menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lentebloeiers in border.

miake

Miake

In onze nieuw aan te leggen border willen we enkele lentebloeiers, zoals een forsythia. Wat kunnen we nog aanplanten ? Wat is de beste tijd om hortensias te planten ?
dinsdag 15 november 2011 - 11:15
Eniavaswen

Eniavaswen

In principe kan je altijd planten zolang het niet te nat is of de grond bevroren is. Nadeel in het najaar is dat gevoelige planten kunnen stukvriezen, voordeel is dat ze nog kunnen wortelen voor de winter en zo tijd winnen. Nadeel in het voorjaar is dat er meer gevaar is voor uitdroging. Ik zou ze nu nog durven planten.
Wel op letten dat planten in de winter ook kunnen uitdrogen in zo'n droge periode als nu.
Welke lentebloeiers bedoel je? Heesters, vaste planten, bloembollen? Ik zorg altijd voor een massa bloembolletjes om het voorjaar op te fleuren tot de vaste planten het overnemen. Van vaste planten denk ik aan bergenia, pulsatilla, pulmonaria,... Ribes, fruitboompjes,... bloeien ook in het voorjaar.

Groetjes, Karen
dinsdag 15 november 2011 - 11:50
minouke

Minouke

Containerplanten (potjes) kunnen altijd mits de grond niet bevroren is.
VERPLANTEN is al wat delicater, dan zijn wintergevoelige planten beter af om in de lente te verplanten.

Nu kan je nog tulpen, krokussen, hyacinten enz planten

Maar zoals Karen hierboven ook zei, zou gemakkelijker zijn te vermelden wat je graag zou willen want de lijst is zeer lang

Met onze verhuis hier heb ik zelf in december verplant en daar verschoot ik toch van dat alleen maar de Ceratostigma dood gegaan is en niet meer planten.
Heb ik dan weer aangeplant in de lente en nu doet ie het weer prima, elk jaar opnieuw.

Grassen zijn ook wat moeilijk om te verplanten voor de winter, beter in de lente.


Chantal
dinsdag 15 november 2011 - 12:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon