een maand of langer gekampeerd om alles terug in orde te brengen.
We hebben met bosmaaiers al het onkruid weg gedaan en langs de volledige oever palen in de vijver geslagen waartegen we panelen hebben bevestigd.
De ruimte tussen de oever en de panelen hebben we opgevuld met grond, afkomstig van iemand die in opritten deed.
Wij hadden grond nodig en hij was er vanaf, dus dit kwam goed uit.
Rond de vijver hebben we ook een laag van deze grond gekapt om al het onkruid te bedekken en alles te egaliseren.
Dit alles was een immens werk, vermits het een grote vijver is.
Later wilden we hier dan terug gras zaaien.

Later bleek dat die grond vol met zaden zat, want overal waar we dit zand hadden gebruikt, begonnen kleine boompjes te groeien.
We hebben hier niets aan gedaan en ondertussen (ik schat dat dit een jaar of 7 gelden is) staat de volledige grond vol met boompjes met een stam van 3 tot 6 cm.
Maar dan ook echt vol. Je kan er in de winter juist nog tussen lopen omdat er dan geen bladeren aan hangen.
En voor de rest is ook alles terug overwoekerd met onkruid.

Heeft er iemand een idee hoe je dit stuk grond terug in orde kan brengen?
Ik had gedacht: de boompjes allemaal tot een bepaalde hoogte afzagen en de wortels uittrekken met een jeep of tractor of zo. Maar het gaat hier over honderden en honderden boompjes, dus dat zal heel lang duren.
Of bestaat er een bepaalde machine waarmee je heel de grond kan omwoelen waardoor alle wortels onder de grond komen?

Alvast bedankt voor de reacties.
dinsdag 14 februari 2012 - 13:40
Tuinman65

Tuinman65

Alles afzagen tot tegen de grond en dan met een graafmachine omspitten.
Er is nog een andere manier maar als ik dat vertel krijg ik 3/4 van de forumbezoekers op mijne nek.
dinsdag 14 februari 2012 - 19:00
Panda

Panda

Dus als alles omgespit wordt, kan dit ook niet meer terug bovenkomen?
Ik ben wel benieuwd naar de andere methode. Maar wíl ik het wel weten?
dinsdag 14 februari 2012 - 19:09
deHaan

DeHaan

Afzagen kan ook met de bosmaaier.
Na omspitten kunnen er natuurlijk wel weer zaden ontkiemen.
Als je het 1a2 keer per jaar maait dan hou je het beheersbaar.
dinsdag 14 februari 2012 - 21:41
jdcoster

Jdcoster

Je moet eens vaker op dat stuk grond gaan werken dan om de 7 jaar.
dinsdag 14 februari 2012 - 22:49
Tuinman65

Tuinman65

Dat vind ik ook.
dinsdag 14 februari 2012 - 23:37
Panda

Panda

Dat kan natuurlijk ook helpen.

Vroeger werd dit goed onderhouden, toen we er nog regelmatig kwamen.
Maar later kwamen we hier nog maar af en toe en dan heb je geen zin om er elke keer een hele dag aan te werken.
Zo is het beginnen overwoekerenen en zijn we er nog minder gaan komen.

De vorige keer dat we dit terug in orde hebben gebracht, was dit ook met de bedoeling de grond te koop te zetten.
Maar dat was buiten al die scheuten in die grond gerekend.

Dus nu willen we het terug in orde brangen en of terug meer naartoe gaan, of te koop zetten;
woensdag 15 februari 2012 - 10:13
Panda

Panda

Ik heb even gezocht naar grondfrezen die je kan huren.
Is 20 cm freesdiepte voldoende in dit geval?
En wat gebeurt er met al de wortels van de boompjes?
Gaan deze gewoon mee onder de grond?
woensdag 15 februari 2012 - 10:20
Tuinman65

Tuinman65

Ik vrees dat je met een frees daar weinig kunt uitrichten.
woensdag 15 februari 2012 - 15:43
deHaan

DeHaan

Ik wil er mijn frees niet aan wagen, de messen vliegen er onderuit.
woensdag 15 februari 2012 - 17:21
Panda

Panda

Wat kan je daar dan wel voor gebruiken?
Eerder een graafmachine of zo?
woensdag 15 februari 2012 - 17:26
jdcoster

Jdcoster

En nu even ernstig.
Als dat werkelijk over boompjes van 3 à 6 cm diameter gaat zul je wel geen jeep of een tractor nodig hebben om de wortels uit te trekken.
Ik veronderstel dat het over berkjes of vogelkers zou kunnen gaan, of misschien heeft uw 'leverancier' van die grond massaal veel eikels of beukennootjes mee opgeschept, maar dat had je toen al moeten zien.
Ik zou met een goede delfspade rond ieder boompje, dicht tegen de stam, telkens de wortels door steken. Dat kan in drie à vier bewegingen Dan kan het stammetje gemakkelijk uitgetrokken worden. De wortels zullen niet weer uitschieten, wat bij afzagen wel weer kan gebeuren.
Het zal traag gaan, maar iedere keer is er eentje minder. Een marathon wordt ook stap per stap gelopen.
Frezen zal inderdaad, met een machine uit een verhuurbedrijf, niet gaan. Bedenk ook hoeveel tijd je nodig zult hebben om machines te halen en terug te brengen, een aanzienlijke waarborg die moet betaald worden enz. Tegen die tijd heb je al honderd boompjes aan de kant gelegd... .
Met een hakbijl zou het ook kunnen denk ik.
Wees vooral voorzichtig want ik vermoed dat u weinig ervaring hebt met dit soort zaken
woensdag 15 februari 2012 - 17:39
Tuinman65

Tuinman65

Ja, zo kan het natuurlijk ook.
woensdag 15 februari 2012 - 19:59
satomi

Satomi

Muziekje erbij en je bent zo een eind verder. Ik zou die vrienden nog maar eens optrommelen.
donderdag 16 februari 2012 - 10:53
Jan1980

Jan1980

Pas misschien wel op voor Natuur&Bos of Bos&Groen.... want zelfs zaailingen vallen onder 'bos' en ontbossen mag niet zomaar!
Anderzijds... hoeveel mastodonten van bomen sneuvelen er ook niet zonder de nodige kapvergunning of stedenbouwkundig akkoord?!
donderdag 16 februari 2012 - 16:40
Panda

Panda

Ik ben gisteren nog eens gaan kijken.

Rondom de vijver staan overal Elzen van +/- 20 cm doorsnede.
Dit zal dus werk voor de kettingzaag worden.
Mij lijkt het dat het geen kwaad kan dat de wortels hier blijven staan.
Integendeel, dit verstevigt volgens mij de opgevulde grond rond de vijver als een soort wapening.
Hier en daar wil ik er wel een laten staan. Best een die niet te dicht bij het water staat (kans op omvallen).

Voor de rest zijn het allemaal boompjes met een doorsnede tot +/- 5 cm.
Ik denk dat we deze het best allemaal uittrekken.
Ofwel met de spade de wortels doorsteken en het boompje met de hand uittrekken, ofwel met de jeep.
Ik zou dit eens willen proberen met een sleeplint.
Dit lint heeft op het einde een lus. Ik ga met het lint rond een boompje en steek het begin van het lint door de lus. I.p.v. het begin van het lint nu aan de jeep vast te maken, zou ik willen proberen van het lint eerst rond een paar boompjes die dichtbij staan te draaien, elk in een afzonderlijke lus. Als er dan met de jeep getrokken wordt, zal hopelijk elk vastgemaakt boompje één voor één worden uitgetrokken.

Denken jullie dat dit een haalbare methode is?

De netels beginnen nu boven te komen, dus ik denk dat het verstandig is om hen zo snel mogelijk te gaan besproeien met Roundup. Is dit werkelijk onschadelijk voor de rest van de bodem e.d.?
dinsdag 20 maart 2012 - 12:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk dat je met Roundup die 3/4 van de forumbezoekers op je nek gaat krijgen . Verdelgingsmiddelen zijn niet onschadelijk voor de bodem. Het is gif dat planten kapotmaakt, maar natuurlijk werkt het niet zo selectief dat het enkel dat stukmaakt wat jij wil. Maar ik ben er zeker van dat er hier mensen zijn die meer kennis van zaken hebben hierrond.
Zelf gebruik ik geen chemische middelen in mijn tuin.
Kan je de netels niet afdoen met een bosmaaier ofzo en nadien onderspitten?
dinsdag 20 maart 2012 - 13:19
jdcoster

Jdcoster

1)Hou er rekening mee dat alles wat je daarmee treft, sterft.

Lees al vast ook dit eens:
http://www.tuinfo.nl/site/index.php/actueel/235-verbod-op-roundup-in-nederland

En jij gaat daarmee rondspuiten bij die vijver!

2)De stompen van de elzen die blijven staan zullen weer uitschieten. Ook els komt ook in hakhoutbosjes voor.

In uw plaats zou ik dat stuk grond met die vijver zo snel mogelijk verkopen en dat geld investeren in iets waar er geen werk aan is: een flatgebouw of parkeergarages ... of zoiets. Dat past duidelijk beter bij uw mentaliteit.
dinsdag 20 maart 2012 - 14:07
Panda

Panda

@ jdcoster:

1) En jij gaat daarmee rondspuiten bij die vijver!
--> Daarom dat ik hier ook de vraag stel of dit onschadelijk is. Want zo
profileert het product zich.

2) De stompen van de elzen die blijven staan zullen weer uitschieten. Ook els
komt ook in hakhoutbosjes voor.
--> Vanaf dan is het wel beter bij te houden, met de bosmaaier of de bijl.

2) een flatgebouw of parkeergarages ... of zoiets. Dat past duidelijk beter bij uw
mentaliteit.
--> Verklaar u nader. Ik ben benieuwd naar de reden waardoor u denkt mijn
mentaliteit te kennen. Is het soms abnormaal om advies in te winnen
alvorens aan een immens werk te beginnen?
dinsdag 20 maart 2012 - 16:15
Panda

Panda

@ Eniavaswen:

Ik wist dus niet dat dit zo schadelijk was.
Als je de uitleg van Roundup leest, wordt het product enkel opgenomen via de bladeren en wordt dit zo naar de wortels getransporteerd, waardoor de plant sterft.
Het overtollige product, dat niet is opgenomen, droogt op.
Dit wekt toch de indruk dat je er heel specifiek mee te werk kunt gaan.

De netels zijn momenteel nog te klein om af te doen met de bosmaaier.
En omspitten is niet echt te doen, wegens de oppervlakte en hoeveelheid.
Het is misschien een optie om ze gewoon te laten staan en eerst de boompjes aan te pakken. Dit zal dan binnenkort wel een pak lastiger gaan als alles vol netels staat.
Als alle boompjes weg zijn, kunnen we dan met de bosmaaier alles af doen en de volledige grond omspitten met een graafmachine.
dinsdag 20 maart 2012 - 16:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Eerder brachten Amerikaanse onderzoekers glyfosaat in verband met verhoogde risico’s op lymfklierkanker (non-Hodgkin), miskramen en ADHD. Uit ander onderzoek blijkt dat glyfosaat ook kan leiden tot een vermindering van de productie van geslachtshormonen. Directe blootstelling aan een bestrijdingsmiddel met glyfosaat kan lijden tot hoesten, oogirritatie, diaree, korte ademhaling, overgeven en vermoeidheid. Er is sprake van lichte acute toxiteit.
Tja, als producent ga je natuurlijk je product zo posief mogelijk voorstellen. Monsanto heeft ook heel veel geld om studies te betalen die 'bewijzen' dat hun middel onschadelijk is. Op wiki vond ik dat dit gedeeltelijk klopt, maar dat glyfosaat in combinatie met andere producten wel heel schadelijk kan worden.

Staat er trouwens op de verpakking achteraan geen waarschuwingssymbool dat het gevaarlijk is voor het milieu? Onderstaand artikel vond ik op gezondheid.be.

"Onderzoek van de universiteit van Pittsburgh wijst er op dat het bestrijdingsmiddel Roundup leidt tot sterfte van kikkers en andere amfibieën. Bij kikkers is ook abnormale ontwikkeling en genetische schade aangetoond. Dit werd recent bevestigd door inderzoekers van de de universiteit van Buenos Aires. Volgens de Argentijnse onderzoekers hebben blootgestelde embryo’s minder grote hoofden, ondergaan ze genetische veranderingen in het centrale zenuwstelsel en meer sterfte onder cellen die de schedel vormen.
Wereldwijd wordt Roundup al bijna dertig jaar gebruikt, met name in de teelt van genetisch gemanipuleerde (GM) gewassen. Maar liefst driekwart van alle GM-gewassen betreft variëteiten die resistent zijn gemaakt tegen RoundUp of andere middelen met glyfosaat. De nieuwste generatie GM-gewassen is ook in staat om het middel af te breken. Een gewas als maïs of tabak verdraagt daardoor zes maal de hoeveelheid glyfosaat in vergelijking tot de eerste reeks GM-varianten, aldus Amerikaanse wetenschappers in het vakblad Science.

In België is Roundup het meest gebruikte middel tegen onkruid. Glyfosaat is een efficiënt middel omdat het niet allen de bovengrondse delen maar ook de wortels van het onkruid aantast."

Ik denk dat je idee ivm de netels wel goed is. Laarzen en een lange broek aan, en ze kunnen je niet meer prikken.

Veel succes!!
donderdag 22 maart 2012 - 09:23
Jan1980

Jan1980

Als je dan toch kiest voor de chemische aanpak.... zeker de gebruiksaanwijzing lezen!

Juist doseren... lange broek dragen.... niet eten of drinken tijdens het sproeien.... geen wind... de juiste temperatuur....

Hoeveel tuinders zie je niet sproeien in een korte broek en daarna (zonder de handen te wassen) een appeltje eten? De preventieadviseur in me krijgt er de koude rillingen van.
donderdag 22 maart 2012 - 09:53
Panda

Panda

Als ik dit allemaal lees, zal het toch de handmatige aanpak worden, denk ik.
donderdag 22 maart 2012 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon