menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Creatieve oplossing gezocht ivm heuveltjes aanleggen

Ga naar meest recente reactie

LanderPatoor

LanderPatoor

Hallo,

wij zijn drie maanden geleden verhuisd, en de tuin is reeds grotendeels aangeplant, we werken aan een biologische tuin, composteren, veel vlinderstruiken, fruitstruiken en bomen, insectenhotel en nestplaatsen voor vogels,...maar achteraan in de tuin ligt een probleem, dat dachten we toch!

De vorige bewoner heeft een containerpark achter in de tuin aangelegd, er liggen namelijk bergen steenpuin die overgroeid zijn met klimop, tijdens het verwijderen van die klimop werden de vormen mooi duidelijk, dus nu liggen de bergen er kaal bij. Ze wegdoen is een (lastige) optie natuurlijk, maar toen er enkele kinderen kwamen spelen waren we aangenaam verrast, we hebben ze niet gehoord.

Onder dwang van die kinderen werd geeist dat die bergen er moesten blijven, begrijpelijk, het is een leuke speelomgeving, ze zijn ook namelijk door de jaren heen zo hard aangestampt dat ze ook veilig zijn, dus geen instortingsgevaar of zo.

Wel heb ik gemerkt dat door veelvuldig beloop en zo, hier en daar een steen de kop opsteekt,... en dat is het probleem.

Ik zou deze bergen speelvriendelijk willen maken. Ik had gedacht aan een laag opleggen en gras zaaien, maar ook dan kunnen na enige tijd stenen naar boven komen volgens mij, dus heeft het idee van ze eerst te bedekken met iets (worteldoek of zo) en dan verder te gaan, ook al door mijn hoofd gespeeld.

Graag advies en meningen van creatievelingen en experts graag???

Dank bij voorbaat,

Lander
donderdag 5 januari 2012 - 13:50
rubbyboy

Rubbyboy

Ja, ik zou ook zoiets doen maar wel eerst met zande de stenen bedekken want anders scheurt de wortel doek messchien
donderdag 5 januari 2012 - 16:30
Tuinman65

Tuinman65

Dat zijn zo van die zaken waar je moeilijk een degelijk antwoord op kunt geven zonder het gezien te hebben.
Die worteldoek zou ik je niet aanraden. Als je die gaat bedekken met grond gaat die er gewoon afschuiven.
donderdag 5 januari 2012 - 16:57
rubbyboy

Rubbyboy

Niet als je de gras zaden eerst goed laat groeien ik ken mensen die dit ook hebben en dat lukt heel goed
donderdag 5 januari 2012 - 17:42
LanderPatoor

LanderPatoor

Eventueel iets die beter geschikt is dan worteldoek, die minder schuift, het is ook geen must dat er gras op groeit, was ook aan het denken om eventueel een dikke laag hakselmateriaal te leggen, en zo een soort bosgrond te creëren, maar dan is het weer zoeken naar een geschikte onderlaag, die tegels om een tuinpad aan te leggen zouden misschien gaan, maar 'k heb daar nog nooit mee gewerkt. Wat denken jullie van een zacht soort kippehaas, en daarop een bedekkingslaag??
donderdag 5 januari 2012 - 18:15
rubbyboy

Rubbyboy

Ja, dat zou ook kunnen maar dan moet je wel zorgen dat er niet al te groote gaten/putten onder zitten want anders gaat het verzaken
donderdag 5 januari 2012 - 19:17
Eniavaswen

Eniavaswen

Wat ik me afvraag, is waarom je het zou veranderen. Ik veronderstel dat je wil voorkomen dat ze zich kwetsen aan die stenen en het in die zin speelvriendelijker wil maken. Maar vinden de kinderen het dan nog steeds zo avontuurlijk? Ik kan me herinneren dat wij als kind het liefste speelde op 'ruw terrein' en dat mooi aangelegde stukjes veel minder leuk waren.
Wij hadden ook zo'n berg en die is met de jaren overgroeid geraakt met onkruid. We vonden het heerlijk om erin te graven en uitstekende stenen gebruikten we om te 'bergbeklimmen'. Niemand die eraan dacht dat we ons zouden kunnen bezeren en ik kan me ook niet herinneren dat er ooit iets mee gebeurd is. Geschaafde knieën kwamen meer van fietsongevallen of als we uit een boom vielen ofzo.

Anyway, het zal sowieso beter helpen om een beeld te vormen wat er kan gedaan worden als je een foto kan posten.

Groetjes, Karen
vrijdag 6 januari 2012 - 11:13
minouke

Minouke

héwel Karen, dat vroeg ik me ook af ... die kinderen vragen niet liever dat het zo blijft.
En ach een schrammetje of een paar blauwe plekken horen erbij.

groetjes
Chantal
vrijdag 6 januari 2012 - 11:45
LanderPatoor

LanderPatoor

Eerst en vooral bedankt voor de reacties, ben wel volledig akkoord over het avontuurlijke aspect, maar heb al twee stukjes glas gevonden, vandaar mijn bezorgdheid, 'k weet niet wat de vorige bewoner daar allemaal gestort heeft, zie je! 'k Zou sowieso "kampmateriaal" voorzien, maar 'k wil ook niet dat mijn familiale verzekering na een aantal jaar de hoogte in schiet ! 'k Zorg asap voor een foto!
vrijdag 6 januari 2012 - 17:23
LanderPatoor

LanderPatoor

Hier een foto.
zondag 15 januari 2012 - 17:41
dendrodan

Dendrodan

Als ik goed heb gelezen zijn het vreemde kinderen die in jou tuin komen spelen.
Hoe geraken ze in jou tuin als ze iets voor krijgen dan ben jij in fout jij betaald de kosten de kids krijgen een waarschuwing of een boete van de politie dat ze zich op prive grond zijn gekomen zonder toestemming.
woensdag 18 januari 2012 - 13:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon